בחירות בזק בצרפת: ההימור הגדול של מקרון

פרלמנט עם רוב לימין הקיצוני, שניהל בעבר קשרים עם פוטין, עלול להשפיע על תפקידה של צרפת באירופה

מאיר גלבוע | חדשות בעולם 10.6.2024 | 15:41

נשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: OREN BEN HAKOON/POOL

ד"ר רֶמי דניאל, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, רכז תוכנית אירופה במכון, מתייחס לדרמה בצרפת עם הודעתו של הנשיא מקרון על פיזור האספה הלאומית והליכה לבחירות בשל כישלון מפלגתו בבחירות לפרלמנט האירופי.

הוא כותב: אחרי פרסום התוצאות הראשונות של הבחירות לפרלמנט האירופאי, שראו בצרפת ניצחון למפלגת הימין הקיצוני של מארין לה פן בעוד מפלגתו של עמנואל מקרון נחלה תבוסה, הודיע נשיא צרפת בנאום מפתיע על פיזור האספה הלאומית -הבית החשוב בפרלמנט הצרפתי, והקדמת הבחירות ל-30.6 ו-7.7.

מקרון הצדיק את הצעד הדרסטי בצורך להחזיר בהירות למערכת הפוליטית בצרפת. נכון הוא שהנשיא לא הצליח לבנות סביבו רוב באספה הלאומית אחרי הבחירות ב-2022, מה שהפך את עבודת הממשלה למורכבת ביותר. בשנתיים האחרונות גם נצפתה הקצנה בשיח הפוליטי הצרפתי, במיוחד בשמאל, שהחמיר את המצב.

מקרון מבקש להחזיר לבוחר, שהביע את תסכולו בבחירות האחרונות, בעיקר בשל המצב הכלכלי וחששות לגבי ההגירה, את היכולת לקבוע את מדיניות צרפת ולשים קץ לאי-הסדר בפוליטיקה הצרפתית.

אך מדובר בהימור קיצוני שעלול להיות מסוכן, מעבר לעובדה שהוא מכניס את צרפת לזעזוע רגע לפני שהמדינה מארחת את האולימפיאדה. נראה כי מקרון בונה על אפקט ההפתעה. למרות שהאופוזיציה קראה לפיזור הפרלמנט פעמים רבות, היא הופתעה מצעד הנשיא ואינה מוכנה לקמפיין הבזק המתחיל. המצב יהיה קשה במיוחד לשמאל הצרפתי המפולג, בין היתר בשל חילוקי דעות סביב עזה ואמירות אנטישמיות מצד מפלגת השמאל הקיצוני.

לפי טון הנאום שלו, מקרון גם מקווה שהפחד הקיים אצל חלקים מהאוכלוסייה מהשלכות אפשריות של ניצחון הימין הקיצוני ישחק לטובתו. עם זאת, רמת אי-האימון במקרון כה גבוהה שניצחון מפלגתו נראה בלתי אפשרי.

ייתכן ובראש הנשיא אסטרטגיה מורכבת יותר: לתת ללה פן לנצח בעוד חודש ולקוות ששלוש שנים של ממשלת ימין קיצוני ידחפו את הבוחרים חזרה למחנה שלו בבחירות לנשיאות ב-2027 (בהן הוא עצמו לא יוכל להתמודד). אך ניצחון מפלגת לה פן יכניס את צרפת למצב של אי-וודאות, גם על הבמה הבינלאומית.

למרות שלנשיא יש תפקיד מרכזי בעיצוב מדיניות החוץ הצרפתית, פרלמנט עם רוב לימין הקיצוני, שניהל בעבר קשרים עם פוטין, עלול להשפיע על תפקידה של צרפת באירופה, כולל בהקשר הסיוע לאוקראינה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום