האמריקאים דורשים מידע מישראלים לגבי השירות הצבאי

ישראלים המגיעים לפקידי המכס בכניסה לארה"ב עלולים לעבור בדיקות חריגות. מנהל בכיר בחברת היי-טק בעמק הסיליקון בארה"ב נדרש לתת תשובות לגבי שירותו הצבאי

ישראל לפקוביץ | חדשות בעולם 20.6.2024 | 09:04

אילוסטרציה | צילום: pixabay

יובל, מנהל בכיר בחברת היי-טק בעמק הסיליקון בארה"ב, שכבר סיים את כל שלבי התהליך לקבלת גרין קארד, סיפר כי נשלח אליו מכתב עם דרישה שהפתיעה אותו "בטופס בקשתך ציינת כי שירת בצבא הגנה לישראל בין השנים 2005–2008. עליך להמציא לנו מידע נוסף על אודות שירותך הצבאית כדי שנוכל לקבל החלטה סופית בתיק שלך".

במכתב נאמר: "עליך להגיש תצהיר בשבועה, המתאר את שירותך הצבאי. במסגרת תצהיר זה יש להתייחס לשאלות הבאות: האם השתתפת כלוחם, בקרבות במהלך שירותך הצבאי? אם כן, אנא תאר את פעילותך/תפקידך בקרבות אלה; האם פיקדת על חיילים בצבא? אם כן, יש לפרט את היבטי האחריות שלך על פקודיך; האם אי פעם שמרת על עצורים או מעוכבים במהלך שירותך הצבאי? אם כן, יש לתאר כיצד ביצעת את תפקידך; האם עברת הכשרה על הפעלת כלי נשק או חומרי נפץ במהלך שירותך הצבאי? אם כן, פרט על אודות סוגי כלי הנשק או חומרי הנפץ שעליהם עברת הכשרה".

באתר Ynet דווח כי אם יובל לא ימציא את התצהיר שבו תשובות המספקות את רשות ההגירה תוך 87 ימים, הוא יהיה צפוי לגירוש מארה"ב.

הצורך לתת לרשויות האמריקניות פרטים לגבי שירות צבאי אינו חדש. שאלות גנריות לגבי שירות צבאי מופיעות בטפסי הבקשה הסטנדרטיים לאשרות תייר, סטודנט, עבודה ועוד, וחלות על אזרחים מכל המדינות. יובל סיפר לווינט: "כדי לקבל את אשרת העבודה לפני שנתיים, עניתי על שאלות בקשר לשירות הצבאי, אז הם יודעים שבסך הכול השתחררתי לפני 16 שנה אחרי שירות די בנאלי בשלישות. אבל השאלות החדשות האלה – אני בשוק. בשבילי, התחושה היא כאילו העתיקו שאלות ממשרד התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג".

גם ישראלים המגיעים לפקידי המכס בכניסה לארה"ב עלולים לעבור בדיקות חריגות. עופר, סמנכ"ל שיווק צפון אמריקה של חברת נדל"ן, התבקש במפתיע לגשת לתחקיר נוסף אחרי שהציג את דרכונו הישראלי בשדה  התעופה בלוס אנג'לס.

"פתחו לי את מחשב הנייד", סיפר עופר ל-Ynet. "ראו חשבון בגוגל כרום על שם היחידה שלי וקראו למתורגמנית. לא היה שם שום דבר מסווג – בסך הכל התכתבויות על הטיפול של היחידה במפונים מכמה יישובים. רק שהיו הרבה התכתבויות כאלה. ישבתי ארבע שעות עד שהחליטו שאוכל לאסוף את הדברים ולצאת. בינתיים פספסתי את טיסת ההמשך, וחיכיתי עוד שש שעות עד הטיסה הבאה. אני נוסע כל כך הרבה לארה"ב, לעולם לא עברתי בריונות כזאת כלפיי בתור ישראלי".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום