שינוי דרמטי בספרי הלימוד הסעודים; "פלסטין" נמחקה

ספרי הלימוד בסעודיה הולכים ומשתנים, התכנים נגד ישראל מתמעטים על רקע המגעים להסכם נורמליזציה

ישראל לפקוביץ | חדשות בעולם 28.5.2024 | 16:51

המילה "פלסטין" נמחקה מהספרים ב-2024 | צילום: באדיבות המצלם

מחקר חדש שבחן שינויים שבוצעו בתוכנית הלימודים הסעודית הנוכחית לשנת 2023-24 מצא שמשרד החינוך הסעודי ביצע השנה שינויים מרחיקי לכת בהסרה של תוכנים אנטי ישראלים מספרי הלימוד. המחקר בוצע על ידי מכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-se ממשרדיו בלונדון החוקר ומנתח תכני ספרי לימוד בעולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות על פי הסטנדרטים של UNESCO.

על פי הממצאים, השנה, יותר מכל שנה אחרת, בוצעו השינויים המשמעותיים ביותר בנושא היחס לישראל. בחודשים האחרונים מנסים האמריקנים לקדם את מהלכי הנורמליזציה מול סעודיה.

 

המפה החדשה והישנה | צילום: באדיבות המצלם

על פי הדיווח ב-Ynet תלמידים בסעודיה לא לומדים יותר תכנים שהגדירו את הציונות כתנועה "גזענית" אירופאית השואפת לגרש את הפלסטינים, או שאחת ממטרות היסוד של הציונות היא להרחיב את גבולות ישראל ולהשתלט על אדמות ערביות, בארות נפט ואתרים קדושים איסלאמיים ונוצריים בירושלים. אזכורים שתיארו את ישראל כ"אויב" או "אויב הציוני" הוחלפו.

שינוי משמעותי נוסף כלל את מחיקת המילה "פלסטין" שכיסתה את כל שטח ישראל ממפות באופן שיטתי ומקטעים הדנים במיקומים בתוך ישראל.

אך יש לציין כי השואה עדיין נעדרת מפרק על מלחמת העולם השנייה, המילה ישראל לא מופיעה על מפות, וישראל עדיין מכונה "הכיבוש הישראלי" ו"הכובשים הישראלים" בהקשר של מלחמת 1948.

מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, מרכוס שף, אמר כי "ספרי הלימוד הסעודיים שפורסמו לשנת הלימודים 2023/24 מהווים צעד נוסף לעבר הפיכת תכנית הלימודים למסגרת חינוכית המעודדת סובלנות, שלום ושוויון רב יותר. לאחר שכבר הוסרה האנטישמיות מספרי הלימוד, מעודד במיוחד שמעצבי תכנית הלימודים הסעודית ביצעו תיקונים נוספים המציגים את ישראל באור חיובי יותר. שינויים אלו מבשרים טובות לעתיד האזור כולו״.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום