לפני האיחוד האירופי: ישראל ובריטניה חתמו על הסכם סחר

לקראת ה'ברקזיט': ישראל ובריטניה חותמות על הסכם סחר חדש • שר הכלכלה: "ההסכם יבטיח שהסחר בין הצדדים ימשיך להתקיים" • ראש הממשלה: "ההסכם טוב לשני הצדדים" • השותפים החדשים של הממלכה המאוחדת

כלכלי 19.2.2019 | 12:40

החתימה על הסכם הסחר עם בריטניה | צילום: חורחה נובומינסקי

ארבעים ימים נותרו עד לתאריך היעד של הברקזיט שאמור להיות ב-29 במרץ והממלכה המאוחדת מעולם לא הייתה מפורדת כמו היום. לפי הודעת משרד הפנים הבריטי, בסוף חודש מרץ ייפסק גם התיאום הבטחוני בין בריטניה למדינות האיחוד האירופי, מה שאומר שנכון לעכשיו אין הסכמי הסגרה, שיתוף נתונים או צווי מעצר שהאירופים יוכלו לחייב את בריטניה והשוהים בה.

במקביל, חברי פרלמנט בריטים הודיעו על עזיבתם את מפלגת הלייבור, וזאת עקב האנטישמיות המוצהרת של מנהיג המפלגה ג'רמי קורבין, הידוע בשנאתו לעם היהודי ולמדינת ישראל. המצב שבו בעוד 40 יום בריטניה תתנתק מאירופה מדאיג מאוד את ההנהגה הבריטית, והם עושים צעדים רבים על מנת שהמעבר יהיה חלק ככל הניתן.

כחלק מהצעדים שעל בריטניה לעשות, היא תצטרך לחתום על הסכמי סחר חדשים עם מדינות העולם, על מנת להסדיר את תחום הייצוא והיבוא, ולחתום על הסכמים שייטיבו עם כלכלת בריטניה שכעת עוזבת את העוגן המרכזי שלה – האיחוד האירופי.

אמש (שני בערב) פורסם כי שר הכלכלה אלי כהן ושר המסחר הבריטי ליאם פוקס, חתמו על הסכם סחר בין ישראל לבריטניה, שיסדיר את ההמשכיות ביחסי הסחר בין המדינות, זאת לקראת עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי.

ההסכם נחתם בישראל, ובמשרד הכלכלה מציינים כי הגעת השר פוקס למעמד החתימה מעידה על חשיבות היחסים העסקיים בין המדינות ועל שביעות הרצון בלונדון מההתהדקות ביחסי המסחר בין שתי המדינות. בנוסף היו במעמד החתימה גם  שגריר בריטניה בישראל, דיוויד קוורי וראש מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, אוהד כהן.

בשנה האחרונה עמד היקף הסחר בין ישראל לבריטניה, על 11 מיליארד דולר. בריטניה היא למעשה שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל באירופה והשלישית בגודלה בעול,. ובשנה האחרונה הסחר בין שתי המדינות גדל ב-15%.

ההסכם שנחתם, מתבסס על יחסי הסחר הקיימים כבר כיום בין שתי המדינות, והוא עומד על התשתית ההסכמית שקיימת כיום בין ישראל לאיחוד האירופי. ההסכם אמור לשמר את מצב הייצוא מישראל ומבריטניה בצורה שתיטיב עם שתי המדינות, וההסכם מבטיח כי הסחר בין שני הצדדים ימשיך להתקיים כפי שהיה בעבר, גם כאשר בריטניה תצא מהאיחוד האירופי עם מימוש הברקזיט.

לאחר החתימה אמר שר המסחר הבריטי ליאם פוקס, כי כיום, יחסיהן של בריטניה וישראל חזקים מתמיד כאשר יש שיא בשיתופי הפעולה בסחר והשקעות בין שתי המדינות. "ההסכם שנחתם היום יאפשר לעסקים בריטים וישראלים, יצואנים וצרכנים להמשיך ולסחור ביניהם בחופשיות ומתוך ביטחון מלא, בזמן שבריטניה נערכת ליציאתה מהאיחוד האירופי. אנו מצפים להמשך חיזוק יחסי הסחר וההשקעות בין המדינות תוך המשך עבודה משותפת בעתיד". אמר פוקס.

לאחר חתימת ההסכם, שוחח ראש הממשלה נתניהו עם שר המסחר הבריטי ליאם פוקס, ראש הממשלה בירך את השר פוקס על הסכם הסחר החדש שנחתם, ואמר לו כי בישראל רואים חשיבות גדולה בהסכם, "בריטניה היא ידידה חשובה של ישראל וההסכם הזה משקף זאת. זה טוב לנו וטוב גם לכם", אמר ראש הממשלה. בנוסף הוא הדגיש בפני השר הבריטי את חשיבות הגברת הלחץ מול איראן ושותפותיה, והחשיבות בשיתוף הפעולה עם העיצומים שארה"ב מטילה על האיראנים, זאת במטרה להביא לשינוי גישה בתוקפנות האיראנית.

גם שר הכלכלה אלי כהן התייחס להסכם שנחתם, ואמר כי בריטניה היא אחת משותפות הסחר הגדולות והחשובות ביותר של ישראל. כהן הוסיף ואמר כי "העובדה שישראל היא בין המדינות הראשונות איתן בריטניה מגיעה להסכמות ביחס להסכם המשכיות בסחר ליום שאחרי הברקזיט, מעידה על החשיבות ההדדית שמייחסות המדינות לקשר הכלכלי ביניהן. ההסכם שנחתם היום יבטיח שהסחר בין הצדדים ימשיך להתקיים באותם התנאים בהם הוא מתקיים היום ושהצמיחה במסחר וההשקעות ההדדיות, כפי שנרשמו בשנים האחרונות, ימשיכו גם לאחר פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי. משרד הכלכלה והתעשייה ממשיך לדאוג לאינטרסים של החברות הישראליות ברחבי העולם". אמר כהן.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום