מעשנים סיגריות מגולגלות? בקרוב תשלמו ביוקר על הטבק

בג"ץ צפוי לחייב את כחלון להעלות את המס על הטבק לגלגול • כמה כסף מכניסה המדינה בכל שנה ממסי הקניה על הסיגריות וכמה מטבק, והאם גפני יאשר את ההעלאה בסופו של דבר?

כלכלי 22.1.2019 | 19:06

כבר לא פתרון כלכלי. סיגריות מגולגלות | צילום: pixabay

התחלתם לגלגל סיגריות בעצמכם במקום סיגריות בחפיסה בגלל המחיר הגבוה? כדאי שתחזרו לסיגריות הרגילות כי מחירי הטבק לגלגול עומדים לפני עליה משמעותית.

למעשה, כיום יש מס בשיעור של 80% מהמחיר לצרכן על סיגריות, כאשר המס על טבק לגלגול הוא רק 35% מהמחיר לצרכן. בנושא הוגשה עתירה של האגודה למלחמה בסרטן ו'המיזם הרב-מגזרי למיגור העישון', אשר דרשו להשוות את שיעור המס על שני המוצרים לעישון.

אמש השיבה הפרקליטות לבג"ץ כי היא מסכימה לדרישה, למרות ששר האוצר הכריז כי אין ברצונו להעלות מיסים שיבואו מהכיס של המעשנים הישראלים, מה גם שבתקופת בחירות זה לא צעד חכם פוליטית להעלות מיסים.

לעומת כחלון, משרד הבריאות עצמו תומך בהעלאת המס מחמת ומבחינה מהותית, אין הבדל בין הנזק שנגרם מסיגריות לבין הנזק שנגרם מטבק לגלגול.

כעת כאמור, עם עמדת הפרקליטות התומכת בהעלאת המס, ייתכן וכחלון ייאלץ להעלות את המס בסופו של דבר, גם אם הוא הכריז קודם לכן שלא יעשה זאת. בנוסף לכך, הדבר דורש את אישורו של יו"ר וועדת הכספים חה"כ גפני, וסביר להניח שגם שם אנו נראה עיכובים בתהליך.

בתגובה לעמדת הפרקליטות, מסרה שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, כי מדובר באחד ההישגים הגדולים של המאבק נגד העישון בשנים האחרונות. "כבר מזמן הוכח, שמס גבוה על סיגריות ומוצרי עישון מציל חיים, ולכן רבבות ישראלים זכו הערב לבשורה של ממש, העשויה להקטין את החשיפה שלהם לאחד ממוצרי הטבק המסוכנים והקטלניים ביותר על המדף".

למעשה, המדינה מכניסה מעל ל-5 מיליארד ש"ח בשנה רק ממס קניה על סיגריות רגילות, כאשר מס הקניה על טבק לגלגול, מכניס למדינה כמה מאות מיליונים בודדים בלבד. כך שמחד מובן הצורך להעלות את מס הקניה על טבק לגלגול, אך מצד שני, אולי כדאי למצוא דרכים אחרות להילחם בעישון, שלא דרך הכיס של הצרכן.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום