קבינט הדיור אישר את פרוייקט הרכבל לכותל המערבי

המטרה העיקרית של הפרויקט היא שיפור הנגישות לעיר העתיקה וכך להקל על הגודש התנועתי באזור • אורי ארליך, מעמותת עמק שווה: "ממשלת מעבר לא מוסמכת לאשר פרויקטים לאומיים בסדר גודל כזה"

רכב ותחבורה 4.11.2019 | 20:37

רכבל לכותל המערבי | הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים

קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון, אישר היום (ב') את תוכנית הרכבל לכותל (תת"ל 86), שיזם משרד התיירות.

התוואי הכולל של הרכבל הינו 1.4 ק"מ והוא כולל כ-73 קרונות, שיוכלו להוביל 3,000 איש בשעה לכל כיוון. תוואי הרכבל מתחיל במתחם תחנת הרכבת הישנה ברחוב דוד רמז, עובר מעל הקצה הדרומי של גבעת התנ"ך, חוצה את גיא בן הינום, עובר בסמוך לישיבת התפוצות, מעל חלק ממגרש כנסיית הגליקנטו, מעל חלק ממגרש מוסד הפוקולרה, מעל בתי מגורים בשכונת עין חילווה לאורך ציר רחוב מלכיצדק עד לתחנה הסופית.

ההערכה היא שבעיר העתיקה וסביבתה הקרובה מבקרים כ-135 אלף מבקרים בשבוע. ע"פ פרסומי משרד האוצר, המטרה העיקרית ליישום פרויקט הרכבל לאזור הכותל ולשירות האגן הדרומי של העיר העתיקה, היא לאפשר את שיפור הנגישות לעיר העתיקה וכתוצאה מכך, להקל באופן משמעותי על הגודש התנועתי.

שר האוצר, משה כחלון: "הכותל כיום אינו נגיש מספיק לכלל הציבור. אלפיים שנה חיכינו לכותל המערבי, ולא יתכן שבגלל עומסי תנועה רבבות ימנעו מלהגיע לכותל כדי להתפלל, לטייל ולהשתתף בטקסים צבאיים ולאומיים. הרכבל ינגיש את הכותל לאותם המונים שרוצים להגיע כיום לכותל ופשוט לא יכולים. מדובר כאן על פרויקט לאומי שהוא מעבר לתשתית תחבורתית ותיירות, אלא פרויקט חברתי שינגיש את הכותל לכל מי שרק רוצה להגיע".

יוסי סעידוב, מארגון 15 דקות לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, ספקן באשר לנחיצות הפרוייקט: "פרוייקט הרכבל לא יפתור את בעיות התחבורה בעיר העתיקה אלא יעיבר אותן למקום אחר, לצוואר הבקבוק של מתחם התחנה. הפתרון הנכון לעיר העתיקה הוא הוצאת כלי הרכב הפרטיים והפיכת הדרכים אליה לנתיבי תחבורה ציבורית. לצערנו, כיום, יש ברחבת הכותל המערבי חניון לכלי רכב פרטיים".

אורי ארליך, מעמותת עמק שווה, סבור שהפרוייקט קודם בצורה לא תקינה: "אחרי שהממשלה דילגה על ועדות התכנון המקובלות והרכבל אושר בוועדה לתשתיות לאומיות, היום המשיכה סאגת ההתעלמות ממנהל תקין וקבינט הדיור הממשלתי אישר את הרכבל בזמן ממשלת המעבר. בזמן שהמדינה אינה יכולה לאשר תקציבים לנכים ולבריאות היא מצליחה לאשר תקציב של 220 מיליון שקל לפרוייקט תיירותי. סיום סימבולי להעדפות הממשלה היוצאת. עמק שווה פנתה בעבר ליועמ"ש בנושא ומתכוונת לפנות לבג"ץ כבר בימים הקרובים. אנו טוענים שממשלת מעבר לא מוסמכת לאשר פרויקטים לאומיים בסדר גודל כזה ובעלי השפעה פוליטית גדולה על ירושלים. העתירה נועדה למנוע את הפגיעה הסביבתית והפוליטית שימיט הרכבל על ירושלים".

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום