בית משפט קבע: ארגנטינה מנעה חקירת הפצצת מרכז יהודי

ארגנטינה לא הצליחה למנוע או לחקור כראוי הפצצת מרכז יהודי ב-1994. בית המשפט העליון לזכויות אדם הודיע כי ארגנטינה ניסתה למנוע את חקירת הפיגוע בו נהרגו 85 בני אדם

יענקי פרבר | חדשות בעולם 16.6.2024 | 08:19

בניין הקהילה היהודית אמיה | צילום: AMIA

בית המשפט העליון לזכויות אדם בקוסטה ריקה, קבע כי ארגנטינה לא מנעה, וגם לא חקרה כראוי את ההתקפה על מרכז יהודי לפני 30 שנה שהביאה למותם של 85 בני אדם. בית המשפט גם האשים את המדינה הדרום אמריקאית במאמצים "לבלום את החקירה".

ב-18 ביולי 1994, משאית עמוסה בחומרי נפץ נכנסה לתוך מרכז היהודי AMIA בבואנוס איירס והתפוצצה, בפיגוע הקטלני ביותר בתולדות המדינה הדרום אמריקאית נהרגו 85 בני אדם ונפצעו יותר מ-300.

הרשויות מעולם לא מצאו את האחראים לפיגוע ב-1994, ואף אחד לא לקח אחריות עליה. עם זאת, ארגנטינה וישראל חושדות בחיזבאללה בביצועו לבקשת טהראן.

באפריל האחרון, בית משפט בארגנטינה האשים את חיזבאללה בפיגטע, כינה אותה "פשע נגד האנושות" ותייג את איראן כ"מדינת טרור".

לאחר פסק הדין באפריל, ביקשה ארגנטינה מהאינטרפול לעצור את שר הפנים של איראן, אחמד וחידי, והאשימה אותו בתכנון המתקפה. טהראן מכחישה כל מעורבות.

בית המשפט קבע גם כי המתקפה על AMIA, והמתקפה על שגרירות ישראל ב-1992, שבה נהרגו 29 בני אדם, בוצעו כאשר הממשלה תחת נשיא ארגנטינה דאז קרלוס מנם, ביטלה שלושה חוזים לאספקת ציוד וטכנולוגיה גרעינית לאיראן.

סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי בית המשפט הבין-אמריקאי לזכויות אדם בסן חוזה, קוסטה ריקה, קבע כי ארגנטינה "אחראית לכך שלא אימצה אמצעים סבירים" כדי למנוע את ההפצצה.

"המדינה הייתה מודעת למצב של סיכון ממשי ומיידי לאתרים הקשורים לקהילה היהודית ולא נקטה באמצעים סבירים כדי לשפר את הסכנה", סיכמו השופטים.

אלברטו ניסמן, תובע ארגנטינאי-יהודי שהאשים את נשיאת ארגנטינה דאז כריסטינה קירשנר בשיבוש החקירה בתמורה להטבות נפט ומסחר עם איראן, נמצא מת ב-2015 בנסיבות מסתוריות כשעמד להציג את ממצאיו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום