הדו"ח נחשף: המקורבים ידעו, טראמפ ניסה לשבש ורצה לפטר את החוקר

פרטים נוספים מדוח התובע המיוחד, שחקר את ההתערבות הרוסית, נחשפים: לא ניתן לקבוע באופן ברור אם טראמפ ביצע עבירות של שיבוש הליכים; יש ראיות לכך שהנשיא פיטר את ראש ה-FBI בגלל החקירה, וכשנודע לו על מינוי מולר אמר כי "זה הסוף לנשיאות שלי"

חדשות בעולם 18.4.2019 | 21:34

יונתן זינדל, פלאש 90

הגרסה המצונזרת של דוח התובע המיוחד בעניין חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ב-2016 הוגשה הערב (חמישי) לקונגרס לאחר ציפייה ממושכת. פרטי הדוח ממשיכים להתפרסם בהדרגה, אך כבר כעת עולה ממנו תמונה שונה מזו שהתובע הכללי הציג קודם לכן במסיבת העיתונאים, כשמי שמונה על ידי טראמפ השתדל להדגיש את החלקים שמוציאים את הנשיא הרפובליקני באור חיובי.

בדו"ח של מולר, שמתמקד בקשר בין אנשי טראמפ לרוסים, מופיע תיאור קשה של התנהלות הנשיא דונלד טראמפ במהלך החקירה. מולר לא מאשים את טראמפ מפורשות בשיבוש הליכי החקירה של פרשת רוסיה גייט, אך מייחס לנשיא ניסיון להשתלט עליה – בין השאר באמצעות דרישה להדיח את התובע המיוחד, לגרום לעדים שלא לשתף פעולה, וההחלטה להדיח את ג'יימס קומי מראשות ה-FBI.

בדוח אף צוין כיצד טראמפ ביקש להסיר את מולר מתפקידו. טראמפ התקשר לעורך הדין לשעבר של הבית הלבן, דון מקגהאן, והורה לו להכריז כי מולר נמצא בניגוד עניינים – ועליו להיות מודח. מקגהאן סירב לבקשתו של טראמפ, ואמר כי הוא מעדיף להתפטר מאשר להוציא לפועל "טבח". גם עבור מקרה זה, הכתב כי "לא זוהתה התנהלות פלילית, וכי לא ניתן לקבוע כי הדבר היווה שיבוש הליכי משפט".

כמו כן, על פי הדוח הצטברו ראיות משמעותיות כי טראמפ פיטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי בגלל שסירב לנקות את שמו בחקירת המעורבות הרוסית. מולר קבע כי אומנם פיטורי קומי נגרמו בגלל סירובו של ראש ה-FBI להודיע כי טראמפ אינו חשוד, אך לא היה ביכולתו לגרום לשיבוש חקירה. לעומת זאת כותב מולר, שאם הפיטורים היו גורמים לפגיעה בחקירה זה היה מעשה שיבוש. על פי חלק נוסף בדוח, כששמע טראמפ על מינוי רוברט מולר לחוקר המיוחד בפרשה, אמר: "זה סוף הכהונה שלי, נדפקתי".

מולר כותב שנראה שהניסיונות של טראמפ לשבש הליכים בחקירה נכשלו מכיוון שאנשי הממשל "סירבו למלא פקודות". לפי מולר האנשים בסביבתו של טראמפ "סירבו לבצע את הפקודות שיגשימו את רצונו". בין השאר מציין מולר את חוסר שיתוף הפעולה של קומי, מק'גאן וקורי לבנדובסקי – מנהל הקמפיין לשעבר שסירב לבקשות של טראמפ לומר לסשנס שחקירת רוסיה גייט "מאוד לא הוגנת". לפי הראיות של מולר טראמפ גם ניסה לעודד את מנפורט, יו"ר הקמפיין לשעבר, שלא לשתף פעולה עם החקירה.

עוד עולה מהדוח כי אתר ההדלפות וויקיליקס שלח לבנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, סיסמה שאפשרה לו גישה לאתר שנקרא "פוטין-טראמפ". הבן אמר לאנשי הקמפיין כי הצליח להשתמש בה בהצלחה. צוות האתר ביקש מטראמפ ג'וניור לצייץ קישור למיילים של מנהל הקמפיין של הילרי קלינטון. ארבעה ימים לאחר מכן הוא אכן פרסם ציוץ עם הקישור.

לפי הדוח, חקירת התובע המיוחד רוברט מולר העלתה קשרים רבים בין מקורבים לקמפיין טראמפ לבין גורמים הקשורים לממשל הרוסי. עם זאת, לא נמצאו ראיות מספקות שיובילו לגיבוש כתבי אישום. עוד עולה כי אנשי הקמפיין של טראמפ ידעו שהפעולות הלא-חוקיות של הרוסים להתערב בבחירות יסייעו להם, אך הם לא נקטו צעדים פליליים כדי לסייע להם.

"למרות שהחקירה העלתה שממשלת רוסיה החזיקה בתפיסה שהיא תרוויח מבחירתו של טראמפ לנשיאות ופעלה כדי להבטיח זאת, ולמרות שהקמפיין ציפה ליהנות אלקטורלית מהמידע שנגנב והתפרסם באמצעות הצעדים הרוסיים, החקירה לא הצליחה לקבוע שאנשי הקמפיין של טראמפ זממו או תיאמו עם הממשל הרוסי את צעדי ההתערבות שלהם", נכתב בדוח.

בדוח נטען כי בחקירתו, הנשיא השיב למולר תשובות לא מספקות. בין היתר טען כי הוא לא זוכר כמה אירועים מרכזיים בחקירה, בהם הפגישה שקיים ב-2016 במגדל טראמפ עם יועצים בכירים ועורך דין רוסי שהציע סיוע בקמפיין. עוד הוסיף הנשיא כי אינו זוכר שנאמר לו שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין רצה לעזור לו בקמפיין, או לפגוע במאמצי יריבתו הילרי קלינטון, או כי כל מנהיג זר ניסה לקדם את מועמדותו.

"עובר עליי יום טוב", אמר טראמפ עם פרסום הדוח. "זה נקרא אין קנוניה, ואין שיבוש חקירה". לדבריו, "עלינו להגיע לשורש העניין של הדברים האלה… ואסור שזה יקרה שוב לאף נשיא". אחרי מסיבת העיתונאים של בר, הנשיא, שכינה את החקירה נגדו "ציד מכשפות" שוב ושוב לאורך השנתיים האחרונות, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "סוף המשחק, אין קנוניה, אין שיבוש חקירה".

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום