עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
נתוני יבוא הרכב נחשפים: למה בינואר המצב השתפר?
בחודש שעבר יובאו לישראל 18,403 כלי רכב פרטיים, עלייה של 10.6% ביחס לרכבים שיובאו לישראל בינואר 2023 • נתון נוסף חושף בשנת 2024 מס הקניה על הרכב החשמלי החדש עלה מ-20% ל-35%
בחודש ינואר צמח היקף היבוא של רכבים חדשים לישראל. אולם השיפור הזה הוא שיפור טכני שנובע ממשבר החות'ים. כך עולה מנתוני רשות המיסים שמסכמים את יבוא הרכב לישראל בינואר 2024. לפי הנתונים, בחודש שעבר יובאו לישראל 18,403 כלי רכב פרטיים, עליה של 10.6% ביחס ל-16,640 כלי רכב פרטיים שיובאו לישראל בינואר 2023.
כמו בכל שנה, ינואר נחשב לחודש יחסית חלש ביבוא רכב משתי סיבות: ישראלים מעדיפים מכונית משנת מודל חדשה. כלומר, אנו רוצים לקבל את האוטו החדש בינואר – ממש בתחילת השנה ורישום העליה על הכביש ברישיון הרכב. כדי לקבל את האוטו בינואר הוא צריך להגיע לישראל בדצמבר או קודם.
בנוסף להרגל הזה, היה גם אירוע שמחוללת הממשלה: בשנת 2024 מס הקניה על הרכב החשמלי החדש עלה מ-20% ל-35% ויבואני הרכב ייבאו לישראל מכוניות בשנה שעברה כדי לשחרר אותן ממכס לפני עליית המס (עם כוונה למכור אותן במחיר של אחרי עליית המס).
כל הגורמים האלה היו צריכים להפוך את ינואר לחודש גרוע במסירות רכב אבל זה לא קרה. הסיבה מעניינת: כפי שדיווחנו לכם בדצמבר האחרון, אוניות שהיו בדרך לישראל עם מכוניות על סיפונן היו אמורות לפרוק את המכוניות בישראל בדצמבר ואז המכוניות האלה היו אמורות להשתחרר ממכס. אבל זה לא קרה בגלל האיום החותי שגרם ליבואני הרכב לשלוח את האוניות האלה לסיבוב ארוך מסביב לאפריקה. כלומר המכוניות האלה הגיעו לישראל רק בינואר ושוחררו ממכס רק בינואר, וזה יצר הטיה של הנתונים לטובת חודש ינואר.
חשוב לציין כי חלק מהמכוניות האלה עדיין זכאיות למס בשיעורו הקודם (לאמור 20%) וכי על משווקי המכוניות לקיים גילוי נאות ולציין בפני הרוכשים את העובדה הזו. אלו הגבולות שקבעה המדינה כדי להתחשב ביבואני הרכב שהמשלוחים שלהם התעכבו והגיעו לארץ אחרי הדד-ליין בו המיסוי עלה.