הדיפלומט לא האמין שהוא ישוחרר מהכלא האיראני: הואשם "בריגול למען הציונים"

שליח האיחוד האירופי יוהאן פלודרוס בילה יותר משנתיים בכלא בטהראן באשמת ריגול, שוחרר בחילופי שבויים ביוני. "הכל נהיה קצת שחור", הוא סיפר על רגע המעצר

ישראל לפקוביץ | חדשות בעולם 5.7.2024 | 09:10

יוהאן פלודרוס | צילום: צילום מסך

לאחר כמעט 800 ימים בכלא אווין הידוע לשמצה של איראן, הדיפלומט השוודי החופשי כעת, יוהאן פלודרוס, סיפר על הרגעים האפלים ביותר של מאסרו וכיצד שרד אותם.

הוא שוחרר באמצע יוני, פלודרוס ואזרח שבדי נוסף היו חלק מחילופי שבויים בין איראן לשוודיה, איש משמרות המהפכה לשעבר שהיה אחראי על מותם של אסירים פוליטיים באיראן והיה עצור בשוודיה, שוחרר לאיראן.

פלודרוס נעצר באיראן כשעמד לחזור הביתה מחופשה עם חבריו באפריל 2022. "עמדתי לשלוח הודעה לחברים שלי ולהגיד להם: 'תראו, הגעתי לשדה התעופה אבל משהו קורה'. אבל אז מישהו בא ולקח את הטלפון ואמר שאסור", אמר לסוכנות הידיעות AP.

לאחר מכן נלקח הדיפלומט של האיחוד האירופי במכונית לצפון טהראן, שם הוכנס לכלא אווין. "הייתי צריך ללבוש את מדי הכלא, לחתום על כמה מסמכים", אמר.

"בלבול חרדה וייאוש"

כשעיניו עצומות הוא הובל במסדרונות הכלא הענק. "לא יכולתי לראות לאן אני הולך, יכולתי לראות רק את הרגליים שלי ממש על הרצפה". לאחר יומיים-שלושה לבדו בתא, הוא הובא בפני "שופט". "היה לי הקלה ללכת לשם כי חשבתי: 'סוף סוף, הטעות הזו תיפתר'", אמר.

"אבל להיפך, האיש הזה אמר לי שהואשמתי בריגול נגד הרפובליקה האסלאמית של איראן וזה הרגע שבו הכל נהיה שחור". באותו רגע, פלודרוס אמר שהוא חש חולשה.

הדיפלומט בילה את החודשיים הראשונים ב"בלבול חרדה וייאוש" בבידוד לפני שהועבר לתא קבוצתי. שם, פלודרוס ושאר האסירים יכלו לדבר בחופשיות זה עם זה. "כשסיפרתי להם על מה שקרה לי, מי אני, הם אמרו לי, 'אבל יוהאן, אתה בן ערובה'", אמר

לאחר חודש עם שאר העצורים, הדיפלומט השבדי נלקח לבידוד - שם שהה שישה חודשים.

בדצמבר 2023 עמד פלודרוס למשפט והואשם ב"שיתוף פעולה עם משטר הכיבוש הציוני" וב"שחיתות עלי אדמות", אחת האישומים החמורים ביותר באיראן, שעונשה מוות.

באותו חודש, האיראני חמיד נורי נשפט למאסר עולם בגין תפקידו בהוצאות להורג ההמוניות של אסירים פוליטיים ב-1988. "ידעתי משלב מוקדם שהדרך היחידה שבה אראה שוב את המשפחה והאהובים שלי היא באמצעות חילופי שבויים", אמר.

פלודרוס לא האמין שהוא ישוחרר אי פעם עד שנלקח לשדה התעופה של טהראן ב-15 ביוני.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום