בשל העומסים: נפגעי המלחמה יתקשו לחזור לנהוג

פצועי מלחמת חרבות ברזל עלולים להיות בלי רכב נכה, בשל העומסים שנוצרו על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. כ-24 אלף בקשות הממתינות לטיפול אשר מטופלות על ידי פחות משלושה רופאים

רוני נאק | רכב ותחבורה 7.12.2023 | 11:14

נפגעים רבים מהלחימה יתקשו לקבל רישיון נהיגה לרכב נכים | צילום: רוני נאק

פצועי מלחמת חרבות ברזל עלולים למצוא עצמם ניצבים בפני קשיים משמעותיים ברכישה של רכב נכים ובקבלה מחודשת של רישיון הנהיגה שלהם. חדשות עצובות אלה נחשפו השבוע בדיון שקיימה וועדת העבודה והרווחה בנושא העומסים שנוצרו על המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הוא גוף שפועל בשיתוף פעולה הדוק עם משרד התחבורה ואמור לסייע ולטפל בנהגים שצריכים רישיון נהיגה אם חלילה חלו או נפצעו באופן שלא מאפשר להם לנהוג. מעבר לכך המכון אחראי גם על בדיקות שחובה לעשות לנהגים שיש להם בעיית התמכרות לסמים או נהגי רכב כבד. ובנוסף לאלה - המרב"ד מטפל גם במי שצריך לקבל אישור כשירות לנהיגה אחרי שנפצע. לצד אלה- המרב"ד גם אחראי על קביעת היקף האביזרים המיוחדים שמתקינים ברכב של נכה שצריך לשוב ולנהוג.

ואולם, בדיון נחשף היקף הבעיה שמולה ניצב המרב"ד, בעיה שרק תחמיר כאשר יתברר היקף הנפגעים במלחמה הנוכחית. לדברי דוקטור יובל דאדון, המנהל הרפואי במרב"ד, כיום קיימות במערכות המרב"ד כ-24 אלף בקשות הממתינות לטיפול אשר מטופלות על ידי פחות משלושה רופאים. דאדון סיפר בוועדה כי: "אנחנו עושים מאמצים גדולים לגייס רופאים נוספים ולצערי לא מגיעים. חשבנו על גיוס רופאים ממחלקות אחרות לסיוע בעבודה הזאת ואיתרנו 6 שמוכנים, זה כרגע בשלבי אישור. לצד זאת אנחנו פועלים לצמצום כמות ההפניות למרב"ד, באופן שימנע קבלת דיווחים מיותרים".

הנתונים המטרידים הללו אומתו על ידי דורית דניאל, נציגת המוסד לביטוח לאומי, שסיפרה כי :"אנשים נצורים בבתים שלהם, חלקם קטועי גפיים שזקוקים לרכב כמו לקביים. הם חוזרים אלינו ואנחנו חסרי אונים ולא יכולים לסייע להם, כי גם לנו אף אחד לא עונה ולא משיב".

הלחץ שנוצר במרב"ד ניתן לפתרון באמצעות הפניה של החולים החוצה, כך טענו נציגי גופים רפואיים. לדברי ד"ר חגי אמיר מנהל בית לוינשטיין, כיום יש בישראל מכונים שמתמחים בהחזרת נהגים לכביש, שיכולים לסייע לשאת בנטל. בסיכום הדיון קבע חבר הכנסת אייכלר כי בעת הקרובה ידרשו שירותי המרב"ד לנפגעי המלחמה ולכן מתבקש משרד הבריאות על ידי הוועדה להעביר במידת הצורך את בחינת כשירותם של הנהגים וצרכי האבזור של נכים למכוני שיקום בבתי חולים, עד שהמרב"ד יסיים לטפל בפניות הקיימות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום