האם אישור לקנאביס יורחב | הח"כים העלו דרישות

יש כיום כ-140 אלף מטופלים בקנאביס בשנה, ורק 63 רופאים מורשים להעניק טיפול בכך, והיחס הוא כ-5,000 איש לרופא. בכנסת קראו לאפשר גם לרופא משפחה, להאריך מרשם קיים לקנאביס

קובי עוזיאלי | חדשות בארץ 22.5.2024 | 07:25

עובדי חברת קנאביס | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

ועדת הבריאות דנה ברשימת הרופאים המאושרים לרשום למטופליהם קנאביס רפואי. יו"ר הוועדה ח"כ יוני משריקי (ש"ס) הדגיש כי כבר לפני כשנה משרד הבריאות החל להסדיר את מערך קנאביס זה, והוועדה מחויבת לעקוב אחר ביצוע הרפורמה ואחר הטבת השירות למטופלים.

לדברי ח"כ ירון לוי (יש עתיד) מיוזמי הדיון, יש כיום כ-140 אלף מטופלים בקנאביס בשנה, ורק 63 רופאים מורשים להעניק טיפול בכך, והיחס הוא כ-5,000 איש לרופא. הוא קרא לאפשר גם לרופא משפחה, להאריך מרשם קיים לקנאביס. הוא אף קרא להקל על השימוש בקנאביס – לפני שהמטופל נוטל תרופות פסיכיאטריות, בפרט לאור המחסור בפסיכיאטרים.

ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) הדגישה את "שמירת הגילדה והחונטה הרפואית בידע, מעמד וסמכות – גם בנושא זה, ולא מאפשרים לרופאי משפחה להאריך מרשם קנאביס".  

לימור סון-הר מלך (עוצמה יהודית) סיפרה על סבל רב עובר אביה, חולה סוכרת, ולמרות מאמציה – לא הצליחה להשיג עבורו קנאביס כדי להקל על סבלו. זאת, כיוון שהוא חייב לעבורר קודם טיפול בן שנה במרפאת כאב. שרן השכל (תקווה חדשה הימין הממלכתי) הדגישה כי הזהירו מראש שלא יהיו מספיק רופאים וממילא מטופלים שלא יקבלו את התרופה והטיפול הנדרשים.

אלמוג כהן (עוצמה יהודית) סיפר על מצוקתו של חברו מסתערב, שסבל מסיוטים, טופל בקנאביס – ונרגע. הוא הזהיר כי קופות החולים וחברות התרופות מעבות הסדר מתאים. בועז טופורובסקי (יש עתיד) קרא להסדיר בחוק את השימוש בקנאביס לכל האוכלוסייה.

יובל לנדשפט, ראש האגף לפיקוח והסדרת מערך הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, השיב כי כיום 63 רופאים בישראל הם בעלי רישיון לרשום קנאביס, וזאת בגלל הגדרתו כסם מסוכן והצורך ברישיון. כל רופא-מומחה יכול להירשם להכשרה כבעל רישיון, ו-600 רופאים כבר הוכשרו.

בימים אלו נכנסו לתוקף ההתוויות שמאפשרות טיפול בקנאביס. החלה בדיקה למעבר מהליך רישיונות להליך של מרשמים. קנאביס למחלות הקשות הועבר למרשמים ובאחריות קופות החולים. לדבריו, לא ניתן להסמיך רופא משפחה להאריך מרשם בניגוד לדעת הארגון המקצועי שלהם.

פרופ' דורון נצר, ראש אגף רפואה ב"כללית", סיפר כי מזה כחודשיים הוציאו כ-2,000 רישיונות ומרשמים.

בסיום הדיון, קרא משריקי למשרד הבריאות לבחון שוב את הכללים למתן הסמכה לרופאים שעברו הכשרה - על מנת להקל עד כמה שניתן במתן ההסמכה. הוא ביקש לקבל בתוך חודש מידע על מספר הרופאים בעלי רישיונות שהפסיקו לספק מרשמים החל מתחילת שנת 2024, וכן לכמה מטופלים הופחת המינון מתחת ל-60 גרם באותה התקופה. הוא קרא למשרד הבריאות לחדד נהלים מול קופות החולים בכל הנוגע להוראת השעה, הקובעת פטור לגבי הצורך במתן מרשם לקנביס במינון גבוה מ-60 גרם.

לאור המידע שנמסר לוועדה על כך שמנהל מרכז רפואי רשאי למנוע מרופא בעל רישיון להמשיך במתן מרשמים לקנביס רפואי, הוועדה ביקשה ממנכ"ל משרד הבריאות לבחון מחדש את הנושא ולמצוא פתרון שלא יביא לצמצום מספר הרופאים בעל הרישיונות. בנוסף הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות דיווח מפורט בתוך חודש על יישום רפורמת המרשמים בדגש על מספר הרופאים שעברו הסמכה, מספר המרשמים שניתנו וכמה מטופלים פנו במסלול זה.

בנוסף, משריקי פנה למשרד הבריאות להציג לוחות זמנים ברורים להרחבת רפורמת המרשמים להתוויות נוספות, ובמקביל לבחון מחדש את נוהל 106 והכנסת תיקונים נוספים שמקלים על מתן הרישיון בהתוויות שטרם נכנסו לרפורמה. הוועדה מבקשת ממשרד הבריאות לבחון את נחיצות טופס ההצהרה של רופא שנותן מרשם לקנביס או לכל הפחות לפשט ולהקל את תנאי הטופס, ובנוסף לקבל נתונים מקופות החולים לגבי מספר הרופאים שעברו הכשרה ורשאים להנפיק מרשמים לקנביס רפואי בחלוקה לסוג התמחותם ופריסה גיאוגרפית. בנוסף הוועדה מבקשת לקבל מידע לגבי מספר הפניות של מטופלים לקופות החולים לקבל מרשמים ביחס למספר המרשמים שניתנו בפועל ופרק הזמן הממוצע לקבלת מרשם בכל קופה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום