בתיווך עומאן: דיפלומט באיחוד האירופי שוחרר ממאסר באיראן

איראן שחררה שני אזרחים שוודים בתמורה לשחרור איראני שהיה עצור בשוודיה. אחד מהם פקיד בכיר באיחוד האירופי. איראן שחררה גם אזרח איראני-שוודי, שנכלא לאחרונה לחמש שנים על ידי בית משפט בטהראן בגין אישומים "נגד הביטחון הלאומי"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 16.6.2024 | 07:45

שוטרים באיראן | צילום: Iurii Bagrov / Shutterstock

איראן שחררה אתמול שני אזרחים שוודים, כולל בכיר באיחוד האירופי, בתמורה לאיראני שהורשע בביצוע פשעי מלחמה בגין תפקידו בהוצאות להורג ההמוניות ב-1988 באיראן של אסירים פוליטיים. ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, דיווח על כך ברשת X ואמר כי שני האזרחים התאחדו עם משפחותיהם ויקיריהם. 

בעסקה בין שוודיה לאיראן בתיווך עומאן, שחררה איראן את הדיפלומט השבדי יוהאן פלודרוס, שעבד ביחידת שירות החוץ של האיחוד האירופי וששימש בעבר כפקיד בכיר בזרוע המבצעת של האיחוד האירופי.

איראן שחררה גם את האזרח האיראני-שוודי, סעיד עזיזי, שנכלא לאחרונה לחמש שנים על ידי בית משפט בטהראן בגין אישומים של "התכנסות וקנוניה נגד הביטחון הלאומי".

"אנו שמחים על החדשות שעמיתנו השבדי יוהאן פלודרוס ובן ארצו סעיד עזיזי שוחררו ממאסר איראני לא מוצדק", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין.

בתמורה שחררה שבדיה את חמיד נורי, שנעצר בשבדיה ב-2019 והורשע על תפקידו בהוצאות להורג של אסירים פוליטיים ב-1988. נורי היה עוזרו של סגן תובע שהורה על חלק מההריגות. איראן כינתה את המעצר שלו "לא חוקי ולא לגיטימי". דובר של מוג'הדין-א חאלק, ארגון שפועל נגד המשטר האיראני שחבריו נהרגו במספרים גדולים בהוצאות להורג ב-1988, כינה את שחרורו של נורי "מבייש ובלתי מוצדק" ואמר כי זה יעודד "סחיטה".

ביום חמישי האחרון שחררה איראן גם אזרח צרפתי שהיה כלוא בטהרן מאז ספטמבר 2022 בגין האשמות שהצטרף להפגנות שפרצו באותו חודש ברחבי איראן נגד המשטר. משפחתו של לואי ארנו הצרפתי הצהירה שהוא תייר תמים שטייל ​​באיראן כחלק מסיור עולמי.

כזכור כפי שדיווחנו, יוהאן פלודרוס, בן 34, יליד שוודיה, מילא מספר תפקידים במוסדות האיחוד האירופי, לאחר תוכנית ההתמחות שלו בשירות המדינה. הוא אפילו הוצג בקמפיין פרסומי כדי לגרום לשוודים צעירים להגיע לעבוד באיחוד האירופי.

פלודרוס ביקר באיראן בטיול תיירותי פרטי, יחד עם כמה חברים שבדים. כשהתכונן לצאת מטהראן ב-17 באפריל 2022, הוא נעצר בשדה התעופה.

המעצר שנשמר בסוד במשך יותר משנה על ידי שלטונות שבדיה והאיחוד האירופי, הוא חלק מדפוס נרחב של מה שנודע כ"דיפלומטיית בני הערובה" של איראן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום