המטען הונח מתחת למיטת הנייה, חוליית המוסד השקיפה מהעצים

חולייה של המוסד, שאנשיה לבושים ירוק, טיפסה על ענפי העצים וצפתה על חדרו של הנייה. תפקידם היה להודיע ​​למפעיל הפצצה מיד עם כיבוי האור. המוסד הניח חומר נפץ מיוחד, שהיה מהודק לתחתית המיטה. פרטים מסעירים

יענקי פרבר | חדשות בעולם 6.8.2024 | 18:15

איראן, המתחם שבו שהה הנייה | צילום: שאטרסטוק

ישראל לכאורה אחראית לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהראן בשבוע שעבר.

העיתון היהודי הבריטי The Jewish Chronicle חושף, כי מטען הנפץ שהונח מתחת למיטתו הוטמן על ידי שני איראנים שגויסו על ידי המוסד מיחידת הביטחון אנסאר אל-מהדי של משמרות המהפכה האסלאמית, אותם אנשים שהיו אמורים לאבטח את הבניין ואורחיו.

האיראנים עצמם הבינו זאת לאחר החיסול, כאשר השומרים נראו בצילומי מצלמות האבטחה ביום החיסול נעים בחשכה במסדרון לעבר החדר בו תכנן הנייה לשהות, פותחים את הדלת במפתח ונכנסים לחדר.

שלוש דקות לאחר מכן, השומרים שקיבלו סכום של שש ספרות לכל אחד וכן מעבר מיידי למדינה בצפון אירופה, נלכדו במצלמה כשהם יוצאים בשלווה מהחדר, יורדים במדרגות לכיוון הכניסה הראשית של הבניין, עוזבים ואז נכנסים למכונית שחורה. השומר במחסום החניון זיהה אותם ופתח את השער מבלי לשאול שאלות. כעבור שעה הם הוברחו מאיראן על ידי המוסד.

בדיווחים קודמים נטען כי המטען הונח בחדרו של הנייה שבועות או חודשים לפני הפיצוץ. זה לא נכון. מצלמות האבטחה מראות שהוא הוצב שם ביום הפיצוץ, בשעה 16:23 - כתשע שעות לפני הפעלתו כאשר הנייה נכנס לחדרו. הפיצוץ, שהופעל מרחוק על ידי רובוט, התרחש לאחר חצות, בדיוק בשעה 01:37 בבוקר שעון מקומי.

כדי למנוע גילוי אפשרי, המוסד הניח חומר נפץ מיוחד, שהיה מהודק לתחתית המיטה. כדי למזער את הפגיעה באזרחים חפים מפשע, הם השתמשו בפצצה הידועה בדייקנותה שכוונה רק לחדרו של הנייה. כתוצאה מכך, רק אזור אחד ספציפי במבנה ניזוק.

חיסולו של הנייה, שעליו הוחלט לאחר 7 באוקטובר, הצריך מערך מסובך של רשת מרגלי מוסד הפזורים ברחבי טהראן, כולל משתפי פעולה איראנים מקומיים שהיו פעילים באיראן הרבה לפני המלחמה בעזה. במהלך 20 השנים האחרונות ישראל אוספת מידע מודיעיני על מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. מודיעין זה, בנוסף גוייסו שני חברי משמרות המהפכה, וזה אפשר את הצלחת המבצע.

בעקבות ההחלטה לבצע את חיסול הנייה, החל המוסד בחיפוש אחר הזדמנות מתאימה לחסל. הנייה הוזמן לטהראן לטקס השבעתו של הנשיא האיראני החדש. המוסד, בסיוע יחידת המודיעין 8200, יירטה שיחות טלפון בין מארגני ההשבעה למוזמנים. כאשר הנייה אישר את הגעתו, החל המוסד להוציא לפועל את התוכנית: לחסל את הנייה בבית ההארחה בו שהה בדרך כלל במהלך ביקוריו בטהראן.

לאחר מכן שלח המוסד סוכנים לבקר באזור באופן קבוע כדי לספק את הלוגיסטיקה התפעולית, למפות כל רחוב וסמטה, לזהות דרכי מילוט פוטנציאליות ולבדוק את אמצעי האבטחה של הבניין. אבל הסוכנים נתקלו בקשיים כשהם הגיעו לאזור. בית ההארחה ישב על גבעה ומוקף ביער של עצים נישאים, מה שהקשה מאוד על תצפית ברורה על המבנה. אבל אז החל אלתור ויצירתיות ישראלית. חמישה סוכנים התלבשו בבגדים ירוקים ופשוט טיפסו על העצים הקרובים לבניין כשהם מוסווים בצבע הירוק של העצים. כעת הנוף היה ברור עבורם.

חוליית מוסד נוספת, לבושה גם היא בירוק, טיפסה על ענפי העצים וצפתה על הבניין מזווית שבה היה חלון חדרו של הנייה מולם. תפקידם היה להודיע ​​למפעיל הפצצה מיד עם כיבוי האור בחדרו של הנייה.

בשעה 01:20 הגיעו כל המוזמנים לבית הארחה. הנייה נכנס לחדרו לאחר לחיצות ידיים עם האורחים הנוספים, שומר הראש שלו עמד מחוץ לדלתו כדי לשמור עליו. כעבור כ-10 דקות האור כבה, ושקט פסטורלי ירד על אזור ההארחה.

באותו רגע מפעיל המטען פוצץ את המטען שהרעיד את כל המבנה. הנייה נהרג מיד. שומר הראש שלו, ואסים אבו שעבאן, נפצע באורח אנוש ומת לאחר מכן לאחר דימום כבד. זהותו נבדקה על ידי המוסד לפני המבצע ושם הבינו שגם שומר הראש הוא מחבל מבוקש - בכיר בזרוע הצבאית של חמאס ואחד מקבוצת המחבלים שחדרו לישראל דרך מנהרה ב-2014 ורצחו חמישה חיילי צה"ל.

לאחר החיסול פשטו רשויות הביטחון האיראניות על מתחם בית ההארחה, ועצרו 28 בכירי צבא ואנשי המטה שנכחו במקום. כל המכשירים האלקטרוניים שלהם הוחרמו כדי לחפש בתקשורת שלהם. הסוכנים האיראנים סרקו את כל המתקן סנטימטר אחר סנטימטר וניתחו את מצלמות האבטחה פריים אחר פריים. כשהם גילו שחברי משמרות המהפכה היו מעורבים, הם לא הופתעו.

למוסד היו הזדמנויות רבות לחסל את הנייה בקטאר. אך ישראל נמנעה מכך משום שקטאר משמשת כמנהלת משא ומתן בין חמאס לישראל. ביצוע התנקשות על אדמת קטאר עלול להביך את קטאר ולסכן כל הסכם שלום עתידי בין ישראל לקטאר שהיה בדיון לפני מלחמת עזה.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום