מאות עיירות וכפרים ברחבי סודאן נשרפו עד היסוד

סודאן שסובלת ממלחמת אזרחים אכזרית, מתמודדת עם עיירות וכפרים שלמים שנשרפו עד היסוד. יותר מ-50 מקומות ישוב נשרפו שוב ושוב, מה שמצביע על כוונת עקירה בכפיה

יענקי פרבר | חדשות בעולם 17.6.2024 | 08:10

לוחמים בסודאן | צילום: צילום מסך

מאות עיירות וכפרים ברחבי סודאן נשרפו עד היסוד, השריפות היו ככל הנראה מעשה ידי אדם, תמונות לווין מראים את התוצאה של מלחמת אזרחים אכזרית שמשתוללת בצפון מזרח אפריקה כבר יותר משנה.

לחימה מרה בין כוחותיהם של שני גנרלים יריבים השמידה חלק גדול מהמדינה, אלפים נטבחו ו-10 מיליון בני אדם גורשו מבתיהם, הלחימה יצרה משבר עקירה מהגדולים בעולם, כך לפי סוכנות ההגירה של האו"ם.

וככל שהלחימה התפשטה, בתים ומחנות פליטים נשרפו בשריפות שהוצתו בכוונה, כך אמרו מומחים ואנליסטים לרשת NBC.

"כשאנחנו רואים דיווחים על לחימה עם שריפות, זה מצביע על כך שהאש עשויה לשמש כנשק מלחמה", אמר מארק סנוק, חוקר שריפות, ל-NBC.

יותר מ-50 עיירות וישובים נשרפו שוב ושוב, מה שמצביע על "כוונה ואפשרות לעקירה כפויה", הוסיף סנוק, שיחד עם עמיתיו עוקב אחר השריפות באמצעות לוויין במרכז מידע (CIR), ארגון ללא מטרות רווח המוקדש לחשיפת הפרות זכויות אדם ופשעי מלחמה. 

בהסתמך חלקית על לוויינים עם גלאי חום שפותחו על ידי נאס"א כדי לנטר שריפות ברחבי העולם, סנוק וצוות החוקרים מפרויקט "עדי ראיה מסודאן" (Sudan Witnes) תיעדו יותר מ-235 שריפות שפרצו בעיירות ובכפרים ברחבי המדינה מאז תחילת המלחמה באפריל 2023.

לפחות 15,000 בני אדם נהרגו, לפי דו"ח של האו"ם באפריל האחרון, כ-18 מיליון בני אדם מתמודדים עם רעב.

הארגון הבינלאומי להגירה אמר השבוע כי 10 מיליון בני אדם נעקרו בתוך סודאן, אם כי שלושה מיליון מתוכם גורשו מבתיהם בגלל סכסוכים מקומיים לפני תחילת המלחמה הנוכחית. יותר מ-2 מיליון בני אדם נסעו בעיקר לצ'אד השכנות, דרום סודאן ומצרים.

יחד, מספר הפליטים והעקורים הפנימיים פירושו שיותר מרבע מאוכלוסיית סודן המונה 47 מיליון גורשו מבתיהם.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום