סגן נשיא ארה"ב: "המשטר האיראני מחפש דרכים לבצע שואה חדשה

סגן נשיא ארה"ב ביקר במחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין, והאשים את המשטר באירTן באנטישמיות ושנאה הדומה לזו של הנאצים בזמן השואה. פנס הוסיף כי הביקור באושוויץ גרם לו "לחזק את נחישותו להתנגד לשנאה מסוג זה ולהתמודד עם איומים בני זמננו"

מדיני 16.2.2019 | 22:40

מוזיאון אושוויץ

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, ביקר אתמול (שישי) באתר ההנצחה של מחנה ההשמדה אושוויץ, יחד עם נשיא פולין, אנדז'יי דודה, וג'רד קושנר, חתנו של הנשיא דונלד טראמפ. פנס, שנמצא במדינה במסגרת ועידת ורשה שדנה בנושא המזרח התיכון, האשים במהלך הביקור את איראן באנטישמיות הדומה לזו של הנאצים, והודיע כי הביקור הגביר את נחישותו לפעול נגד טהראן.

פנס וקשנר התחילו את ביקורם בהליכה מתחת לשער הידוע לשמצה – בעל הכיתוב: "העובדה משחררת". משם המשיכו לאולם תצוגה בו מוצגים שערות וחפצים אישיים של קורבנות הנאצים. בחלקו השני של הביקור הם סיירו במחנה הסמוך, בירקנאו. שם כרע פנס על ברכיו, הרכין את ראשו והניח את ידו על קרון אדום, שנמצא על פסי הרכבת, והוביל את היהודים במחנה אל מותם. לאחר מכן הניח נרות באנדרטה לזכר קורבנות השואה, בזמן שהוא חובש כיפה והרב הראשי של פולין התפלל לזכר הקורבנות.

זה היה ביקורו הראשון של סגן הנשיא הנוצרי במחנה הריכוז שבו נרצחו יותר ממיליון בני אדם, מרביתם יהודים. "סיירתי עם קרובי משפחה של אנשים שהיו באושוויץ. חלקם הצליחו לשרוד, וחלקם לא. אך ללכת איתם ולחשוב שרק לפני שני דורות אבותיהם הגיעו לכאן ברכבות, בעוד שאנחנו מבקרים באירופה ובפולין החופשיות מרודנים – זוהי חוויה יוצאת דופן שאשמור עימי כל חיי", אמר בהתרגשות. פנס הוסיף כי הביקור באושוויץ נגע לליבו, ואמר: "זוהי טרגדיה שאי אפשר להסביר במילים, והיא מזכירה לנו למה מסוגלים הרודנים – אך גם את ניצחון החופש. עלינו להגביר את הנחישות של העולם החופשי בהתנגדות לשנאה מהסוג הזה, ולהחריף את המאבק נגד איומים אוטוריטאריים".

שעות לאחר מכן, באירוע שהתקיים בשולי ועידת הביטחון של מינכן בגרמניה אמר פנס כי, ״אנטישמיות היא לא רק דבר לא נכון אלא דבר מרושע ויש להתעמת עימה בכל מקום ובכל זמן שהיא צצה ולגנות אותה באופן אוניברסלי״, אמר פנס בפני משתתפי וועידת מינכן, וסיפר על הביקור במחנה ההשמדה. ״אחד הלקחים מההיסטוריה הוא כשמשטר קיצוני מאיים לחסל מדינה אחרת ומפיץ אנטישמיות, צריך להאזין לדברים הללו ולהתייחס אליהם ברצינות״, אמר פנס, ״המשטר האיראני תומך באופן פומבי בשואה חדשה ומחפש דרכים לממש זאת. ח׳ומייני אמר שזו משימה של המהפכה האסלאמית האיראנית למחוק את ישראל מהמפה״.

פנס התייחס גם ל״ועידת וורשה״, בה כונסו לראשונה לפני ימים ספורים נציגים ממדינות המזה״ת, בכללן ישראל, כדי לדון במחויבות משותפת למאבק באיראן. ״היה נהדר לראות מנהיגים מכל מדינות האזור מסכימים שהסיכון הגדול ביותר לשלום במזרח התיכון הוא איראן״, הדגיש סגן הנשיא האמריקני, וחזר על הקריאה שהשמיע בוורשה לבעלות בריתה האירופיות של ארה״ב, להפסיק לפעול לעקיפת הסנקציות שוושינגטון הטילה מחדש על איראן, לנטוש את הסכם הגרעין עם איראן ולהשתתף במאמץ להגברת הלחץ הכלכלי והמדיני על איראן, ״כדי להשיג לעמי האזור את החופש והשלום שמגיע להם״.

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום