תשעה באב בקורונה: מה הדין באלכוג'ל והיכן יימסרו השיחות המסורתיות

ערב ט' באב תש"פ אם לא נזכה לבניין בית המקדש תשעה באב השנה יהיה שונה מתמיד, בבתי הכנסת יצומצמו המניינים ואת הקינות יאמרו בבית לאחר שמיעת מגילת איכה. מה הדין בחיטוי ידיים באלכוג'ל? בעל קורא שלא צם? ומה הדין בכיבוס בגדים ביום שישי? 

חרדים 29.7.2020 | 12:15

תפילה בכותל המערבי לעצירת הנגיף צילום: Yonatan Sindel/Flash90

תשעה באב תש"פ, 1952 שנה לחורבן בית המקדש השני: אם לא נזכה השנה לבניין בית המקדש, בצל מגפת הקורונה רבים יישארו בביתם ויצטרפו דרך הטלפון לאמירת הקינות בשל הגבלת ההתקהלות בבתי הכנסת למניין מצומצם בלבד בשונה מהמסעדות ומההפגנות.

רוב הדרשות הנמסרות בליל תשעה באב מדי שנה, יימסרו בצמצום ובשידור דרך הטלפון. כך למשל הגרב"מ אזרחי ראש ישיבת 'עטרת ישראל' וחבר מועצת גדולי התורה ימסור את 'משא החורבן' כמדי שנה מביתו ולא מהיכל הישיבה והיא תועבר בשידור חי. כך גם העצרת המרכזית בכיכר ברטנורא בבני ברק שם היה נושא דברים המגיד הגאון רבי יצחק קולדצקי, תתקיים באופן מצומצם ברחבה ברחוב אברמסקי בקרית הרצוג מהשעה 21:10 ועד השעה 22:15.

הרה"צ המשפיע רבי אלימלך בידרמן ימסור את השיחה באופן מצומצם והיא תעבור החל מהשעה 21:30 גם בלשון הקודש וגם באידיש בכל קווי קול הלשון והקווים המיועדים. 

גם הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו השוקק חיים מדי תשעה באב, ייפתח על פי נהלי משרד הבריאות, כאשר בכל קפסולה ברחבה יוכלו להתפלל עשרים איש בלבד. בקרן למורשות הכותל הודיעו כי במידה וירבו המתפללים, ייאלצו לסגור את הכניסה לרחבה.

רבני מודיעין עילית הודיעו כי בכדי לצמצם את החשש להדבקות, ולכן יש לחלק תפילת מעריב לכמה מניינים בשעות שונות, על מנת שיוכלו כולם לקרוא במגילת איכה. אפשר לומר את הקינות לפני איכה כשמחכים לקריאת מגילת איכה. 

שאלות הלכתיות בשלל נושאים הנוגעים להתפשטות נגיף הקורונה בתשעה באב בעיצומו של הגל השני, עלו שולחנם של גדולי הפוסקים. כידוע צום תשעה באב חמור משאר הצומות ואין להקל בו ראש, אך כל פוסקי ההלכה הכריעו כי מי שפיתח תסמיני קורונה לא יתענה, וכך גם מי שפיתח תסמינים במהלך הצום, יפסיק את צומו מיד.

הגרש"א שטרן הורה לגבי מי שהיה לו חום מעל 38 מעלות וללא תסמינים נוספים שגם הוא לא יצום, אך אם עבר שבוע מהחום, עליו לצום. כך גם לגבי אנשים מעל גיל 65 שנמצאים בקבוצת סיכון אך מרגישים טוב , צריכים לצום כרגיל.

הראשון לציון הגר"י יוסף פסק לגבי אלו העוסקים ברפואה דחופה ובבדיקות קורונה לחולים, אם על ידי שיתענו יימנעו מלבצע את מלאכתם, בפרט אם עליהם ללבוש בגדים מיוחדים לצורך כך בחום היום, יש להקל להם לאכול ולשתות, ונכון שיאכלו וישתו לשיעורין.

אחת השאלות הפופולאריות שנידונו הייתה לגבי חיטוי ושטיפת הידיים בתשעה באב, שבימים כתיקונם נכללת תחת איסור רחיצה. הגר"י זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן, הגרב"צ הכהן קוק ראש בית הוראה הכללי ירושלים וכן רבני בני ברק הגרחי"א לנדא והגרש"צ רוזנבלט, פסקו: מותר לחטא ידיו בתשעה באב הן בסבון והן באלכוג'ל. כיון שאין זו רחיצה לתענוג אלא לחיטוי.

תשובה מעניינת נוספת השיב הגרב"צ קוק לבעל קורא שאינו מתענה בתשעה באב מחמת מחלה, שיכול להוציא את הציבור בקריאת מגילת איכה. ובקריאת התורה של תשעה באב עדיף להחמיר, אך מצד הדין יכול להוציא אחרים, שכן היא עוסקת בענייני יום הפורענות וחייב בה גם מי שאינו מתענה.

ובלי קשר לקורונה, השנה כאשר תשעה באב מסתיים בליל שישי, מותר לרחוץ, לכבס ולהסתפר השנה כבר ביום שישי בבוקר ולכבס את בגדי השבת מותר החל מצאת הצום.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום