באוקראינה טוענים: התגלה בית כנסת עתיק שלא ידוע להיסטוריונים

האם התגלה בית כנסת שלא היה ידוע בכפר דשיב במחוז ויניצא באוקראינה? כך טוענים תושבים מקומיים. המקום ידוע בשל המונומנטים ההיסטוריים הרבים שלו. חוקרים מקומיים טוענים כי המקום בוודאות היה בית כנסת, בקהילה היהודית בודקים

יענקי פרבר | חדשות בעולם 6.6.2024 | 12:16

מבנה בית הכנסת | צילום: Ukraine Incognita

חוקרים אוקראיניים טוענים כי מצאו בכפר דשיב במחוז ויניצא, בית כנסת עתיק בן 100 שנה, שמעולם לא התגלה על ידי תושבי המקום, הם לא ידעו על קיומו.

ארגון מקומי Ukraine Incognita טוען כי בשנת 1890 מנתה האוכלוסייה היהודית בעיירה כ-3000 איש בכפר שבו היה בית הכנסת. בשנת 1939 היו 967 יהודים, 34.1% מכלל האוכלוסייה.

לטענת החוקרים, הקהילה היהודית היתה בטוחה שבית הכנסת בכפר דשיב הרוס. אבל, כפי שהתברר הוא שרד. היסטוריונים מקומיים אומרים כי הבולשביקים בנו מפעל כפתורים על השטח שבו עמד בעבר בית הכנסת, והרסו את פנים בית הכנסת עצמו. בקהילה היהודית בויניצא הופתעו לשמוע את החדשות מההסטוריונים, ואומרים כי יבדקו את הדברים.

רוב יהודי דשיב היו סוחרים או בעלי מלאכה. יהודי דשיב סבלו מאוד בשנות המהפכה וממלחמת האזרחים הרוסית. שני פוגרומים גדולים התרחשו ב-1917 וב-1919. לטענת היסטוריונים, משנות ה-20 ועד סוף שנות ה-30 בכפר פעלו בתי ספר שם הילדים למדו בשפת היידיש.

לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה נמלטו לדשיב כמה משפחות יהודיות מפולין. דשיב נכבשה על ידי הנאצים ב-25 ביולי 1941. מעט יהודים הצליחו לשרוד. ב-28 באוקטובר 1941 נורו כ-800 יהודים למוות. כמה אנשים ששרדו את הטבח הזה נהרגו ב-1942 ליד הכפר קופצ'ינטסי, קילומטרים ספורים מדשיב.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום