יצאו למכרז: כך ישתחרר פקק הרכבות של ישראל

כך תהפוך מסילת הרכבת החדשה ממזרח, למערכת גיבוי למסילות שמצפון לדרום • רכבות נוסעים יתווספו, לצד רכבות מטען שיורידו מהכביש עשרות משאיות מסוכנות • וגם: מה ירוויחו האלעדים מהמסילה החדשה?

רכב ותחבורה 28.10.2019 | 13:25

צפוף על המסילות, צפוף בקרונות | צילום: גילי יערי, פלאש 90

הסוף לצוואר הבקבוק שאינו מאפשר תוספת רכבות על המסילות הקיימות: פורסמו המכרזים להקמת מערכת מסילות מזרחית חדשה בישראל. אלה כוללים עבודות להקמת בסיס המסילה, העתקת תשתיות מים קיימות ודרכים חקלאיות, הכנה למערכות חישמול, תשתיות תקשורת רכבתית, בנוסף להקמת קירות תומכים וקירות אקוסטיים. על פי הערכת הרכבת, יסתיימו העבודות בתוך 30 חודשים, ב-2023.

בהמשך יפורסם המכרז השני לעבודות הכנה בקטע הבא בפרויקט, הכולל שדרוג והכפלה של מסילה באורך 7.5 ק"מ; תכנון תחנת תעופה ממזרח לנתב"ג; הכנה להקמת תחנת לוד צפון, (תכנון לקראת שנת 2040), והקמת גשר רכבתי מעל נחלי איילון ונטוף.

זה למעלה מעשור דנים במשרד התחבורה כיצד ניתן לבנות מערכת מסילות מזרחית שתהווה גיבוי הוגן למערכת המסילות המערביות החולפות בסמוך לנחל איילון ולכביש 20. כיום, תנועת הרכבות מהצפון לדרום ולהיפך מתנקזת למעבר הצר של איילון בלבד, כשתוספת מסילה שחררה אך במעט את הקושי וכך מתוכננת תוספת של מסילה רביעית ואף חמישית.

פרויקט המסילה המזרחית, מהחשובים שהוכרזו ע"י הממשלה, נפסל לפני כשש שנים בשל חוסר כדאיות כלכלית. שנה לאחר מכן, בתום בחינה מחודשת חזר הפרויקט לתכנית העבודה אך הביצוע לא התקדם כצפוי.

מדובר במסילה באורך 64 ק"מ ו-9 תחנות שייבנו במשך השנים לאורך כביש 6 בעלות של 3 מיליארד שקל. מקטעי המסילה יחברו את ראש העין בסמוך לכביש 531 לתחנת הרכבת המתוכננת בנמל התעופה – ממזרח לנתב"ג, עם מסילה כפולה באורך של כ-17 ק"מ ושמונה גשרים. התוכנית אף כוללת שדרוג תחנת ראש העין צפון הקיימת ותכנון תחנה חדשה באלעד.

לפי דיווחים שונים, ברכבת ישראל צופים כי קו המסילות המזרחי יופעל לקראת שנת 2027 ואמורים לפעול בו כ-100 רכבות נוסעים ליום ועשרות רכבות משא (שיורידו עשרות משאיות מהכביש).

נציין עוד כי על הציר המזרחי מתוכננת תחנת רכבת בעיר אלעד, סמוך למשולש התעסוקה במערב העיר המקודם ע"י העירייה מול מינהל התכנון הארצי. מתחם התעסוקה והמסחר בצמוד למחלף נחשונים צפוי להתפרש על שטח של כ-700 דונם, עם זכויות תעסוקתיות של מעל 1.5 מיליון מ"ר.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום