עם חוב פיננסי של כ-2 מיליארד: כמה שווה אגד?

תתרגלו: בקרוב 'אגד' אמורה להפוך מקואופרטיב לחברה בע"מ • המשמעות: מיליון שקלים לכל אחד מ-1,300 החברים באגד • האם צפוי גם שינוי בשירות? • מי אמור לאשר את שינוי המבנה בחברה ומתי? • וכמה צפוי להיות נתח השוק של אגד ב-2030?

כלכלי 18.2.2019 | 09:23

נהג אגד. אילוסטרציה | צילום: יח"צ

מיליון או לחדול: חברת 'אגד' עומדת בפני שינוי מבני עמוק בחברה, השינוי מתבצע בין היתר בעקבות דרישת הממשלה מ'אגד', וזאת כחלק מהסכם ההפעלה החדש שנחתם עם החברה בסוף 2018.

במסגרת ההסכם, דרשה הממשלה מאגד לקדם את השינוי המבני בחברה, על מנת לקבל את הסבסוד שמקבלת אגד מהמדינה. אגד עצמה התחייבה לפעול לשינוי המבני בתוך 18 חודשים מרגע חתימת ההסכם, וכי לאחר שאגד תירשם כחברה, יוכנס אליה משקיע חיצוני שאינו קשור לאגד, או לחילופין יימכרו לפחות 50% ממניות החברה לציבור.

לאחר מכן, אמורה המדינה לקבל 25% מהשווי של אגד, הסכום שעומד על מאות מיליוני שקלים, יגיע למדינה עד 2029 לכל המאוחר.

כעת, מתפרסם כי הערכת השווי של אגד נקבעה על 1.3 מיליארד שקלים. מי שביצע את הערכת השווי עבור אגד, היא פירמת ארסנט אנד יאנג ישראל. ההערכה של שווי הפעילות המלאה של אגד עמדה על 3.6 מיליארד שקלים. כאשר מהסכום המלא יורדים החובות הפיננסיים של אגד שעומדים על 1.9 מיליארד שקלים, ובנוסף לכך יורדים אותם 25% מאגד שאמורים להגיע למדינה, וכך מתקבלת התוצאה של 1.3 מיליארד שקלים.

המבנה הנוכחי של אגד, נותן כוח גדול ל'חברי אגד', כאלה יש כ-1,300 בסך הכל, וכל אחד מהם צפוי לקבל כמיליון שקלים לחשבונו האישי. המשקיע המתוכנן שייכנס, אמור לרכוש 50% ממניות החברה או לחילופין הציבור ירכוש את אותן מניות.

ומי אמור לאשר את השינוי המבני? כאמור, לחברי אגד יש כוח רב, וכך, 1,300 החברים אמורים להצביע על המהלך בהצבעה שתתקיים קצת לפני הבחירות. חשוב לציין שבאגד יש עובדים רבים שאינם חברי אגד.

ההצבעה עצמה אמורה להיות חשאית, ובה יחליטו החברים האם לתמוך בשינוי המבני או לא. למרות שהמהלך נתמך ע"י המדינה יוכלו חברי אגד שלא לאשר את המהלך, אלא שאז המדינה אמורה לבטל את ההסכם עם אגד, מה שסביר להניח שיגרור את אגד לפשיטת רגל.

אם הכל יילך כשורה, אמורים חברי אגד לאשר את המהלך, לאחר מכן יצטרכו באגד לחפש משקיע שיסכים לקנות 50% ממניות החברה. לאגד יש נתח שוק די נכבד, מה שהופך אותה לפופולרית בקרב משקיעים שונים, אך הדבר יקח מספר חודשים עד שנשמע על האנשים שרוצים להחזיק בשליטה בחברת האוטובוסים הידועה.

כיום, יש לאגד זיכיון לקרוב ל-1000 קווי אוטובוס בארץ, מדובר על כשליש מסך שוק התחבורה הציבורית בארץ. בנוסף לכך, ישנן מספר חברות בת של אגד (אגד היסעים ואגד תעבורה) שמחזיקות בנתח שוק לא קטן בארץ, וכמו כן אגד גם זכתה במכרז להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה שעתיד להיחנך בשנים הקרובות בגוש דן ואמור לנסוע מפתח תקוה לבת ים דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב.

כאמור, נתח השוק של אגד עומד כעת על כ-33%, ועד 2030 הוא צפוי להצטמצם ולעמוד על 22%. אך קודם לכן על אגד להפוך לחברה, מה שיאפשר לאגד להתמודד במכרזים נוספים, ביניהם בגוש דן, זאת בכפוף להגבלות שונות.

ב'אגד' אישרו כי הם נמצאים בהליך של שינוי מבני אך לא מסרו פרטים נוספים מעבר לכך.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום