בני זוג בסלובניה נחשפו כמרגלים בכירים שדיווחו למוסקבה

בני הזוג פעלו לגייס סוכנים והעבירו מודיעין לרוסים. המחשבים של בני הזוג הכילו תוכנה לתקשורת מאובטחת עם מוסקבה. טכנאים סלובניים או אמריקאים לא יכלו לפצח את התוכנה

יענקי פרבר | חדשות בעולם 17.6.2024 | 15:09

אילוסטרציה | צילום: unsplash

זוג ארגנטינאי צעיר חי בבית רגיל בלובליאנה שבסלובניה. השניים החזיקו מכונית קיה, ותמיד שילמו את המיסים בזמן ואף פעם לא קיבלו דו"ח חניה.

מריה רוזה מאייר מוניוס, ניהלה גלריה לאמנות מקוונת, וסיפרה למכרים שהיא עזבה את ארגנטינה לאחר שנשדדה בבואנוס איירס על ידי כנופיה חמושה ברמזור אדום. בעלה, לודוויג גיש, ניהל סטארט-אפ, הבעל והאישה, שתוארו על ידי שכנים  כ"נורמליים" ו"שקטים", נראו כאזרחים רגילים, בנם ובתם, למדו בבית ספר בינלאומי.

עם זאת, כמעט כל מה שקשור למשפחה היה שקר שנבנה בקפידה, כך לפי גורמי מודיעין סלובניים ומערביים ששוחחו עם ה'וול סטריט ג'ורנל'. שמו האמיתי של גיש הוא ארטם ויקטורוביץ' דולצב, יליד בשקורטוסטן, רפובליקה בפדרציה הרוסית במרכז הרי אורל, וקצין בשירות הביון הזר של רוסיה, כך לפי גורמים רשמיים ומסמכי בית המשפט. 

מאייר מוניוס, היא למעשה אנה ולרבנה דולצבה, קצינה בכירה בביון הרוסי, במקור מניז'ני נובגורוד. המחשבים של בני הזוג הכילו תוכנה לתקשורת מאובטחת עם מוסקבה, שהייתה כל כך מוצפנת, עד שטכנאים סלובניים או אמריקאים לא יכלו לפצח אותה. בתא סודי בתוך המקרר שלהם, הם שמרו מאות אלפי יורו בשטרות, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

כעת, הם עומדים למשפט מאחורי דלתיים סגורות. גורמים רשמיים אומרים שלפני שנעצרו בדצמבר 2022, השניים השתמשו בסלובניה, מדינה חברה באיחוד האירופי עם שני מיליון איש בלבד, כבסיס לנסיעות לאיטליה, קרואטיה הסמוכות ולרחבי אירופה כדי לשלם למקורות.

סלובניה הייתה בחירה מושלמת לביצוע פעולות ריגול, בגלל גישה ללא ויזה ברחבי אירופה, ועם יכולת מודיעין נגדי מוגבלת. הם אפילו תדרכו את שני ילדיהם, ואמרו להם שיום אחד אבא ואמא שלהם עלולים להיתפס. 

זמן קצר לאחר מעצרם של מאייר מוניוס וגיש על ידי שירותי הביטחון של סלובניה, זוג נוסף חשוד כבלתי חוקי, שהחזיקו בדרכונים יווניים וברזילאים, עזבו בפתאומיות, הם נקראו בחזרה למוסקבה, שם חששו מקריסת רשת הריגול לאחר מעצרים בסלובניה.

השניים, בעלי דרכונים ארגנטינאים, נמצאים בכלא סלובני. ילדיהם בני 8 ו-11 חיים אצל משפחת אומנה והם רשאים לבקר אותם בכלא. הזוג הארגנטינאי יהיה חלק מכל הסכם חילופי שבויים עם רוסיה, כולל כתב ה'וול סטריט ג'ורנל' אוון גרשקוביץ' היהודי שהואשם באשמת שווא בריגול.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום