כחול לבן ומגן דוד: ה"אייר פורס 1" הישראלי נחשף

שלוש שנים לאחר שנחת בישראל, מטוס הבואינג 767 שעתיד לשרת את ראשי הממשלה והנשיאים הוצא להרצת מנועים. בימים הקרובים צפוי המטוס, שעל גופו הכיתוב "מדינת ישראל", לערוך טיסת ניסוי ראשונה

רכב ותחבורה 27.10.2019 | 20:55

אילוסטרציה | pixabay

ה"אייר פורס 1" הישראלי נחשף: שלוש שנים לאחר שנחת בישראל, מטוס "האייר פורס 1" הישראלי, שעתיד לשרת את ראשי ממשלות ישראל ונשיאי המדינה, נחשף הבוקר (ראשון) בפעם הראשונה לאחר שנצבע לקראת בדיקת מנועים.

המטוס, מסוג בואינג 767, שנבנה בימים אלו בחטיבת המטוסים של התעשייה האווירית סמוך לנתב"ג, נצבע בצבעי דגל הלאום, כחול ולבן, והוא מעוטר במגן דוד בזנבו ועל גופו הכיתוב "מדינת ישראל". בימים הקרובים צפוי המטוס לערוך טיסת ניסוי ראשונה.

בחודש מרץ האחרון, נחשפו ב-ynet תמונות בלעדיות של המטוס טרם צביעתו, דבר שגרר אין ספור השערות והערכות לגבי עיצובו העתידי. הבוקר, כחלק מבדיקות טכניות שעובר המטוס לפני טיסת הניסוי הראשונה, הוצא המטוס ממוסכי חטיבת המטוסים של התעשייה האווירית להרצת מנועים.

חלקו העליון של המטוס נצבע בצבע כחול וחלקו התחתון נצבע בלבן. בזנבו של המטוס מתנוסס מגן דוד ענק ועל גוף המטוס מתנוססות המילים "מדינת ישראל". בגלל סודיות הפרויקט, נערכה הבדיקה בשעת בוקר מוקדמת, בכדי שכמה שפחות מעובדי נמל התעופה והמפעלים הסמוכים ייחשפו אליו. כעבור זמן קצר, המטוס נגרר בחזרה לתוך האנגר, שם ממשיכים בהכנתו למצב טיסה.

בצהריים הפעיל המטוס בפעם הראשונה את משדר ADS-B המותקן בו, מה שאפשר לחובבי תעופה לזהותו בתוכנות מעקב אחרי מטוסים כדוגמת FlightRadar24. יש לציין כי במהלך טיסה יכול הטייס לכבות את שידורו העצמי, כדי למנוע מעקב שכזה.

העובדה שהמטוס כבר צבוע ומערכות השידור פועלות, מעידות כי בניית המטוס נמצאת כבר בשלב מתקדם ביותר. בימים הקרובים צפוי המטוס לערוך את טיסת הניסוי הראשונה שלו, לקראת כניסתו לתפקיד המוביל של ראשי המדינה.

המטוס נחת בישראל מאוהיו שבארצות הברית ב-22 ביולי 2016 ומאז נעלם מהמאגרים התעופתיים. במשך שנים רבות פעל בשירות חברת התעופה האוסטרלית "קוואנטס", ובימים אלו מציין 19 שנים לטיסתו הראשונה. באוסטרליה נחשב המטוס לאחד האחרונים מדגם 767 ששירתו בחברה, שמזוהה בעיקר עם דמות הקנגורו שמעטרת את זנבות מטוסיה.

ב-2003 הוחכר המטוס למשך שלוש שנים לחברת התעופה "אוסטרליאן איירליינס". לאחר מכן שב לשירות ב"קוואנטס" עד שיצא משירות עקב הצטיידות החברה במטוסי איירבוס A-330 חדישים וחסכוניים בדלק. בינואר 2016 נרכש המטוס על ידי חברת המטען האמריקנית CAM שתכננה להסב אותו למטוס מטען ואף רשמה אותו ברשות התעופה האמריקנית, אולם בשנה שעברה מדינת ישראל רכשה ממנה את המטוס.

בפברואר האחרון פורסם כי מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס יוסף שפירא, יבדוק את תהליכי קבלת ההחלטות לרכישת המטוס. בין השאר הודיע אז המבקר כי יבדוק את המידע שנאסף קודם להחלטה לרכוש את המטוס שעלותו הכוללת מוערכת ביותר מחצי מיליארד שקל, כולל את כל הליך קבלת ההחלטות שהוביל להחלטה הסופית.

הקבינט אישר תקציב של 729 מיליון שקל באוגוסט 2015 לטובת המטוס: תקציב הרכישה וההקמה היה אמור לעמוד על 393 מיליון שקל, ותפעול ותחזוקת המטוס על 336 מיליון שקל לחמש שנים. הסכום הכולל אושר שנה בלבד לאחר שמשרד האוצר העריך את העלות ב-175 מיליון שקל בלבד.

בגרסת המטוס שיותאם לראש הממשלה יותקנו 116 מקומות ישיבה, חלקם מושבי מחלקת עסקים, במקום התצורה המקורית שכללה 221 מקומות במחלקת תיירים ו-30 מושבים במחלקת עסקים.

ynet

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום