דיווח: מטוס איראני שנעלם מהרדאר נחת בסודאן עם מל"טים

ה-BBC דיווח בתחילת דצמבר האחרון כי מטוס מדגם בואינג 747 של חברת המטען האיראנית 'קשם פארס אייר' המריא מנמל תעופה באיראן, לכיוון הים האדום ונעלם מהרדאר

יענקי פרבר | חדשות בעולם 13.6.2024 | 11:44

מל"ט איראני | צילום: שאטרסטוק

איראן ואיחוד האמירויות הערביות הואשמו בהפרת אמברגו נשק של האו"ם על ידי אספקת מל"טים לשני הצדדים הלוחמים בסודאן כבר 14 חודשים, כך דיווחה רשת BBC.

בבוקר ה-12 במרץ 2024, חיילי ממשלת סודאן חגגו הצלחה צבאית חסרת תקדים. הם כבשו מחדש את מטה השידור הממלכתי בבירה חרטום.

כמו רוב העיר, הבניין נפל לידיהם של כוחות התמיכה המהירה החצי-צבאיים (RSF) בתחילת מלחמת האזרחים 11 חודשים קודם לכן. מה שהיה בולט בניצחון הצבאי הזה של הצבא הוא, שהמתקפה בוצעה בעזרת מל"טים מתוצרת איראן.

לדברי ווים זוויננבורג, מומחה למל"טים וראש פרויקט פירוק נשק בארגון השלום ההולנדי PAX, ההריסות, המנוע והזנב שלו דמו למל"ט מתוצרת איראן בשם Mohajer-6.

אורכו הוא 6.5 מ', יכול לטוס עד 2,000 ק"מ ולבצע תקיפות אוויריות עם שיגור תחמושת.

"זה אינדיקציה לתמיכה איראנית פעילה בצבא סודאן", אמר, למרות שמועצת השלטון של סודאן הכחישה רכישת נשק מאיראן. "אם המל"טים האלה מצוידים בתחמושת מונחית, זה אומר שהם סופקו על ידי איראן כי התחמושת הזו לא מיוצרת בסודאן", הוסיף זויננבורג.

ה-BBC דיווח בתחילת דצמבר האחרון כי מטוס מדגם בואינג 747 של חברת המטען האיראנית 'קשם פארס אייר' המריא מנמל תעופה באיראן, לכיוון הים האדום ונעלם מהרדאר.

שעות לאחר מכן, לוויינים קלטו תמונה של מטוס מאותו סוג בנמל התעופה של פורט סודאן במזרח המדינה, שבו יושבים בכירי צבא סודאן.

טיסה זו חזרה על עצמה חמש פעמים עד סוף ינואר האחרון, באותו חודש תועד השימוש במל"טים איראניים בסודאן.

חברת קשם פארס אייר נמצאת תחת סנקציות אמריקאיות בשל האשמות בהובלת נשק ומחבלים ברחבי המזרח התיכון, במיוחד לסוריה, אחת מבעלות בריתה העיקריות של איראן.

המל"טים ששני הצדדים במלחמת האזרחים ייבאו, מפרים את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שניתנה ב-2005, האוסרת אספקת נשק לממשלת סודאן ולפלגים חמושים בדארפור.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום