80 ספרים עד גיל 38: המורשת התורנית המפוארת - בכרך אחד

תורת הרמח"ל מהווה בסיס איתן לעולם המחשבה היהודי | בגיל צעיר מאוד החל הנער משה חיים לוצאטו להוציא לאור את דברי תורתו, כאשר עד לפטירתו כרבן של כל בני הגולה הספיק לחבר כ-80 ספרים | ספר חדש שיוצא ממכבש הדפוס מחולל מהפכה בהנגשת המורשת המפוארת | כל הפרטים

יאיר פריד | חרדים | תוכן שיווקי 4.6.2024 | 12:10

אילוסטרציה | צילום: Nati Shohat/Flash90, פלאש 90

על פועלו של הרמח"ל ומידת השפעתו על כינון ההגות היהודית - תורנית בדורות האחרונים נדמה שאין צורך להרחיב. כל צורב צעיר שנכנס בשערי בית המדרש נתקל בספריו המוכרים והידועים 'מסילת ישרים' 'דרך ה'' ו'דעת תבונות', ספרים שהפכו לנכסי צאן ברזל בארון הספרים היהודי השופכים אור בהיר על דרכי ביסוס האמונה וקניית מעלות רוחניות נשגבות. אך לא רבים מודעים למשנת חייו ולהיקף האוצר התורני העצום שיצא מבית מדרשו. אך בל נקדים את המאוחר.  

רבי משה חיים לוצאטו המכונה בפי כל - הרמח"ל, נולד בפדובה שבאיטליה, לאביו, רבי יעקב חי לוצאטו שהיה סוחר ותלמיד חכם בקהילה האשכנזית בעיר. מינקותו ממש שקד על דלתי התורה והעבודה, ובגיל צעיר ממש דבק ברבו המובהק רבי ישעיה באסאן, עימו שמר על קשר בעבותות אהבה עד לשנותיו האחרונות.

למידע על הספר שמחולל מהפך בתורת הרמח"ל, במחיר מיוחד לרגל ההוצאה לאור>>> 

במעלליו התנכר נער ובגיל ארבע-עשרה, כך על פי עדות תלמידו, ידע בעל-פה את כל התלמוד בבלי, כתבי האריז"ל וספר הזוהר. בגיל שמונה-עשרה כבר הוציא לאור את חיבורו הראשון "לשון למודים", העוסק בתורת המליצה, וצירף אליו את המחזה "מעשה שמשון".

 

ציון רמח"ל בכפר יאסיף | צילום: My.ramhal, ויקיפדיה

בהיותו כבן 19 בלבד הוסמך הרמח"ל לרבנות, בצוותא עם ידידו המבוגר ממנו רבי משה דוד ואלי, והועמד בראש חבורת "מבקשי ה'", שם הם קבעו לעצמם תקנות מיוחדות רבות לסדר הלימוד בבית מדרשם. בין התקנות היה לימוד רציף ובלתי פוסק בתורנות כל שעות היום בספר הזוהר בבית המדרש, הנהגה שתוקנה במיוחד כדי לבטל גזירה שריחפה על הקהילה היהודית.

בחבורת הקודש של הרמח"ל נמנו באותן שנים שרפי מעלה אנשי שם, כולם תלמידי חכמים ומקובלים ידועים שהפכו את העיסוק בתורת הסוד למשוש חייהם ועסקו בה מבלי הפסק.

לרכישה ישירה במחיר מיוחד לרגל ההוצאה לאור>>> 

בסך הכל, במשך שנות חייו הרמח"ל כתב כשמונים ספרים כאשר רובם המוחלט של ספריו עוסקים בקבלה, וחלקם במוסר והנהגות ה'. יצירותיו המוקדמות כללו מחזות, וספרי שירה, וכן פרקי שירה שנכתבו עבור אירועי שמחה ואבל. בעקבות המחלוקת העזה שהתעוררה כנגדו באותם ימים, כ-40 מספריו ומאמריו אבדו, והיום ידועים לנו רק כ-40 מהם.

יצירתו הספרותית הענפה כוללת בתוכה עיקרים רבים ובסיסיים במחשבת ישראל, לצד יסודות איתנים בחכמת האמת ובקבלה. אך כיון וחלק הארי מספריו לא מונגש להמון העם, אוצרות ופנינים רבים מדבריו - אינם מוכרים, וידועים אך ורק לאלה שזכו להקדיש את חייהם לעסוק ולהעמיק בדבריו הקדושים.

אך לא עוד, לקראת יום הילולת הרמח"ל החל בכ"ו אייר, יצא לאור בימים האחרונים ספר נפלא בשם 'דעת רמח"ל', המכיל למעלה מ-900 עמודים ובו אלפי ציטוטים ופנינים מעשרות ספרי הרמח"ל שנותרו לפליטה, מסודרים וערוכים לפי מגוון עצום ורחב של נושאים.

 

דעת רמח"ל | צילום: ללא

הספר, לבד מהאוצר התורני המשמעותי שטמון בו, מעניק ללומד היקף וידיעה עצומה בתורת הרמח"ל, ומנגיש גם את החלקים שהיו טמונים עד כה בעמקי מאמרים קבליים נסתרים.

אל תפספס את ההזדמנות: למידע על הספר>>> 

למעשה, כבר לפני כשנה יצא הספר לאור במהדורה ראשונה שאזלה מחנויות הספרים אחרי שנחטף עד מהרה מהמדפים, המהדורה הראשונה הייתה מצומצמת יותר הכוללת רק ליקוט חלקי, אך בס"ד זכתה לעלות על שולחן מלכים ולחולל מהפכה בהנחלת תורת הרמח"ל לאלפים.

במהדורה הנוכחית השכיל המלקט לשלב ציטוטים גם מן הספרים אותם כתב רמח"ל בלשון ארמית, כפי אשר נגלו לו מן השמים, ומן ספרים אחרים נדירים שאינם בהישג יד. סה"כ מעל ל-300 עמודים חדשים, ובהם אלפי ידיעות וציטוטים נדירים.

גם אתה יכול להיות בקיא בספרי הרמח"ל: לרכישה במחיר מיוחד לרגל ההוצאה לאור>>> 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום