נפילת 'מעדני מיקי': הקריסה מהצד החרדי של המפעל

הרכישה בבית שמש, התחרות על הצרכן החרדי מול המתחרות, המעדניות לשבת שהורידו מכירות והעברת מפעל הדגים מראשל"צ לבית שמש • ממפעל הדגים עד הכיס החרדי: כל הסיבות לקריסת 'מעדני מיקי'

כלכלי 10.11.2019 | 13:12

משאיות של מעדני מיקי | צילום: יח"צ

נפתח בעובדות הידועות. חברת הסלטים הוותיקה 'מעדני מיקי' – בקריסה. בסוף השבוע האחרון, מינה נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין שלושה כונסי נכסים לחברה והוציא צו כינוס נכסים זמני, לאחר שנטען שכי החברה צברה חובות בסך 46 מיליון שקל. 

הבנקים אגוד, הפועלים ולאומי הם אלה שהגישו לביהמ"ש את בקשת הכינוס נגד החברה הוותיקה, שמעסיקה 230 עובדים. נוסיף עוד כי הבקשה הוגשה בהסכמת החברה ובה נטען כי היא אינה יכולה לעמוד בתשלום המשכורות הקרוב בסך כ-1.9 מיליון שקל.

לפני ה'איך ולמה זה קרה', נימה אישית קצרה. חברת 'מעדני מיקי' או בפשטות 'מיקי', כפי שקראנו לה בילדותנו, ליוותה ופיארה את שולחנות השבת וסעודות המצווה בבית אבא. 'החומוס של מיקי' או 'הטחינה של מיקי' שעמדו במקרר החלב במכולת, היו שם הרבה לפני שהכרנו את חברת 'צבר' ובטרם ידענו לומר את המילה 'אחלה'. מכאן, שלחברת מיקי שמורה אצל בני הדור בקו התפר החרדי שעל גבול ה-30-50 ואילך, מקום של כבוד.

חברת 'מעדני מיקי תעשיות מזון דגים וסלטים' בשמה המלא הינה חברה ידועה ובעלת מוניטין אשר נוסדה בשנת 1992, כהמשך לעסק משפחתי אשר פעל וצבר מוניטין של כ-80 שנים. החברה המנוהלת על ידי האחים משה וארי קאופטייל, עוסקת בתחום ייצור ושיווק של סלטים מוכנים ומוצרי מזון אחרים לרשתות השיווק והצרכניות השונות ברחבי הארץ. החברה שהייתה כל השנים בהכשר הרב לנדא (זצ"ל) נמכרה היטב באזורים החרדיים ומעסיקה כיום כ-230 עובדים בשני מפעלים: מפעל לייצור ושיווק סלטים באיזור ראשון לציון ומפעל לייצור דגים באיזור בית-שמש.

לדברי החברה מפעל הדגים באזור בית שמש שנקנה מידי תנובה היסב לחברה נזקים כספיים שמשכו גם את תחום הסלטים להפסדים. לפי דברי החברה, בשנת 2017 נרשמו הפסדים של 5.4 מיליון שקל, בשנת 2018 4.9 מיליון שקל וגם השנה היא רושמת הפסדים. משכך היא אינה יכולה להמשיך ולהפסיד ועל כן היא מבקשת לעצור את ההידרדרות.

רשימת הסיבות לסגירת החברה היא ארוכה ועל פניו נראה כי לכל סיבה לבדה לא היה די כוח כדי לסגור את החברה כולה, רק ריבוי הבעיות שנוצרו גרמו לתמונה כולה להתעוות. לטענת החברה היא התקשתה בעליית מחירי חומרי הגלם; הרגולציה המשתנית חייבו השקעות נוספות ויקרות; פעמים מספר נמצאו חיידקי ליסטריה במוצריה והדבר גרם בכל פעם לעיכוב קווי ייצור, עיכוב אספקה והגרוע מכל, עיכוב בקבלת תשלומים מלקוחותיה.

ב-Ynet דווח, כי אסם עם סלטי צבר ושטראוס עם סלטי אחלה מחזיקות ביותר מ-80% משוק הסלטים, וכשהן מתחרות ביניהן, יוצאות בגלי פרסום חזקים, ואף מציעות מבצעי מחיר מטורפים, למספר 3 בשוק לא נשאר למי למכור. אפילו  ותק של 80 שנה לא יעזור במצב כזה. 'מעדני מיקי' ירדה לנתח שוק של 7%, בזמן שהרווחיות נשחקה עד עפר ומדובר בקטגוריה שנמצאת בירידה עקב שינוי בהרגלי צריכה של הציבור.

במגזר החרדי נפתחו בשנים האחרונות עשרות חנויות המוכרות מוצרים לשבת. אלו חנויות אשר לרוב סגורות כל השבוע ונפתחות ביום רביעי אחה"צ או חמישי בבוקר. בכל חנות שכזו תמצאו לפחות שתי חברות של סלטי שבת ביתיים (או כאלה שנרכשים בחפיסות של חמישה ק"ג ומועברות לכלים בני 200 מ"ל במחיר מפולפל) המציעות ים של סלטים מעניינים מעבר לחומוס-טחינה-חצילים הוותיקים. כך שגם במגזר הנאמן לחברה – שמכרה את מוצריה במחירים מוזלים המתאימים לכיס החרדי – הייתה ירידה משמעותית במכירות. גם כניסת 'סלטי שמיר' לשוק החרדי, לאחר שזו קיבלה את ההכשר המהודר, דחקה את החברה הוותיקה להפסד.

"לנוכח העובדה שהחברה לדבריה הנה בחדלות פירעון ואיננה מסוגלת לעמוד במסגרות האשראי, כפי שנדרשו בידי חלק מהנושים המובטחים, נוכח המצב הרעוע אליו נקלעה החברה מזה זמן, הרי שהיא תגיע, בתוך ימים ספורים, למצב של החזרת שיקים וקריסה מוחלטת, אשר תביא לדבריה להפסקת יכולתה לתפקד כ"עסק חי", על כל המשתמע מכך לא רק עבור הנושים המובטחים, אלא גם עבור עובדיה, לקוחותיה וספקיה". כך כתבו הבנקים בבקשה לבית המשפט.

נציגי החברה הודו בימים האחרונים לנושים המובטחים, כי היא מצויה למעשה בחדלות פרעון, ומשכורות העובדים לא תשולם וזאת לאחר ש"גם מאמצי בעלי השליטה לייצב את החברה באמצעות תהליך התייעלות תפעולית וקבלת ייעוץ עסקי לא הועילו". מעדני מיקי חייבת 26 מיליון שקל לנושים המובטחים ו-20 מיליון שקל לספקים ולנושים אחרים. 

ממנהלי החברה נמסר כי עד כה הם הצליחו לגלגל את ההפסדים על-ידי השגת מימון ממקורות שונים, ובעצמם הזרימו לה מיליוני שקלים אך לא עוד. הם הגיעו למסקנה, כי אין תוחלת כלכלית לחברה ויש להימנע מהחמרת המצב, ולכן אין מנוס ממימוש מושכל של נכסיה. רכוש החברה משועבד כאמור לשלושת הבנקים מגישי הבקשה והם מבקשים למנות את עוה"ד אלון קזיוף, ארז חבר ויניב אזרן לכונסי הנכסים. אולם חשוב לציין כי המפעל לא נסגר וככל הנראה יימכר לחברה מתחרה. עם זאת בעבר נרשמו מספר מגעים כושלים לרכישה, שלא הבשילו.

לצד התחרות הקשה מצד החברות הגדולות והקטנות והבעיות האחרות שמנינו, החברה נפלה כאמור לעיל גם בגלל מפעל עיבוד הדגים שרכשה מידי תנובה. ב-Ynet הוסיפו כי הייתה זאת טעות וכי ההשקעה בקניית המפעל בסך 14 מיליון שקל לא הצדיקה את עצמה. מיקי אמנם וותיקה גם בתחום הדגים, סלטי דגים ודגים מעושנים, אולם עקב העתקת פעילות הדגים ממפעל הסלטים בראשון לציון למפעל שנרכש בבית שמש, נרשמו הפסדים וזאת משום שההשקעה לא הצדיקה את היקף הפעילות בדגים וייקרה את העלויות שהוכפלו.

נזכיר כי חברת 'וילי פוד' ניהלה מו"מ ארוך עם מעדני מיקי על השקעה בחברה אולם  הדבר לא הבשיל לכדי הסכם מחייב והמגעים בין הצדדים הופסקו. גם הניסיון להכנסת אריק שור כשותף לא צלח. נמתין לראות כיצד יפלו הדברים ובעיקר איזה הכשר תקבל החברה לאחר מכירתה.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום