בית שמש מתרחבת בעשרות אלפי דונמים: כך זה ישפיע על העיר

הוועדה לחקירת גבולות ניהלה דיון מקיף אודות טענותיה של בית שמש להרחבת שטחי המסחר שלה, והעברת שטחים המסונפים כיום למועצה האזורית מטה יהודה | הפרטים המלאים בכתבה

מיכאל אור | כלכלי 5.6.2024 | 13:14

עיריית בית שמש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה לחקירת גבולות שמונתה על ידי שר הפנים לבחינת גבולותיה של העיר בית שמש וחלוקת ההכנסות משטחי מסחר היושבים על התפר שבין תחום השיפוט העירוני לזה של המועצה האזורית מטה יהודה סיימה את עבודתה והגישה את מסקנותיה לשר הפנים משה ארבל. 

הוועדה ניהלה דיון מקיף אודות טענותיה של בית שמש להרחבת שטחי המסחר שלה, והעברת שטחים המסונפים כיום למועצה האזורית מטה יהודה. 

בסיס הטענה של בית שמש בהקשר זה היה כי בנוסף לעובדה שהעיר סופגת את השלכות הרעש, הזיהום הסביבתי, העומס התעבורתי ושאר ההשלכות של אזור התעשייה, המסחר באזור התעשייה הר טוב וכן באזורי תעשייה אחרים הסמוכים לבית שמש, מורכב רובו ככולו מתושבי בית שמש שעובדים במקומות מסחר אלו ומהווים הלקוחות המרכזיים של כל בתי העסק באזור התעשייה. 

גם המיקום הגאוגרפי של אזור התעשייה בצמוד לעיר בית שמש מעלה את הסברה שמן הראוי שהוא יוגדר כאזור תעשייה של בית שמש ולא של המועצה האזורית המשתרעת על פני שטחי ענק ונהנית ממקורות הכנסה רבים אחרים. 

טענה דומה הועלתה גם לגבי בסיס חיל האוויר 'כנף 2' השוכן בקרבת בית שמש, ומעלה תשלומי ארנונה למועצה האזורית 'מטה יהודה'. מדובר בבסיס המשתרע על פני שטח של כ-24 אלף דונמים, כך שמדובר בהכנסה לא מבוטלת של ארנונה לקופת הרשות המקומית. 

המיקום של הבסיס מגביל מאוד את בית שמש ומונע ממנה להתרחב מערבה עם שורה של שכונות נוספות שהיו יכולות להיבנות. לשכנות עם בסיס צבאי יש השלכות שונות, ולכן יהיה זה צודק והוגן שההכנסות המגיעות ממנו יגיעו לעיר השוכנת בסמוך אליו. 

ועדת חקירת הגבולות קיבלה את עמדתה של בית שמש באופן חלקי, והחליטה להעביר את בסיס 'כנף 2' לתחום השיפוט של בית שמש, תוך שמירת זיקה בינו לבית 'מטה יהודה' כך שבית שמש תעביר חלק מההכנסות המגיעות מהבסיס ל'מטה יהודה'. 

עם זאת, בנושא התביעה המרכזית של בית שמש, לגבי אזור התעשייה הרטוב התקבלה למרבה האכזבה החלטה הפוכה לפיה אזור התעשייה ימשיך להיות בתחום השיפוט של המועצה האזורית 'מטה יהודה' וזו תעביר חלק מההכנסות לידי עיריית בית שמש. 

זאת, בנוסף להעברת שטח של קצת יותר מ-20 דונמים לידי בית שמש, בשטחים שבינה ובין מושב זנוח, המשויך גם הוא למועצה האזורים 'מטה יהודה'.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום