ברקע סערת גיוס חרדים: צה"ל מצמצם את מערך הכשרות

ראש הענף הנוכחי, סא"ל הרב נריה רוזנטל, יסיים את תפקידו באוקטובר ולא ימונה לו מחליף. ההחלטה תמוהה לאור הנחיצות הגוברת בהכשרת מתקני מזון במלחמה, והיא עלולה לפגוע משמעותית בחיילים המסורתיים. "יד ימין לא יודעת מה עושה שמאל - אחת מבקשת לגייס והשנייה מקצצת את אפשרות הטיפול", אומרים גורמים שעוסקים בתחום

אביחי חבר | חדשות בארץ 6.6.2024 | 09:16

פעילות צה"ל ביו"ש | צילום: דובר צה"ל

צה"ל עוסק בימים אלו בבניית תוכנית לגיוס אלפי חרדים לשורותיו, כשברקע מלחמת חרבות ברזל והצורך הדחוף בחיילים נוספים. אלא שבמקביל, באגף כוח האדם בצה"ל מבצעים פעולה העלולה לפגוע באופן מאסיבי בשומרי המסורת.

על פי דייוח ב"ישראל היום", לאחרונה הוחלט לבטל את התקן לתפקיד ראש ענף כשרות ברבנות הצבאית. באוקטובר הקרוב צפוי סגן־אלוף הרב נריה רוזנטל, ראש הענף הנוכחי, לסיים את תפקידו, ועל פי התוכנית - נכון לכתיבת שורות אלו - לא ימונה ראש ענף חדש לתפקיד, וזה יימסר לרב־סרן.

מדובר במהלך תמוה במיוחד, בוודאי לאור הפעילות שהובילו בענף הכשרות בחודשים האחרונים, ושבה התהדרו בצה"ל. מאז פרוץ המלחמה פעלו בענף כדי להכשיר מתחמי אוכל גדולים למאות אלפי משרתי המילואים שגויסו, רבים מהם שומרי כשרות. כמו כן, בהובלת הרבנות הצבאית ניתן אישור כשרות לאוכל ביתי ולמסעדות שכלל לא היתה להן תעודה קודם לכן.

מיזם נוסף ושאפתני הוביל לפני כמה חודשים למעבר של שלוש רשתות ענק - בורגראנץ', מקדונלד'ס ובורגרים, לעבור לבשר חלק כדי לאפשר ללוחמים לקבל בשר בכשרות מהודרת. לאחרונה אף הצטרפה מערכת הכשרות העולמית OU למאמצי הלחימה של הרבנות, והיא מסייעת בשיפור הכשרות המסופקת לחיילים.

ההחלטה שהתקבלה, דווקא לאחר הישגים אלו, ולאור הרצון לגייס אלפי חרדים נוספים לצה"ל, תהליך שיחייב שיפור גם בתחום כשרות - לא ברורה. בעוד באגף כוח האדם מנסים להנגיש את הצבא לחרדים מצד אחד, הם פוגעים באופן משמעותי בניהול המערך שאמור לספק את אחד מהדברים החשובים ביותר לחייל חרדי, מצד שני.

בעבר עמד קצין בדרגת אלוף־משנה בראש מחלקת כשרות. כעת, לאחר הצמצום הקודם ולפי התוכנית, יכהן בתפקיד רב־סרן בלבד, זאת בעוד מספר החיילים שומרי הכשרות רק עולה ועולה, וצורכי הצבא, בוודאי בזמן מלחמה, מתרבים.

"מדובר בפגיעה משמעותית בדרג הניהול בענף. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, אחת מנסה לגייס עוד דתיים וחרדים, במלחמה ובשגרה, והיד השנייה מקצצת עוד באפשרות של הרבנות הצבאית לטפל בהם", תוקפים גורמים העוסקים בתחום. "אפשר להאריך את תפקידו של ראש הענף המכהן, אפשר למנות לו מחליף, אבל לצמצם את התחום משיקולים תקציביים וארגוניים דווקא עכשיו זו הזיה".

מדובר צה"ל נמסר: "במסגרת שינויים בכוח אדם, שקשורים למודל הקבע, הוחלט להקפיא את תקן רע"ן כשרות ולמנות קצין מתאים בדרגת רס"ן".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום