סיבוב שני באיראן: מי יחליף את הנשיא שנהרג?

בסבב ההצבעה הראשון נרשמו אחוזי הצבעה נמוכים במיוחד. על התפקיד מתמודדים סעיד ג'לילי השמרן מול מסעוד פזכשיאן הרפורמיסט. ההערכה היא שג'לילי יהיה הנשיא הבא

אלי קליין | חדשות בעולם 5.7.2024 | 09:32

יהודי איראן מצביעים בבחירות בסיבוב הראשון | צילום: באדיבות המצלם

אחרי מערכת בחירות קצרה שנמשכה קצת פחות מחודשיים, מגיעים האיראניים היום אל קו הגמר ובסיומה של ההצבעה שמתקיימת היום, יוכרע מי יהיה הנשיא הבא של איראן, והוא זה שימלא את מוקמו של איברהים ראיסי שנהרג בהתרסקות המסוק לפני כחודשיים.

לפני שבוע נערך סבב ההצבעה הראשון בבחירות לנשיאות, במסגרתו התמודדו ארבעה מתמודדים שונים, מתוכם שלושה שמרנים ואחד רפורמיסט. בסיום ההצבעה נרשמה מבוכה גדולה למשטר האיראני, לנוכח שיעור ההשתתפות הנמוך במיוחד בבחירות.

בשעה 22:00 עמד שיעור ההצבעה על 36 אחוזים בלבד, מה שהביא להארכה בלתי מתוכננת של מועד ההצבעה בשעתיים נוספות, וסגירת הקלפיות בחצות הלילה.

בסופו של דבר השתתפו בבחירות כ-40 אחוז בלבד מבעלי זכות ההצבעה. עם סיום ספירת הקולות התברר שאת המקום הראשון תפס המועמד הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן עם 10,415,991 קולות. סעיד ג'לילי הגיע למקום השני עם 9,473,298 קולות, ואילו מוחמד קליבאף קיבל 3,383,340 קולות. המועמד הרביעי, מוסטפה פורמוחמדי נאלץ להסתפק ב־206,397 קולות בלבד.

בעקבות כך עלו פזשכיאן וג'לילי לסבב הצבעה נוסף שמתקיים היום, ולאחר שקליבאף הודיע על תמיכה מלאה בג'לילי וקרא לכל מצביעיו להעביר את תמיכתם למועמד השמרן היחיד שנותר במרוץ, ההערכה היא שכך אכן יקרה בפועל, ושג'לילי יצא כמנצח בסיומו של יום הבחירות.

עם זאת, ייתכן שתהיינה הפתעות לאחר שבמחנה הרפורמיסטי הופתעו לגלות שפזשכיאן הצליח להגיע למקום הראשון, ייתכן ששיעור ההצבעה יעלה והוא יהיה זה שינצח, ועדיין חשוב לזכור שכל מערכות השלטון נשלטות על ידי המנהיג העליון עלי ח'מינאי ואנשיו, כך שגם אם פזשכיאן יקבל יותר קולות, לא מן הנמנע שהתוצאה שתוצג לציבור תהיה שונה לחלוטין.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום