סגנו של נסראללה: ״מי אמר שאנחנו לא הולכים לים ולמסעדות?״

דקסטר פילקינס פרסם כתבה נרחבת במגזין "ניו יורקר", לאחר שיצא למסע כדי לבחון את המצב בדרום לבנון ובישראל, אחרי יותר מתשעה חודשים של מלחמה. העיתונאי נפגש עם סגנו של נסראללה קאסם נעים ועם מפקד בחיזבאללה שחשף פרטים מעניינים

ישראל לפקוביץ | חדשות בעולם 26.7.2024 | 14:45

שייח קאסם נעים | צילום: pars today

כתב המלחמות דקסטר פילקינס פרסם כתבה נרחבת במגזין "ניו יורקר", על המצב בדרום לבנון ובישראל, אחרי יותר מתשעה חודשים של מלחמה. במסגרת אותו מסע נפגש במקום מסתור עם סגנו של נסראללה, נעים קאסם, ועם מפקד בחיזבאללה בדרום לבנון, שהזדהה בתור "חביב".

בעדות נדירה למדי מספר אותו "חביב", על השליטה של טהראן בארגון הטרור שמנהל מלחמת התשה מול ישראל בתשעת החודשים האחרונים.

"בכל כפר לאורך הדרך נתלו כרזות עם פניהם של פעילי חיזבאללה שנהרגו, גברים פינו הריסות בית שבלילה הקודם נהרס על ידי פצצה ישראלית; דגל חיזבאללה התנופף על גבי ההריסות" הוא ציין כי אחד הגברים שם אמר לו "זה דבר יומיומי".

העיתונאי נפגש עם סגנו של נסראללה קאסם נעים, בן שבעים ואחת, הוא תיאר את הפגישה: "הוא ישב זקוף, רגליו שטוחות על הרצפה, ושפשף את ידיו ללא הרף. הוא אמר לי שחיזבאללה נכנס למלחמה כדי ללחוץ על ישראל להפסיק את המערכה שלה בעזה, שלדבריו נועדה "להכחיד" את העם הפלסטיני. "איך אנחנו יכולים לשתוק ולהתבונן? היינו צריכים להתנגד", אמר קאסם. חיזבאללה רצה לערב חלק מצה"ל בגבול הצפון, ולשבש את החיים בישראל באמצעות פינוי המוני. "אנחנו לא מבקשים לנהל מלחמה חדשה, או להרחיב את המלחמה", אמר, "אלא, לדאוג מישראל לגבי המשך המלחמה בעזה".

"באמצע השיחה שלנו, המתרגמת שלי התלוננה שהיא לא יכולה לשמוע, כי החיג'אב שלה היה עטוף חזק מדי. איש עיתונות של חיזבאללה שישב בפגישה משך את הבד לאחור וחשף את אוזנה - פרובוקציה בולטת בתחום האיסלאם השמרני. קאסם העמיד פנים שהוא לא שם לב" כתב.

הוא סיפר כי שאל אותו: "אם אי פעם יתגעגע לחיים הישנים שלו?" בתור מורה. "אני חי את החיים הטובים ביותר - לא הייתי מחליף אותם", אמר. "מי אמר שאנחנו לא הולכים לים ולמסעדות? אנחנו מתאמנים, אוכלים מתי שאנחנו רוצים, ואנחנו חיים את החיים במלואם".

ומה עם הבוס שלו, נסראללה? "הוא האיש הכי מאושר עלי אדמות!" אמר קאסם.

באפריל נתן שר הביטחון יואב גלנט, הצהרה: "מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו", אמר. "החצי השני מסתתר." (חיזבאללה הכחיש זאת ואמר שרק מספר קטן ממנהיגיו נהרגו).

כתב המלחמות דקסטר פילקינס כתב: "כאשר יצרתי קשר עם מפקד שטח בחיזבאללה, הוא הסכים לפגוש אותי רק אם אסתיר את שמו האמיתי ואת מיקומו המדויק. כמה שעות מחוץ לביירות, הגעתי לביתו, סמוך לגבול ישראל. "חביב" בירך אותי בדלת".

"כמה דקות לתוך השיחה שלנו, החלונות רעדו וגם האדמה. חביב חייך. הרעש הגיע ממטוסים ישראלים ששברו את מחסום הקול" כתב. חביב אמר שזה קורה "כל יום".

חביב אמר שבחודשים הראשונים של המלחמה, "הישראלים הם שהגבירו את עוצמת התקיפות - אבל בזמן האחרון גם חיזבאללה הלך והגביר" אמר. "אם האיראנים רוצים שנסלים, אז אנחנו מסלימים", אמר. חביב, שערך כמה ביקורים באיראן במהלך השנים, לא הותיר ספק רב שהאייתולות בטהראן בסופו של דבר אחראים על חיזבאללה. פעילים איראנים פעלו לצד חיזבאללה בדרום לבנון. "האיראנים שולטים בכל כדור שיש לנו", אמר.

חביב אמר שהוא לא היה מעורב בחטיפות מטוסים בשנות השמונים שחיזבאללה היה מעורב בהן; הוא מיקד את הפעילות שלו בתקיפת ישראלים. ב-1985 נסוג צה"ל מביירות ל"אזור בטחוני", וחביב נלחם שם במשך שנים. הוא עשה מארבים, כולל אחד שהרג שלושה חיילים. הוא גם נלחם בצבא פרוקסי של לוחמים מקומיים שישראל גייסה מכפרים נוצריים. "הם הרגו הרבה שיעים", אמר חביב. "הם עשו את זה".

חביב סיפר שבימיו הצעירים הוא עבר לפרגוואי, בהוראת חיזבאללה. כשנשאל על פעילותו בפרגוואי הוא אמר רק שהוא "עבד כאיש עסקים". דרום אמריקה - במיוחד "הגבול המשולש", של ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי - נחשבת לא רק כמרכז להברחת סמים והלבנת הון, אלא גם כבסיס חשוב לחיזבאללה.

בשנות התשעים, בואנוס איירס הייתה זירת הפצצות עקובות מדם הקשורות לחיזבאללה: אחת בשגרירות ישראל, שבה נהרגו עשרים ותשעה בני אדם, ואחרת במרכז קהילתי יהודי, שבה נהרגו שמונים וחמישה. במהלך שהותו בפרגוואי, אמר חביב, הוא נעצר ונחקר על ידי סוכנים אמריקאים, אם כי סירב לומר מדוע. בסופו של דבר הוא שוחרר. לאחר מספר שנים חזר ללבנון ועלה בסולם הדרגות.

בסיועה של איראן, הארגון הרחיב את הארסנל עם טילים ארוכי טווח מונחים מדויקים, המסוגלים להרוס נמלים ישראלים, שדות תעופה ורשתות חשמל. חיזבאללה הפך לחוד החנית של מערכה שאפתנית להקרנת כוח איראני ברחבי האזור. החזון - בהנחיית כוח קודס, הזרוע הזרה של משמר המהפכה האיראנית - היה לחזק את המיליציות השיעיות המקומיות, לרוב על חשבון המדינות שבהן התבססו.

התכנית להקיף את ישראל בכוחות עוינים שיגנו על המשטר האיראני מפני התקפה. כדוברי ערבית, לוחמי חיזבאללה יכולים לפעול בחו"ל בקלות רבה יותר מאשר פטרוניהם דוברי הפרסית.

לחיזבאללה יש מעט טנקים ואין חיל אוויר; הארגון מסתמך על טילים, מל"טים ועתודה של לוחמים. מנהיגיה טוענים שיש להם מאה אלף לוחמים. גורמים במערב מעריכים כי המספר האמיתי עשוי להיות קרוב יותר לשישים אלף, מחולק בין לוחמים פעילים, מילואים וכפריים שאולי יהיו מוכנים להצטרף ללחימה אם יידרשו לכך.

חביב אמר ששלושת אלפים לוחמי חיזבאללה מתו במשימה להציל את אסד במלחמת האזרחים. למורדים בסוריה היה תגבורת של מחבלי חמאס. לוחמים מחיזבאללה וחמאס התמודדו זה מול זה בשדה הקרב.

"אנחנו לא אוהבים את חמאס - הם נלחמו בנו בסוריה", אמר חביב בראיון. אבל עכשיו, בסכסוך עם ישראל, הדברים שונים, הוא אמר: "הם לא בני בריתנו או חברים שלנו, אבל הם נלחמים באויב שלנו".

מחבל חיזבאללה בשם חסן אמר לעיתונאי שהוא ורוב חבריו להוטים לעימות עם ישראל, כדי להוכיח לעולם עד כמה הצבא שלה מוערך יתר על המידה. "הישראלים עדיין חיים ב-1967", אמר. "זה נגמר. אנחנו יכולים להכניס טיל לדירה שבה ביבי נפגש עם השרים שלו". הוא ביטל  את החששות ממתקפת נגד, ותיאר רשת עצומה של מנהרות מגן. "יש לנו מנהרות למכוניות, מנהרות למשאיות, מנהרות לקרונות רכבת", אמר.

"שאלתי את חסן כיצד ניתן אי פעם לפתור את המלחמה בין חיזבאללה לישראלים" הוא כתב. "פשוט מאוד, כשהם יעזבו באותה סירה איתה הם נכנסו".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום