פריצת דרך: לראשונה גידול אבטיח ללא חשש כלאים

פריצת דרך משמעותית בנושא כלאים בירקות – השנה, לראשונה. גידול מסחרי של אבטיח ללא חשש כלאים. הפרטים המלאים מהניסוי שנערך בשלוש שנים האחרונות במכון לחקלאות על פי התורה

משה ויסברג | חרדים 5.6.2024 | 10:02

אבטיחים. אילוסטרציה | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

מחקר חקלאי והלכתי בן כמה שנים בהנחייתו של הגאון רבי יוסף אפרתי ובליווי צמוד של הגר"ש רייכנברג וצוות חוקרי המכון לחקר החקלאות על פי התורה – מגיע השנה לתוצאה מבורכת – "יש זן אבטיח ללא כלאים" שניתן לגדל בכמות מסחרית.

לא רבים יודעים כי האדום והמתוק המבוקש כל כך בחודשי הקיץ נעשה רובו באיסור תורה של הרכבת כלאים. האבטיח ברוב הזנים שלו הוא מורכב באיסור על דלעת.

בשונה מערלה וטבל שבהם דרישת ציבור הלקוחות שומרי תומ"צ גורמת למגדלים והמשווקים להיות תחת פיקוח למהדרין, בכלאים הדבר שונה לחלוטין – משום שעל אף האיסור שבגידול וקיום כלאים, הפרי הגדל באיסור מותר באכילה, ומכאן הקושי להוביל מהפכה בתחום זה בדומה לתחום הערלה - שכידוע התהפך לטובה של ממש בשנים האחרונות.

על מנת לגרום לכך שהחקלאים ייענו לדרישה הציבורית להמנע מגידול אבטיח כלאים ועל מנת להביא למודעות הציבור את הצורך בדרישה כזו צריך למצוא זנים חלופיים מתאימים לגידול האבטיח – אשר מספקות מחד מענה אגרונומי חקלאי לגידול מתאים ומאידך להגיע לפרי איכותי שאינו נופל מהאבטיח "הרגיל".

על פי המידע חוקרי המכון לחקלאות על פי התורה בצוותא עם רבני בית המדרש 'אמונת איש' שבראשות הגר"י אפרתי נענו לאתגר וב3 השנים האחרונות עבדו מול חברות זרעים בארץ ובעולם במטרה לאתר כנות מתאימות שהם 'מין במינו' על פי ההלכה, ולנסות לקדם ניסויים מעשיים בזני אבטיח מותרים ללא חשש כלאים שיהיו איכותיים.

רבני המכון בסיור בגידולי האבטיחים | צילום: באדיבות המצלם

חודשים רבים של מחקר חקלאי במעבדות משתלת זרעים מהמובילות בארץ, ובליווי חוקרים ממשרד החקלאות ומכון וולקני, להתאמת השתילים החדשים המותרים על פי ההלכה לפרוטוקולי הגידול החקלאי הישראלי והבינלאומי המכיל דרישות רבות, דבר הדורש התאמות וניסויים רבים משך חודשים. ובמקביל בדיקות הלכתיות של זיהוי נכון של מיני הניסוי על מנת להגדירם כמין אבטיח מבחינה הלכתית, דבר שחייב את הרבנים לבקר בחוות הגידול פעמים רבות לזיהוי של כל זן וזן ולהתאימו על פי הלכה.    

ואכן, לאחר שבשנה עברה דיווחו החוקרים על תוצאה משביעת רצון של שתיל אבטיח איכותי ועמיד לא פחות מהשתילים הקיימים [בחלק מהזנים אף יותר...] ערכו השנה ניסוי בגידול מסחרי בשטח. ואי"ה בימים הקרובים יקטפו לראשונה אבטיחים מורכבים בהיתר כשהאמונים על המלאכה הרבנים והחוקרים מציינים כי בס"ד אבטיחים אלו לא נופלים באיכותם ובטעמם על האבטיח המורכב באיסור.

מאחר ומדובר בניסוי מסחרי ראשון כמות 'האבטיח הכשר' עדיין מוגבלת. לעת עתה ניתן להשיגו במכירות השכונתיות שעל ידי 'משנת יוסף', ובאם תהיה כמות מספקת יופץ במקומות נוספים. הרבנים והחוקרים העומדים בראש הפרוייקט מקווים שהציבור יעדיף לצרוך אבטיחים אלו ונוכל להפיץ את הבשורה כשעוד ועוד מגדלים יעדיפו לגדל זן האבטיח הכשר כדת וכדין.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום