הכירו את 'בזלת': רכב הכיבוי החדש והיחיד מסוגו

רשות הטבע והגנים חושפת את רכב הכיבוי החדש והיחיד מסוגו בארץ המיועד להתמודדות עם השריפות בשטחים הפתוחים | הרכב נכנס לשימוש עם תחילת גל השריפות הנוכחי בצפון הארץ

חני לוין | חדשות בארץ 5.6.2024 | 23:27

בזלת' – רכב הכיבוי של רט"ג בפעולה | צילום: עמיחי גלעדי, רט"ג

רשות הטבע והגנים חושפת לציבור את 'בזלת' – רכב הכיבוי החדש היחיד מסוגו בארץ, המיועד לכיבוי שריפות בשטחים הפתוחים.

הרכב, שהושק רק ביום שני, כבר נכנס לפעולה בשריפות הנרחבות שמתחוללות בצפון הארץ. בשלושת הימים האחרונים, מדינה שלמה עוקבת בדאגה אחר גל השריפות הנרחב ששורף שטחים נרחבים בצפון ארצנו.

בזלת' – רכב הכיבוי של רט"ג | צילום: עמיחי גילעדי, רט"ג

בין התמונות הקשות המציגות את החורש הרב שנשרף, ולעיתים אף בתים ויישובים, ניתן לראות את כוחות הכיבוי הרבים שפועלים בשטחים. כיבוי והצלה, כיתות הכוננות, צוותי רשות הטבע והגנים ולעיתים אף תושבים אמיצים – כולם נלחמים בעוז מול הלהבות ותחת אש המלחמה השורקת מעל ראשיהם.

בין התמונות, ניתן היה להבחין גם ברכב כיבוי קטן וירוק הנושא את סמלו של רשות הטבע והגנים שהושק כאמור רק ביום שני, הרכב הזה, נקרא 'בזלת'.

נתן אלבז, מנהל ענף היער ברשות הטבע והגנים: "כחלק מעבודת שמירת הטבע והגנה על השטחים הפתוחים, רשות הטבע והגנים מבצעת פעולות למניעה וצמצום שריפות וכן פעולות לכיבוי שריפות. הרשות קיבלה החלטה לבנות בעצמה רכב מותאם באופן ייעודי לכיבוי שריפות בשטחים הפתוחים, ומכך נולד רכב הכיבוי 'בזלת'. הרכב הוא קטן עם יכולות ייחודיות לנסיעה בשטח קשה. על גבי הרכב נבנתה מערכת לכיבוי אש לשטחים פתוחים, המתבססת על שיטות כיבוי שריפות הנהוגות באוסטרליה, ארה"ב וצרפת.

המערכות המורכבות על הרכב פשוטות – מיכל מים, משאבות, שימוש במעכבי בערה ואמצעים נוספים המיועדים באופן ייחודי לטיפול בשריפות באזורים הללו. יש לו יכולות ביצוע של כיבוי בשיטות שונות, כגון: כיבוי רכוב, סטטי, תנועה על שטח שרוף ופיזור מעכבי בערה. לרכב גם יש יכולת הגנה עצמית – במידה והצוות נקלע עם הרכב במלכודת אש, קיימת מערכת שיכולה להמטיר בקבינה מים וכך להגן על הצוות מפני השריפה."

בצל המלחמה, כיבוי השריפות קשה שבעתיים, היות ולא ניתן להעלות מטוסי כיבוי לאוויר באזורים נרחבים בהן מתרחשות השריפות. צוותי הכיבוי נאלצים להסתפק ביכולות הקרקעיות לכיבוי השריפות, ומכך שמחו מאוד ברשות הטבע והגנים שרכב הכיבוי החדש היה מוכן בדיוק בזמן.

אלבז: "ערב לפני ההשקה החגיגית של 'בזלת', נקראו להגיע איתו לעבודה מבצעית בשמורת יהודיה. בבוקר יום שני היה באירוע ההשקה, ומשם הוא המשיך ישר לטיפול בשריפה באזור. הוא בשימוש מבצעי והצוותים מאוד מרוצים מהתוצאות"

בשריפות שהשתוללו ביום ראשון (02.06) ברמת הגולן, בעקבות הירי מלבנון לאזור קצרין, עלו באש בסביבות כ-10,000 דונם. על פי ההערכות, השיקום של חלק מהשטחים שכולו בשריפה הגדולה במסלולי הטיולים באזור יימשך כמה שנים.

 

כיבוי שריפה | צילום: עמיחי גלעדי, רט"ג

שרון לוי, מנהל מרחב גולן ברשות בטבע והגנים: "השריפה חוללה נזק משמעותי לשמורת הטבע יער יהודיה, וגם לערוץ הזוויתן. זה כולל חלק מערוץ הזויתן, זוויתן עליון שהוא מסלול טיול, זה כולל חלק מהנקיק השחור וכולל עוד שטחים של מישורי עשב, שהם חלק ממסלולי הטיול, חלק מנחל יהודיה מהשמורה הסגורה, מהחלק שאין בו מסלול טיול. נפגע שטח משמעותי של השמורה.

במהלך כל יום שני (03.06) פעלו צוותי כיבוי של רשות הטבע והגנים וטיפלו בהתחדשות השריפה בנחל יהודיה, בסיוע מטוסי כיבוי ו'בזלת' שנכנס לראשונה לפעולה. בשעות אחר הצהרים הושגה שליטה על האש בנחל יהודיה. בימים הקרובים יפעלו עובדי רט"ג לטיפול במסלולי הטיול בשמורה על מנת לפתוח אותם לביקור בצורה בטוחה."

ברשות הטבע והגנים מסבירים כי 'בזלת' הוא רכב יחיד מסוגו בארץ, הוא תוכנן ביחידת ענף היער של רשות הטבע והגנים, אשר תכננה אותו על סמך ניסיון העבר ובהתאם לתנאי השטח. 'בזלת' מצטרף לכלל הכלים שבנתה הרשות באופן ייעודי לטיפול בהתאם לתנאי השטח השונים וסוגי השריפות איתם מתמודדים צוותי הרשות. שמו של הרכב נבחר כדי לייצג את תפקידו – עמידה כסלע בזלת איתן אל מול אימת הלהבות והקשיים שקיימים בגולן.

ברשות מסבירים כי לכלל אמצעי הכיבוי יש שמות ייחודיים המתארים את תפקידם, לדוגמה הרשות מחזיקה בכלי הנקרא "יערון" – אח חורג לבזלת, רכב דו שימושי המיועד לטיפול בממשק יער וכיבוי שריפות באזורים מיוערים. רשות הטבע והגנים חרטה על דגלה ייצור עצמי של כלים בהתאמה לצרכי השטח המיוחדים, ומקפידה להשמיש ולמחזר מערכות ישנות כדי לפעול בצורה ירוקה. צוותי הרשות ממשיכים גם ברגעים אלו להילחם להבות ובשריפות המאיימות על טבע ארצנו בכל הנקודות – מהדרום עד הצפון.

 

רכב הכיבוי שלרט"ג | צילום: נתן אלבז, רט"ג

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום