התחנה הגדולה של חברת החשמל עברה למגזר הפרטי

חברת החשמל העבירה את הבעלות על תחנת הכוח "אשכול" לחברת "אשכול אנרגיות כוח בע"מ", בתמורה כולל הצמדה של 9.172 מיליארד שקלים | "אשכול" היא תחנת הכוח הרביעית והגדולה ביותר שחברת החשמל מוכרת למגזר הפרטי

קובי ברקת | כלכלי 4.6.2024 | 14:30

תחנת כוח | צילום: קובי הר צבי

אמש (שני) התקיים טקס העברת הבעלות של תחנת הכוח "אשכול" מחברת החשמל לקבוצת "אשכול אנרגיות כוח בע"מ".

בטקס הועברה תחנת הכח אשכול, באשדוד מידיה של חברת החשמל לידי הבעלים החדשים חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ (75%), בשותפות עם חברת יוניון תשתיות בע"מ (20%), משק אשכול בע"מ (2.5%) וברק אלקטרוניקה רפואית (2.5%).

תחנת אשכול, הינה הגדולה מבין התחנות שנמכרו ע"י חברת החשמל במסגרת מתווה הרפורמה שנחתם בשנת 2018. תחנת אשכול ממוקמת בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, בין שני הנמלים הימיים. התחנה הגדולה ביותר בישראל המופעלת בגז טבעי עם הספק מותקן של כ- 1,606 מגה וואט, המהווים כ- 8% מכושר ייצור החשמל בארץ. התחנה כוללת שתי יחידות ייצור בטכנולוגיית מחזור משולב (F Class) בהספק מותקן של כ-758 מגה וואט, וארבע יחידות קיטוריות בהספק מותקן של כ-912 מגה וואט.

כחלק מתנאי המכרז, רשות החשמל העניקה לקבוצת דליה חברות אנרגיה אופציה להקים תחנת כוח חדישה בהספק של עד 850 מגה וואט. מדובר בתחנת הכוח היחידה בארץ עם הסדרה תעריפית וכן מקום מובטח ברשת ההולכה הארצית. יחידה זו אמורה להחליף את יחידות הייצור הקיטוריות הישנות אשר צפויות להיגרט בשנים הקרובות.

עם העברת הבעלות, דליה חברות אנרגיה הופכת ליצרן חשמל משמעותי בישראל ולבעלת מלאי תכנוני להקמת שתי תחנות כוח חדישות נוספות.

אשכול היא תחנת הכח הרביעית שחברת החשמל מוכרת למגזר הפרטי, במסגרת הרפורמה במשק החשמל. עד כה נמכרו במחירי שיא תחנות הכח רמת חובב בכ- 4.25 מיליארד ש"ח לשיכון ובינוי ואדלטק .  

תחנת הכח אלון תבור נמכרה בכ- 1.9 מיליארד ש"ח לקבוצת. MRC תחנת הכח חגית מזרח נמכרה בסך של כ- 1.602 מיליארד ש"ח לשיכון ובינוי ואדלטק.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל אמר: "המכרז למכירת ׳אשכול׳ היה מורכב ומאתגר מקצועית עד כדי יצירת תקדים משפטי שקיבל תוקף בפסק דין שהניב לציבור תוספת בת 2 מיליארד ש״ח. במכירת התחנה, חברת החשמל השלימה את מלא התחייבויותיה מהרפורמה, שפתחה את ייצור החשמל לתחרות בשוק החופשי ולהפחתת מחירים. 

בחודשים האחרונים עובדי החברה השקיעו מאמצים רבים להעברה חלקה של תחנה ברמת תפקוד מלאה, לידי חברת דליה. במסגרת ההסכם, עובדי החברה המייצגים את ההון האנושי שלה, ימשיכו לתחזק ולהפעיל את התחנה תחת חברת דליה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום