מהפכת הגז מגיעה לבני ברק: 2,100 דירות יחוברו לראשונה לגז טבעי

פיילוט של חיבור שכונות מגורים חדשות לגז הטבעי, יוזיל משמעותית את עלויות צריכת הגז הביתי • במסגרת הפיילוט יש שכונות בבני ברק, ברחובות, בירושלים באשדוד, בבית שמש ועוד

כלכלי 6.11.2019 | 20:24

אסדת קידוח גז טבעי | צילום: משה שי, פלאש 90

2,100 יחידות דיור בשכונות המגורים החדשות בצפון בני ברק, יחוברו על פי התוכנית בקרוב לגז טבעי. מדובר בפיילוט של משרד האנרגיה, משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל, במסגרתו יחוברו לגז הטבעי הזורם מהים התיכון, 31 אלף יחידות דיור ב-18 שכונות חדשות ברחבי הארץ, מאזור טורעאן ועכו בצפון ועד אופקים ונתיבות בדרום.

במסגרת הפיילוט שעורכת רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, יחד עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הפיילוט ישווק ב-18 שכונות חדשות שנמצאות כרגע בשלבי תכנון וצפויות לצאת לשיווק במהלך השנה הקרובה בכל רחבי הארץ. עלותו צפויה לעמוד על כ-80 מיליון שקלים.

על פי התכנון, בכל אחת מהדירות יותקנו לפחות 3 נקודות חיבור לגז הטבעי, עם אופציה להתקנת נקודות נוספות. הצרכנים שלוקחים חלק בפיילוט לא ישלמו את העלות של דמי החיבור לגז הטבעי והמונה שלהם יהיה מונה חכם, אשר ישדר למערכת הבקרה, בדומה למונה מים למשל, את כמות הצריכה המדויקת של הלקוח.

הגז הטבעי יוכל לשמש לבישול, חימום מים, שימוש בתנור, מייבש ומנגל, וכן להפעלת חימום תת רצפתי ובעתיד גם מיזוג אוויר ושימושים נוספים. מדובר במקור אנרגיה כדאי ובטיחותי יותר, נוח לתפעול ואחזקה וידידותי לסביבה.

הפיילוט יוצא לפועל, לאחר שבמהלך השנתיים האחרונות, ביצע אגף הכלכלה ברשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, בדיקות כלכליות והנדסיות מקיפות, לגבי כדאיות חיבור בתים לגז הטבעי, ומצאה שבהשוואה לגפ"מ (גז פחמימני מעובה, המוכר כגז בישול) הנפוץ כיום במרבית הדירות בישראל, שימוש בגז טבעי הוא כלכלי יותר ויכול להוביל לחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים בשנה.

במשרד האנרגיה וברשות הגז הטבעי מציינים, כי הליך חיבור שכונת הפארק באופקים ושכונת נחל הפארק בבאר שבע לשימוש בגז טבעי, תרמו רבות להבנה מעמיקה יותר של תמחור עלויות התכנון, הביצוע והפיקוח במסגרת הפיילוט.

במסגרת הפיילוט, ייחתמו הסכמים בין רמ"י לחברות החלוקה האזוריות, כאשר הבקרה והפיקוח על הקמת התשתית בשכונה וכן ביצוע התשלומים לחברות החלוקה יתבצעו על ידי רמ"י. את הגז הטבעי לצרכנים ישווקו חברות שיווק גז טבעי, וכל צרכן יוכל לבחור את המשווק ולעבור בחופשיות ביניהם.

בין רשימת השכונות שייקחו חלק בפיילוט ניתן למצוא את תוכנית תמל 1045 בצפון בני ברק (מתחמים א+ב) בה הוגרלו יותר מאלף דירות במסגרת מחיר למשתכן. קרית פארק לכיש באשדוד,  שכונת רכס לבן בירושלים, שכונת רמב"ש ד'5 בבית שמש, תל השומר דרום ברמת גן, ושכונות נוספות בערים לוד, אופקים, רכסים, קרית אתא ואשקלון.

בתוכנית נמצאת אף תוכנית פינוי בינוי אחת בעיר רחובות. מדובר בשכונת קרית משה, שם יקבלו כ-2,000 דירות חדשות חיבור לרשת ההולכה של הגז הטבעי.

המחירים גם הם מפתיעים. ועל פי תעריפי הגז הטבעי לצרכן הביתי, שנקבעו ב-4.4.19 על ידי המועצה לענייני הגז הטבעי, ישולם סכום קבוע לכל חודשיים קלנדריים בסך של 28 ₪ שאינו תלוי בצריכה.

בנוסף פורסם תעריף משתנה בהתאם לצריכה דו-חודשית עבור כל מטר מעוקב, כאשר ככל שעולה הצריכה המחיר למ"ק יורד. עבור צריכה שלא תעלה על 8 מ"ק גז טבעי – 4.32 שקל למ"ק. על כל מ"ק נוסף מעבר ל-8 מ"ק הראשונים ועד ל-20 מ"ק, ישולם 2.5 שקל למ"ק. ואילו עבור כל מ"ק נוסף נוסף (מעבר ל-20 מ"ק) ישולם סכום פעוט של שקל אחד בודד לכל למ"ק.

בחישוב פשוט ניתן לראות חסכון משמעותי למשתמש הביתי. משפחה קטנה שצורכת 3 מ"ק גפ"מ לחודש, משלמת כיום באחת החברות כ-76 שקל. עלות ממוצע למ"ק 17.55 שקל כולל מע"מ והתשלום החודשי עומד על 23.40 שקל כולל מע"מ. בשימוש בגז הטבעי תשלם המשפחה 27 שקלים בלבד.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "כחלק ממדיניות משרד האנרגיה לקדם אנרגיה מתחדשת תוך שמירה על הביטחון האנרגטי של ישראל, אני שמח על האפשרות להוביל פיילוט זה, שלו השפעה סביבתית וכלכלית על עשרות אלפי בתי אב בישראל. משרד האנרגיה יבחן הפעלת הרחבת מהלך זה לטובת צרכנים  נוספים".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום