האדמו"ר שמתפלל שמונה עשרה במשך שעה | פרופיל מקיף

שורת תפקידים מילא האדמו"ר החדש מביאלא עד שהוכתר כממשיך שושלת החצר המפוארת | משה ויסברג התחקה אחר דמותו של הרבי החדש, שמתפלל שמונה עשרה במשך שעה ארוכה וכעת יצטרך לקצר בתפילתו לאור הצוואה | פרופיל מרתק

משה ויסברג | חרדים 18.5.2024 | 22:32

הרבי החדש מביאלא במעמד ההכתרה | צילום: שוקי לרר

הסתלקותו של האדמו"ר מביאלא זצ"ל, זקן חברי מועצת גדולי התורה, גרמה לקידוש השם גדול: במעמד סיום השבעה נעמד הבן הגדול של הרבי זצ"ל, הרה"צ רבי חיים יהודה לייביש רבינוביץ - רב בית המדרש שערי מרדכי במנצ'סטר והכתיר את אחיו הרביעי לאדמו"ר, כפי הצוואה שציווה הרבי בחיי חיותו, אשר דאג שימלאו את רצונו הטהור.

זהו לא דבר של מה בכך בחצרות החסידים. עם הסתלקותם של אדמו"רים, כפי שראינו בעבר כשישנם כמה ילדים, הדבר גורם לפילוג ומחלוקות - גם במקרים שישנה צוואה. הרבי זצ"ל שראה את הנולד במשך שנים, דאג ווידא שבניו יקיימו את רצונו ודיבר על כך באופן ברור, עד שכאמור במעמד השבעה הבן הגדול ממנצ'סטר קיבל את הנהגת אחיו הצעיר ממנו - יחד עם כל אחיו ומאות החסידים.

במלאת השבעה ולאחר שבת התאחדות במחיצת הרבי החדש מביאלא, מגיש 'בחדרי חרדים' פרופיל מקיף לדמותו של הרבי שזכה לחביבות מיוחדת אצל אביו ואצל כלל החסידים בהיותו נושא בעול של מוסדות החסידות.

הרבי החדש בשיחה עם הרבי מבאיאן | צילום: שוקי לרר

האדמו"ר רבי יצחק יוסף דוב רבינוביץ, או כפי שהוא מכונה בפי החסידים "ר' יוסל", נולד בגייטסהד שבאנגליה בי"ד טבת תשכ"ה. ביום זה נולד זקנו הרבי בעל ה'דברי בינה' מביאלא זצ"ל. הרבי נולד כבן רביעי בבנים לאביו האדמו"ר רבי בצלאל שמחה מנחם בן ציון רבינוביץ זצ"ל, לימים האדמו"ר מביאלא בעל ה'מבשר טוב', ולאמו מרת ביילא ברכה ע"ה, בתו של הגאון רבי אברהם משה באב"ד זצ"ל, רבה של סנדרלנד ויושב ראש מועצת גדולי התורה באירופה.

בישיבה לצעירים למד בישיבת גייטסהד, שם כבר ראו את כשרונתיו הברוכים והתמדתו הגדולה בתורה. בבחרותו קנה את תורתו בלומדו בישיבת פוניבז' בבני ברק כמסורת אביו הרבי זצ"ל, שם למד אצל רבותיו ראשי הישיבה ובראשם ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי שאף הגיע במיוחד ללוויה ולנחמו באופן מיוחד.

עם הכתרתו הגיע לידינו מכתב שכתב האדמו"ר מביאלא החדש בהיותו בחור צעיר. המכתב ממוען לרב החסיד ר' מאיר יחזקאל ווינר מוציא הספרים של אביו, בו שאל מספר שאלות שישאל את זקנו הרבי החלקת יהושע זצ"ל. היות והרבי החדש היה בחור צעיר והתגורר אז בלוגאנו והרב מאיר יחזקאל ווינר שכבר אז היה מאוד מקורב לאביו הרבי זצ"ל ולמד גם בישיבת לוגאנו נסע באמצע החורף לכמה ימים הביתה לארץ, הרבי החדש שלח מכתב לר' מאיר יחזקאל תזכורת שישאל את זקנו ה'חלקת יהושע' באיזה ספרי חסידות הוא צריך ללמוד, החלקת יהושע ענה שילמד 'באר מים חיים' ו'שומר אמונים'.

המכתב של הרבי מביאלא החדש בבחרותו | צילום: באדיבות המצלם

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו הרבנית רבקה לאה שתחי', בתו של זקן אדמו"רי רוז'ין הרבי מקופיטשניץ ונישא בחתונה גדולה שנערכה בירושלים בשנת תשמ"ז.

מיד לאחר שנסגר השידוך, הרבי בעל ה'מבשר טוב' מביאלא זצ"ל שאל את בנו האם אתה מסכים לשידוך? ענה לו הבן: "אין שאלה בכלל האם אני מסכים או לא כי אני יודע כשמגיע לפניך שידוך של צאצאי ה'חתם סופר' והריז'ניר אתה משוחד ומולהב אז מה זה יעזור מה אני יגיד?". אביו נהנה מהתשובה של הבן שבעתיד ימשיך את דרכו.

הקשר שלו עם חמיו הרבי מקופיטשניץ נודע לשם דבר. קודם ההכתרה דיבר באריכות עם חמיו זקן אדמו"רי בית רוזי'ן שברכו בתפילת 'היה עם פיפיות שלוחי עמך בית ישראל', הנאמרת בתפילות מוסף בימים הנוראים.

 

הרבי מקופיטשניץ בריקוד עם חתנו הרבי מביאלא | צילום: משה גולדשטיין

לאחר נישואיו קבע את מקום מגוריו בירושלים. בתקופת מחלת אמו עבר להתגורר בלוגאנו כדי לסייע לאמו, ולאחר פטירתה בשנת תשנ"ז שב בחזרה לארץ. בשנות שהותו בלוגאנו הכניסו אביו הרבי זצ"ל לענייני הכשרות בלוגאנו בראשותו, וגם לאחר שחזר לארץ היה אביו שולחו מספר פעמים ללוגאנו להשגיח מקרוב על עניני הכשרות בעיר.

ברבות השנים מינה אותו אביו כרב בית המדרש של החסידות בבית שמש, שהקים במיוחד לבעלי תשובה ומתקרבים כדי לקרבם ליהדות. "ר' יוסל" כפי שכונה עד כה בפי החסידים, פעל שם רבות והיה הרוח החיה שהכווינה אותם לעבודת השם. הרבי החדש היה מנצל את כשרונתיו למסור דרשות באנגלית במסרים חדים וכך קירב יהודים לאביהם שבשמים. עד היום הרבי נמצא בקשר עם בעלי התשובה עד השעות המאוחרות של הלילה.

בביאלא מפורסמים בעלי התשובה שקירב הרבי זצ"ל להם יש כבוד מיוחד בחסידות כחסידים רגילים לכל דבר. 

כמו כן, כשנוסדה הקהילה של חסידות ביאלא באשדוד, מינהו אביו לכהן כראש כולל של הקהילה בעיר. הרבי החדש משמש כבר שנים רבות כמרביץ תורה בישיבת טשכנוב המפורסמת בירושלים, שם נערץ מאוד על הבחורים. הרבי מקרב כל בחור בצורה מיוחדת ומופלאה. 

בכל השנים עמד לימין אביו בהרחבת ופיתוח מוסדות ביאלא, ור' יוסל היה נודד ומכתת רגליו לגיוס כספים למען המוסדות.

עד כמה חיבבו אביו ניתן לראות בחתונה שנערכה לאחד מילדיו: הרבי מביאלא זצ"ל היה נוהג לרקוד יד ביד עם בניו וצאצאיו. בחתונה הזאת של בתו עם בן הרבי מבוהוש לקחו אביו וחיבקו בריקוד מיוחד שלא הותיר אף חסיד אדיש.

 

הרבי מביאלא זצ"ל בריקוד של חיבה עם בנו הרבי החדש צילום: באדיבות המצלם

פרק מיוחד בחייו הוא התפילות שהרבי נודע בהם: הרבי מתפלל תפילת שמונה עשרה במשך קרוב לשעה, תפילתו היא כמונה מעות ממש. בצוואה בו הרבי מכתיר את בנו הרבי מבקשו שלא יאריך בתפילתו. 

"אך זאת אבקשה מאת בני הנ"ל בסדר ההנהגה, שלא להאריך בתפילה עם הציבור, ושלא להטריח על הציבור. כי אולי בשנים קדמוניות היו מאריכים הרבה בתפילה ובכוונות וכו', אבל בזמנינו זה נופל כטורח גדול על הציבור, וההפסקים הארוכים של הציבור במה שצריכים להמתין על הרבי, עד שגומר תפילתו. – מוציא אותם מרצף התפילה, ומחפשים עיסוקים אחרים, ובאים לידי פטפוטים שונים וכו', ומפסידים בזה חשיבות כח הציבור. וברצוני מאד שתתקיים התפילה בציבור כראוי וכיאות, ושלא ידברו כלל בעת התפילה", כותב הרבי זצ"ל.  

הרבי החדש בתפילתו | צילום: שלומי טריכטר

עם הקמת ישיבות ביאלא מונה על ידי אביו לעמוד בראשות הישיבות - הישיבה גדולה באלעד והישיבה הקטנה בבני ברק, שם נשא בעול הבחורים במסירות של ממש. 

חסידים עמם שוחחנו מספרים ל'בחדרי חרדים': "הרבי לא ישן כמעט בכלל, הוא ער עד השעות הקטנות של הלילה לתת מענה לחסידים ובחורים, לצד עבודת התפילה שלוקחת ממנו זמן רב".   

החסידים אומרים כי לא צריכים יותר אף עדות על הרבי החדש מלבד מה שמעיד עליו אביו הרבי זצ"ל: "ובני הגה"צ הוא ירא אלוקים מנעוריו, ותפילתו תקובל בעבורכם לפני השם בעת הצורך. ובטוחני בעזהי"ת שישכיל בהנהגת העדה על דרך האמת הישר והטוב, ולפעול עבורכם כל צרכיכם ברוחניות ובגשמיות לטובה, ולהנחותכם בדרך אמת".

בכינוס לפני חודשיים לבחורי החסידות | צילום: באדיבות המצלם

לפני חודשיים יצא הרבי החדש למסע החיזוק "בעד עמך" של דרשו שנערך בווינה שם נשא דברי כיבושין והתעוררות וגרם לקהל לבכות.

הרבי החדש במסע של דרשו לפני חודשיים | צילום: עקיבא שיינברגר

הרבי עצמו מסובל בייסורים, שיכל שניים מבניו - האחד כשהיה בן שש ובחודש אלול תשפ"ג שיכל בטרגדיה קשה ונוראה את בנו הרב ישראל אברהם משה רבינוביץ ז"ל ממנצ'סטר, שהלך לעולמו בגיל 30. 

הרבי מחותן בין היתר עם האדמו"רים מסערט ויז'ניץ, בוהוש, שבט הלוי, אונגוואר, קוזמיר ועוד חצרות. כעת, מחכים בחסידות לחתונה הראשונה בחסידות שתתקיים בקרוב. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום