הייעוץ המשפטי לשר הדתות: "אוסרים על הרה"ר למנות נציגים לגוף הבוחר"

פרסום ראשון: הייעוץ המשפטי לממשלה אוסר על הרבנים הראשיים למנות נציגים לגוף הבוחר בשל קרבתם המשפחתית למתמודדים, ומבהיר שמחליפיהם יחויבו למנות נשים לגוף הבוחר. במכתבם היום לשר הדתות קובעים גיל לימון וכרמת יוליס כי "הקשיש בחברי מועצת הרבנות הראשית והוותיק שבדייני בית הדין הרבני הגדול" יחליפו את הרבנים הראשיים

אברהם פריינד | פוליטי 16.6.2024 | 23:10

הרבנים הראשיים לישראל | צילום: יעקב כהן, פלאש 90

המשנים ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד כרמית יוליס ועו"ד גיל לימון שיגרו הערב (ראשון) מכתב לשר הדתות מיכאל מלכיאלי והודיעו לו כי הרבנים הראשיים לישראל לא יוכלו למנות נציגים לגוף הבוחר בשל ניגוד עניינים ולא יוכלו להפעיל את סמכותם הנוגעת לנושא לפי חוק הרבנות. בכיר במפלגות החרדיות אמר בעקבות כך, "לאור התערבות משרד המשפטים לא נראה שיתקיימו בקרוב בחירות לרה"ר".

לימון ויוליס פותחים את מכתבם למלכיאלי וכותבים: "על דעת היועצת המשפטית לממשלה, אנו פונים אליך בשתי סוגיות משפטיות המתעוררות בקשר עם הנושא שבנדון.

בפניות שונות שהובאו לפתחנו, עלו טענות לניגודי עניינים של בעלי תפקידים שונים במינוי חברים לאסיפה הבוחרת. באופן קונקרטי נטען כי הרבנים הראשיים, הממלאים תפקיד במינוי חברים לאסיפה הבוחרת לפי סעיפים 7(8) ו-8(8) לחוק הרבנות הראשית, התש"ם-1980 (להלן: חוק הרבנות), מצויים בניגוד עניינים, בשל קיומה של אפשרות סבירה לכך שקרובי משפחתם בדרגה ראשונה יהיו מועמדים בבחירות לרבנים הראשיים לישראל".

בייעוץ המשפטי הבהירו: "בהינתן שזהו אכן המצב, ובשים לב לקרבת המשפחה המשמעותית של הרבנים הראשיים למועמדים למשרות האמורות, הרי שהרבנים הראשיים לישראל מצויים בניגוד עניינים בכל הקשור לבחירות הקרובות לרבנים הראשיים, ועל כן הם לא יוכלו לעסוק כלל במינוי האסיפה הבוחרת ובתוך כך גם לא יוכלו להפעיל את סמכותם הנוגעת לנושא לפי חוק הרבנות.

בהתאם לכך, מנועים הרבנים הראשיים מלמנות עשרה חברים לאסיפה הבוחרת בהתאם לסעיף 7(8) לחוק הרבנות, וכן, לא ניתן יהיה להיוועץ בהם במינוי נציגי ציבור לפי סעיף 8(8) לחוק זה".

בייעוץ המשפטי טענו כי מי שיחליפו את הרבנים הראשיים בבחירת הנציגים הם: "הקשיש שבחברי מועצת הרבנות הראשית והוותיק שבדייני בית הדין הרבני הגדול".

הייעוץ המשפטי: הדיינים שיחליפו את הרבנים הראשיים יהיו גם הם מחויבים לשקול מינוי רבניות.

בייעוץ המשפטי התייחסו גם להחלטת בג"ץ לחייב את הרבנים הראשיים לשקול למנות רבניות לגוף הבוחר והבהירו כי אותה תחול על מי שיחליף את הרבנים.

"לפני חודשים ספורים, קבע בית המשפט העליון כי על הרבנים הראשיים לישראל לשקול מינוין של נשים. פסק הדין, בדעת רוב, לא קיבל את עמדת המדינה שהתבססה על עמדת הרבנות הראשית והרבנים הראשיים, ולפיה אין לחייב את הרבנים הראשיים למנות נשים לחברי האסיפה הבוחרת. בית המשפט קבע כי בהקשר הנדון, של חברות באסיפה הבוחרת, יש לפרש את סעיף 7(8) ככזה שמאפשר למנות מכוחו גם נשים, ועל כן נפסק כי על הרבנים הראשיים לשקול מינוין של נשים, ככל שהן עומדות בדרישות של השכלה תורנית והלכתית מתאימה".

בייעוץ המשפטי הוסיפו: "דא עקא, על אף פסיקת בית המשפט העליון, המחייבת את כלל גורמי המדינה, לרבות הרבנות הראשית והרבנים הראשיים, קיבלה מועצת הרבנות הראשית, כפי שנמסר במכתב שבסמך, החלטה מפורשת שלא לשקול מינוי נשים במסגרת מינוי לפי סעיף 7(8) לחוק הרבנות. יצוין כי נודע לנו על החלטה זו דרך הפרסום בכלי התקשורת ביום קבלת ההחלטה, ורק מספר ימים לאחר מכן הועבר לידינו המכתב.

קביעה קטגורית כאמור כי לא ניתן יהיה לשקול למנות נשים כלל כיוון שאינן יכולות להיכנס בגדר "רבנים" לפי סעיף 7(8) לחוק – שהוא העניין שנידון והוכרע כאמור בפסק הדין – אינה עולה בקנה אחד עם פסק הדין.

עוד כתבו: "כפי שנמסר למנכ"ל משרדך לפני כשבועיים, אנו רואים בחומרה רבה את האמור בהחלטתה של מועצת הרבנות הראשית, המהווה למעשה פעולה בניגוד לדין. אם הפעלת הסמכות לפי סעיף 7(8) לחוק הרבנות תהיה בהתאם להחלטת מועצת הרבנות הראשית ולא יישקל מינוי נשים כאמור לעיל, משמעות הדבר היא שהסמכות תופעל בניגוד להוראות הדין, על כל המשתמע מכך.

ישנו חשש שהקשיש שבחברי מועצת הרבנות הראשית והוותיק שבדייני בית הדין הרבני הגדול, אשר אליהם יועברו סמכויות הרבנים הראשיים בעניין זה, ייטו לפעול לפי החלטת מועצת הרבנות הראשית האמורה. לכן, נבקש להדגיש כי הוראות הדין ובכלל זה החובה בדבר שקילת מינוי נשים במסגרת ביצוע מינויים לפי סעיף 7(8) לחוק הרבנות, בהתאם לפסק הדין בעניין רקמן, חלות, כפי שהיו חלות על הרבנים הראשיים, גם על מי שיבצעו מינויים אלה במקום הרבנים הראשיים.

למען שלמות התמונה נציין כי בעת האחרונה עלתה הצעה לתקן את החוק, כך שבאסיפה הבוחרת הנוכחית לא ימונו חברי ועדה לפי סעיף 7(8) לחוק הרבנות. הצעה זו יש בה כדי לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק, ערב הבחירות לרבנים הראשיים, ועל כן לא ניתן לקדמה. חלף זאת, יש לקיים את פסיקת בית המשפט, כמתחייב במדינה דמוקרטית שבעלי התפקידים בה כפופים לשלטון החוק", כתבו.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום