האירוע הגדול נערך בצמצום - חוששים ששוטרים יבצעו פיגוע

שנה אחרי פיגוע הירי שבו שוטר רצח את בן ואביאל חדאד, הילולת הרשב"י בג'רבה, מצויינת ללא חגיגות ותחת אבטחה כבדה. בחגיגות השנה נראו פחות מבקרים וכמעט לא הגיעו זרים

יענקי פרבר | חדשות בעולם 26.5.2024 | 12:48

שלט לזכר הנרצחים | צילום: באדיבות המצלם

העלייה לרגל השנתית לאי ג'רבה שבתוניסיה החלה ביום שישי עם קצת מאד חוגגים, ברקע חששות הביטחוניים לאחר הפיגוע הקטלני בשנה שעברה אז נרצחו  בן ואביאל חדאד הי"ד וכאשר מלחמת ישראל-חמאס משתוללת בעזה.

העלייה לרגל בת שלושה ימים מושכת בדרך כלל אלפי עולי רגל יהודים מאירופה, מישראל ומחוצה לה, כולל מספר לא מבוטל של תיירים לא יהודים ומקומיים שמגיעים לצפות בחגיגה.

אך בחגיגות השנה נראו פחות מבקרים וכמעט לא הגיעו זרים, אמצעי האבטחה חוזקו עם נוכחות משטרתית מוגברת.

רועי קייס דיווח בכאן חדשות כי עשרות בלבד ציינו את ההילולה, שמדי שנה מגיעים אליה אלפים, ללא חגיגות ותחת אבטחה כבדה. כזכור בפיגוע נרצחו בני הדודים בן ואביאל חדאד.

אחד מבני הקהילה היהודית המקומית, שביקש להישאר בעילום שם, הסביר בכאן חדשות כי בקהילה לא סומכים על כוחות הביטחון. "מי שעשה את הפיגוע הזה הוא שוטר מהמדינה, ובהילולה שם יש הרבה שוטרים", אמר. "אנשים מפחדים. אם השוטר ששומר יכול לעשות פיגוע, אז אתה מפחד ללכת לשם".

רועי קייס מציין כי ברקע נמצאת גם המלחמה בעזה שמשפיעה על המצב במדינה. יש תסיסה ולא מעט מפגני הזדהות למען עזה ונגד ישראל. לכך אפשר להוסיף את עמדותיו הניציות של נשיא תוניסיה, קייס סעיד, שאמנם עושה במישור הפומבי את ההפרדה בין ציונים ליהודים, אך ניכר שבני הקהילה לא סומכים עליו ורואים בו גורם מתסיס.

"הנשיא שלנו הוא רשע", אמר בן הקהילה. "הוא לא רוצה את היהודים ולא את הישראלים. הוא אומר שהוא לא רוצה את הציונים, אבל הוא גם לא רוצה את היהודים".

שוטרים בלבוש אזרחי ואנשי המשמר הלאומי אסרו על כתבי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP ועל מבקרים אחרים להיכנס לבית הכנסת העתיק. "אף אחד לא נכנס, חוץ מיהודים", אמר קצין במשמר הלאומי לכתב AFP.

אחד ממתפללי המקום אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "החגיגות יתקיימו בתוך בית הכנסת. החגיגות שהיו אמורות להיות בחוץ, מושכות אלפי אנשים כולל לא-יהודים, והן לא יתקיימו השנה".

בשנה שעברה דיווחנו כי אביאל חדד בן 30 שהתגורר בג'רבה טוניס, ובן דודו, בן חדד בן 42 שהתגורר בצרפת, נרצחו בפיגוע טרור בזמן החגיגות של ל"ג בעומר. השניים חגגו יחד ונרצחו יחד. אביאל חדד התגורר תקופה בארץ אך חזר בשלב מסוים לטוניס. בפיגוע נפצעו עוד ארבעה יהודים. האירוע התרחש סמוך למקום שבו קיימה הקהילה היהודית את הילולת רבי שמעון.

בין אם מדובר בפיגוע של השנה שעברה, המלחמה בעזה ועמדותיו הניציות של הנשיא, השורה התחתונה היא שהשנה אירוע הדגל של הקהילה היהודית בתוניסיה שמזמין אליו אלפים מתקיים במתכונת מצומצמת מאוד ויהיו שיגידו אפילו עצובה מאוד.

העלייה לרגל נמצאת בלב המסורת היהודית בתוניסיה, שבה חיים רק כ-1,500 יהודים בעיקר בג'רבה. בשנות ה-50 יהודים רבים היגרו בהמוניהם לצרפת או לישראל, רק 20,000 נשארו. השאר נוספים עזבו את המדינה ב-1967 לאחר שפרצו מהומות נגד יהודים במהלך מלחמת ששת הימים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום