בעקבות העלייה, גפני דורש תשובות מהרווחה ועוצר להם תקציבים

בעקבות גידול במספר המעונות הפועלים, ישנה ירידה בסבסוד של משרד הרווחה ועקב כך נרשמה עלייה חדה במחירים אותם ההורדים צריכים להשלים למעונות. יו"ר וועדת הכספים חבר הכנסת משה גפני עצר בתוקף סמכותו כספים למשרד הרווחה, עד שיביאו לפתרון • "דורשים שהקיצוץ ימומן בדרכים אחרות" 

כלכלי 13.11.2019 | 18:21

יו"ר 'דגל התורה', ח"כ משה גפני צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בעקבות קיצוץ בתקציב המעונות שגורר בעקבותיו עלייה בתשלום ההורים למעונות ולבקשת חבר הכנסת יעקב אשר, וועדת הכספים בראשות חבר הכנסת משה גפני דנה היום (רביעי) במצוקה, כאשר חבר הכנסת גפני דורש ממשרד הרווחה הבהרות לגבי העלייה במחיר וכאמצעי לחץ הוא עצר למשרד הרווחה התקציבים בוועדת הכספים, עד שיימצא הפתרון למצוקה.

ברקע הדיון, פורסם דוח של מכון המחקר של הכנסת לפיו עלה כי בשל הגידול במספר המעונות כשהשנה מופעלים ברחבי הארץ 2,362 מעונות, שזהו גידול של כ-5% ביחס לשנת תשע"ח - בה פעלו 2,247 מעונות יום.

על פי הדוח של הכנסת דבר זה הוביל לעלייה של ההפרש בתשלומי ההורים במסגרות המפוקחות בין שנת תשע"ט לשנת תש"ף.

לפי הדו"ח, עולה כי בשנת הלימודים הנוכחית חלה עלייה בהשתתפות ההורים בשכר הלימוד החודשי בכל המסגרות שבפיקוח באופן הבא: במעונות יום בניהול מלכ"ר חלה עלייה בסכום של 114-108 ש"ח בחודש בתשלומי הורים עבור ילד ועלייה של 142-123 ש"ח בחודש בתשלומי הורים עבור תינוק בדרגות 15-3. 

בתחילת הדיון אמר נציג משרד הרווחה, כי, "נפרסם בימים הקרובים דרגות סבסוד מעודכנות לעניין המעונות, כך שתהייה פגיעה מינימלית בשכבות החלשות. זה יחול רטרואקטיבית".

יושב ראש הוועדה חבר הכנסת משה גפני אמר בדיון כי "עד למענה כזה נעצור את התקציבים למשרד הרווחה". לדבריו, "יש העברה גדולה של משרד הרווחה בקיצוץ הרוחבי, אני לא אביא את זה לדיון. אני רוצה תשובה לשאלה המאוד פשוטה, למה אי אפשר לתת מענה לפגיעה הקשה הזו באוכלוסייה החלשה ביותר?! אנחנו דורשים שהקיצוץ ימומן בדרכים אחרות, ותמצאו דרך למנוע את עליית המחירים במעונות. אנחנו מבקשים תשובה תוך שבוע".

נציג משרד הרווחה אמר בדיון, "אנחנו מנסים לעשות את המיטב שהפגיעה בשכבות החלשות, 3 עד 5 תהייה הכי נמוכה. בתוך המסגרת הזו, נפרסם בימים הקרובים דרגות סבסוד מעודכנות, כך שתהייה פגיעה מינימלית בשכבות החלשות. זה יחול רטרואקטיבית. אם התוספת הכי גבוה בטבלה הייתה 142 ₪, העלות החדשה תהיה פחות מ-100 ₪, תהייה דלתא של 50 ₪".

חבר הכנסת יעקב אשר שיזם את הדיון אמר, "בתקופה של כאוס תקציבי וניהולי נעשות עוולות שפוגעות בציבור - אני קורא בימים אלו ל'ועדת הכספים' - 'ועדת המבוגר האחראי' וישר כח ליו"ר הועדה ח"כ גפני שדואג למסעדנים ואחרים - יודגש , - הקיצוץ הזה שבגינו אנחנו יושבים כאן לא היה עובר אם היה שר מתפקד במשרד הרווחה בין הבחירות, או אם היתה ועדת כספים פעילה באותה תקופה", לדבריו, "הקיצוץ הזה הוא לא רוחבי שהעלו את המחירים לכולם, אלא פגעו בסבסוד למשפחות החלשות באכזריות ומנסים גם לצמצם את הפעילות של המעונות"

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום