הרפורמה? ההשקעה בסטארטאפים ישראלים נחתכה ביותר מחצי

ההייטק שאחראי לחמישית מהתוצר הישראלי וליותר מ-50 אחוז מהייצוא, נמצא בצומת דרכים - ולמדינת ישראל אין תכנית רב-שנתית לפיתוח הענף. כך לפי דוח רשות החדשנות שמתפרסם הבוקר

קובי עוזיאלי | כלכלי 4.6.2024 | 10:28

אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה | צילום: unsplash

ההשקעה בסטארטאפים ישראלים רשמה ירידה חדה של כ-55% במהלך שנת 2023, להיקף של שמונה מיליארד דולר בהשוואה ל-17.5 מיליארד שקלים בשנת 2022, כך עולה מהדוח השנתי של רשות החדשנות שפורסם היום (שלישי).

הצניחה בהשקעות הורגשה בחלקים נרחבים מבועות הטק העולמיות, אך הירידה בישראל נחשבת לגדולה מהותית ממרכזים כמו סן פרנסיסקו, ניו יורק, סינגפור ולונדון.

דוח רשות החדשנות מציין כי ההייטק הישראלי אחראי על כחמישית מהתוצר בכלכלה הישראלית (19.7%), ועל יותר ממחצית מהייצוא (53%). בהייטק הישראלי מועסקים כמעט 400 אלף עובדים (396 אלף) גידול של 2.6% בהשוואה לשנת 2022.

לצד הנתונים המעורבים בגיוסים ובהכנסות בהייטק הישראלי, ועל אף חשיבות הענף בכלכלה הישראלית - לממשלת ישראל אין תוכנית רב שנתית לפיתוח הענף, בדומה לתוכניות דומות בתחומים ביטחוניים או כלכליים.

על אף מרכזיות ההייטק בכלכלה הישראלית, ההשקעה הממשלתית בהייטק בישראל נמוכה מזו של מדינות המדורגות מעל ישראל במדדי חדשנות כמו ארה"ב, בריטניה וקוריאה הדרומית. בשלהי 2023 ועם תחילת המלחמה, בממשלה אמנם הכניסו את היד לכיס כדי לסייע לסטארטאפים אך עדיין לא בהיקפים שעומדים בסטנדרטים של מדינות מובילות אחרות בתחום הטק.

לפי כותבי הדוח, הענף עלול להתקשות לצלוח תקופות משבר מכיוון שהוא נסמך ברובו המוחלט על השקעות זרות וללא רשת ביטחון מקומית משמעותית.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום