לאחר מו"מ ממושך: נחתם הסכם סחר חופשי עם אוקראינה

במעמד רה"מ נתניהו, שר הכלכלה כהן ומקבילו האוקראיני המבקר בארץ יחד עם נשיא אוקראינה נחתם ההסכם שכולל גישה ישראלית חופשית לשוק האוקראיני • בתמורה, תעניק ישראל הטבות מכס לשורה של מוצרים המיוצאים לאוקראינה

כלכלי 22.1.2019 | 14:03

נציגי הממשל האוקראיני והישראלי במעמד חתימת הסכם הסחר החופשי | צילום: חיים צח, לע"מ

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, חתם על הסכם סחר חופשי מעודכן עם מקבילו האוקראיני, סטפן קובייב, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה פטרו פורושנקו.

ההסכם כולל הפחתות מכסים הן על יצוא ישראלי לאוקראינה והן על יבוא מוצרים לישראל, וישפר את הגישה ההדדית בתחום הסחורות של שתי המדינות. את המשא ומתן על ההסכם הוביל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרדי החוץ, החקלאות והמשפטים וכן מינהל המכס.

בפתח הפגישה בין נציגי המדינות, אמר רה"מ נתניהו, כי "זוהי הפעם השלישית שלך (נשיא אוקראינה ח"מ) כאן בישראל מאז תחילת כהונתך בשנת 2014. זוהי הוכחה ליחסים האיתנים בין אוקראינה לבין ישראל. לקשר הזה שורשים היסטוריים ותרבותיים עמוקים. יהודי אוקראינה הם חלק נכבד מאוכלוסיית ישראל, וכן ישנה קהילה יהודית גדולה באוקראינה, שהיא הקהילה הרביעית בגודלה באירופה. אני מעריך את מאמציך המתמשכים למגר דברי שטנה ולהילחם באנטישמיות באוקראינה".

נתניהו הזכיר גם את נאומו של פורושנקו בכנסת, במהלך ביקורו הראשון בישראל כנשיא אוקראינה, אז ציטט אזרח אוקראיני בשדה התעופה שהיה בדרכו לישראל, ששאל על הטיסה בין קייב לבין תל אביב"האם זאת טיסת פנים או שזו טיסה בינלאומית?". נתניהו אמר כי "זה לא רק שהטיסות בין המדינות שלנו הן תדירות ומלאות, הן גם ממחישות את היחסים המלאים הקיימים בין הקהילה היהודית באוקראינה לבין יהודי אוקראינה שעלו ארצה והפכו לחלק בלתי נפרד מהחברה שלנו. אני גם מרוצה מהעובדה שהטיסות הללו מלאות באנשי עסקים ויזמים, אנשים שרוצים להעמיק את ההשקעות והסחר בין המדינות שלנו".

עוד אמר נתניהו, כי "בשנים האחרונות, גם ההשקעות וגם היקף הסחר בין המדינות שלנו התרחבו והיום נבצע מהלך שירחיב אותם עוד יותר. נחתום עוד מעט על הסכם סחר חופשי שעבדנו עליו שנים רבות. לבירוקרטיה של המדינות היו הזדמנויות רבות להכשיל אותו, אבל התגברנו עליהן. ברצוני להודות לשרים, אלי כהן וזאב אלקין ולסגן ראש הממשלה הראשון של אוקראינה, סטפן קוביב, על העזרה בהתגברות על המחסומים והבירוקרטיה ועל עבודתכם הענפה לגיבוש ההסכם החשוב הזה. כפי שרואים מהיקף ההסכם, שהרי מדובר בכ-1,500 עמודים, מאמצים רבים הושקעו בכל פרט. במהלך ביקורך, נדון בדרכים נוספות להרחיב את שיתוף הפעולה ביננו במספר תחומים: בטכנולוגיה, בבריאות, בחלל, במדעים ועוד".

ההטבות שיכללו בהסכם:

יצוא לאוקראינה:

שיעור ההוזלה ביצוא לאוקראינה מוצר

המכס ירד מ- 5% ל- 0% בתוך שלוש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)צינורות וזרנוקים אחרים (מוצרי פלסטיק)

המכס ירד מ- 5% ל- 0% בתוך שלוש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)קופסאות, תיבות, ארגזים ופריטים דומים (מוצרי פלסטיק)

המכס ירד מ- 5% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףמכונות למילוי וטיפול בבקבוקים לתעשיית המזון

המכס ירד מ- 6.5% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקף

קוטלי עשבים, מוצרים מונעי צמיחה ווסתי צמיחה של צמחים (כימיקלים)

המכס ירד מ- 20% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)פלפלים מתוקים

המכס ירד מ- 3% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףאבוקדו

יבוא לישראל:

שיעור ההוזלה ביבוא לישראל מוצר

 המכס ירד מ-50% ל-0% במסגרת מכסה של 450 אלף טוןחיטה וחיטה מעורבת בשיפון

המכס ירד מ- 4% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)חלבה

המכס ירד משיעור של 12%, אך לא פחות מ- 1.07 ₪ לק"ג, ל- 0% בתוך 7 שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)קטשופ עגבניות ורטבי עגבניות אחרים

 המכס ירד מ- 4% ל- 0% בתוך שלוש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית) זרעי שמנים

המכס ירד מ- 10% ל- 0% בתוך חמש שנים מכניסת ההסכם לתוקף (הורדה לינארית)זרעי חרדל

המכס ירד מ- 7.2% ל- 0% עם כניסת ההסכם לתוקףמוטות פלדה מרובעים

אוקראינה היא בין יצואניות הדגנים וחומרי גלם לתעשייה הגדולות בעולם, כמו גם יצואנית זרעי החמניות וזרעי הכותנה (המשמשים לייצור שמן) הגדולה בעולם, יצואנית החיטה השישית בגודלה ויצואנית התירס והשעורה הרביעית בגודלה בעולם. בנוסף לכך, אוקראינה היא היצואנית הרביעית בגודלה בעולם של ברזל ופלדה מעובדים למחצה המשמשים כחומרי גלם לתעשייה. נתונים אלה משתקפים היטב גם בהרכב היבוא של ישראל מאוקראינה.

על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, הייצוא מישראל לאוקראינה בשנת 2017 הסתכם בכ- 130 מיליון דולר, והיקף הסחר כולו בשנת 2017 עמד על כ- 940 מיליון דולר.

מהערכות המשרד עולה עוד, כי היצוא לאוקראינה בשנת 2018 צפוי לגדול בכ- 25% ולעמוד על כ- 163 מיליון דולר וסך הסחר (כולל היבוא) צפוי לעמוד על כמיליארד דולר. נתון, שהאיץ את המו"מ והחתימה על ההסכם, אותו הגדיר במשרד "בעל חשיבות רבה ליחסי המדינות". בהודעת משרד הכלכלה נכתב עוד, כי "כניסתו לתוקף תקדם את היחסים הכלכליים הבילטראליים וצפויה להגדיל את היקף הסחר בין המדינות".

מנתוני משרד הכלכלה והתעשייה עולה, כי ענפי יצוא הסחורות העיקריים מישראל לאוקראינה הם כימיקלים (50.6%), פלסטיק וגומי (13.9%) ומכונות (9.1%). בכל הנוגע ליבוא מאוקראינה לישראל, ענפי יבוא הסחורות העיקריים הם תוצרת חקלאית (63%), מתכות בסיס (20.9%) ומזון מעובד (7.9%).

ההסכם שנחתם כולל פרקי סחר בסחורות בתחומי החקלאות והתעשייה, כללי מקור, פרקי תקינה וכן פרק סחר וסביבה המאפיין הסכמי סחר מתקדמים. ההסכם יכנס לתוקף לאחר אשרורו בכנסת ובפרלמנט האוקראיני.

עם כניסתו של ההסכם לתוקף, מגוון מוצרים מישראל יקבלו פטור ממכס בייצוא לאוקראינה. בין המוצרים ניתן למנות בין היתר מוצרי פלסטיק וגומי, מכונות, ציוד רפואי, כימיקלים ופירות וירקות כגון תמרים, אבוקדו, אפרסמון ומוצרי פירות.

רה"מ נתניהו ונשיא אוקראינה פורושנקו בפתח הפגישה | צילום: חיים צח, לע"מ

כמו כן, צפוי ההסכם להוריד את המכסים על מוצרים אשר מיובאים מאוקראינה, בהם: חיטה ומוצרי חקלאות שונים, דגים, מזון מעובד, שמנים מסוגים שונים, ברזל, פלדה וחומרי גלם נוספים המיועדים לתעשייה ובכך לסייע בהפחתת יוקר המחייה בישראל. הורדת המכסים על מוצרי חקלאות ומזון מעובד צפויה להוביל להגדלת הייבוא ובכך להוות בשורה חשובה לצרכן הישראלי.

עם חתימת ההסכם, ציין שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, כי "משרד הכלכלה ממשיך לפעול לטובת היצואנים ע"י יצירת גישה נוחה לשווקים חדשים וכן העמקת הנוכחות בשווקים המסורתיים. מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה יוזם ומנהל מו"מ על הסכמי סחר חדשים של מדינת ישראל במטרה לקדם את התעשייה המקומית בשווקי העולם תוך הענקת יתרון תחרותי ליצרנים ישראלים, וכן עוסק בתחזוקה שוטפת של הסכמים אלה ובכך מטפל בחסמי סחר ביצוא עבור החברות הישראליות".

לדברי כהן, "כיום, כ-67% מהסחר הבינלאומי של מדינת ישראל מתבצע במסגרת הסכמי סחר חופשי. אוקראינה הינה מידידותיה הטובות ביותר של ישראל והידוק היחסים הכלכליים עמה הוא צעד מתבקש. חתימת הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאוקראינה יפתח בפני היצוא הישראלי הזדמנויות נוספות בשוק זה וכן יהווה דריסת רגל ליצואנים הישראליים בשוק המזרח אירופי".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום