לראשונה בישראל: טסלה מציעה הנחות של עשרות אלפי שקלים על מכוניות באספקה מיידית

המשחקים של מאסק עם טוויטר מביאים את טסלה לצניחה חופשית, ומבצע על גבי מבצע הוא לא סימן שהדברים עומדים להשתפר

עידן בן טובים | רכב ותחבורה 25.12.2022 | 14:10

מקור: Unsplash

תקופת החגים הפכה כבר מזמן לתקופת הקניות הגדולה שלה השנה, כשמיטב היצרניות מציעות לכם דילים מפתים יותר ופחות – אבל יש חברות שלא נוהגות להציע הנחות חריגות או לצאת במבצעים רבים כמו אפל וטסלה. אבל דווקא האחרונה יוצאת בכמה מבצעי סוף שנה מאוד חריגים – גם בישראל, וזה מוביל רבים ומשקיעים לתהות מה הסיבה ומה קורה בטסלה?

הטבות בעשרות אלפי שקלים – רק סיימו את המלאי שלנו

הכל החל ב-1 לדצמבר, אז טסלה החלה להציע זיכוי לרוכשי Model 3 ו-Model Y בסך של 3,750 דולר, אבל רק על מלאי קיים שיסופק עד סוף השנה. עד כה נשמע כמו הנחה נחמדה. בהמשך היא שיפרה את ההנחה הזאת, והרוכשים במבצע קיבלו גם כ-10,000 קילומטרים (או מייל, למשתמשים במידות הלא נכונות) לטעינה בחינם בעמדות ה-Supercharger המהירות של החברה. אבל לקראת סוף השבוע שעבר,היא לפתע הקפיצה את ההנחה הכללית לעד 7,500 דולר בארצות הברית.

באופן מפתיע, גם ישראל לא נשארה מחוץ לחגיגה הזאת לצד מדינות נוספות בעולם, ומלבד הטבת הטעינה, טסלה הציעה הנחות של עד 40 אלף שקלים (למודל Y) על רכבים באספקה מיידית מהמלאי הקיים של החברה בישראל. כך למשל מודל 3 הפופולרי (גרסת LR וגרסת פרפורמנס) מוצע עכשיו בהנחה של 20 אלף ש"ח.

ההטבה הזאת מגיע בתזמון מעניין במיוחד בעיקר בהתחשב בעובדה שב-1 בינואר (אלא אם יקרה נס חנוכה), ההטבה על מס הקנייה לרכבים חשמליים תצומצם והצרכנים ישלמו עוד עשרות אלפי שקלים על כל רכב שיגיע לידיהם החל מ-2023. אבל למרות שנראה שמדובר בצעד טוב, הוא מסתיר מאחוריו מגמות מדאיגות למדי עבור טסלה.

פרשנות: אי אפשר לרקוד על כל החתונות

בדרך כלל, מבצע הוא לא סיבה להרמת גבה רצינית מצד המשקיעים, אבל מבצע על גבי מבצע על גבי מבצע הוא כנראה סימן שמשהו מוזר קורה מתחת לפני השטח. המניה של טסלה הגיבה בהתאם למהלכים הללו, וב-5 הימים האחרונים היא התרסקה ואיבדה 20% מערכה (8% מתוך אלו קרו בצמוד לשינויים בהטבות). אבל המבצע הוא רק קצה הקרחון במה שנראה כמו תקופה מאוד בעייתית עבור טסלה: אחרי שהעלתה שוב ושוב ושוב את מחירי הרכבים שלה ברחבי העולם, טסלה הזהירה כי היא תפספס את יעדי המכירות שלה ל-2022, נזק שהיא מנסה לתקן או לכל הפחות לצמצם באמצעות ההטבות הללו, שאמורות לתת דחיפה אחרונה למכירות לפני סוף השנה.

כל זה קורה בחסות העובדה שמנכ"ל טסלה, אילון מאסק, תקוע בבוץ שהוא הכניס את עצמו אליו עם רכישת טוויטר. משקיעים רבים האשימו את מאסק בכך שהוא מתעסק בחודשים האחרונים רק בבייבי החדש שהוא רכש בכפייה – כזכור מאסק ניסה לסגת מהעסקה, אולם איום בתביעה ופיצויים של מיליארד דולר גרמו לו להשלים את הרכישה בעל כורחו. ואכן לאחר חודשיים סוערים במיוחד, הודיע מאסק כי הוא מחפש מישהו מספיק "מטומטם" שיחליף אותו בראשות טוויטר. כנראה שגם אחד היזמים המצליחים והמרתקים ביותר בעולם לא יכול לחלק את הקשב שלו לכל כך הרבה פרויקטים בו זמנית, כשכל אחד מהם סובל מכך. טוויטר לא מפסיקה לשנות את המדיניות שלה, רק כדי להחזיר אותה; פיצ'רים כמו הווי הכחול באים והולכים מהר יותר ממתעניינים בדירה תל אביבית; עובדים מפוטרים על ימין ועל שמאל ומשרדים מוסבים לחדרי שינה. ובמקביל, טסלה מתרסקת בבורסה ובעיני המשקיעים שמשוועים למנכ"ל שיתגייס לטובת החברה, ולא יהיה טרוד בהטרלות ברשתות חברתיות – במיוחד כשכל העולם נמצא בתקופה של אי ודאות ואינפלציה דוהרת.

יכול להיות שכל הבעיות הללו מתנקזות גם לשוק המקומי שלנו, כשמנכ"לית טסלה, עדי גיגי, הודיעה על פרישתה. לדברי גיגי, היא יוצאת להגשים חלומות אישיים ומקצועיים, ובראשם לימודים בהארוורד. על פי חלק מהפרשנים, החברה דורכת במקום בכל הקשור למכירות רכבים חדשים בישראל, מה שאולי תרם לפרישה. עם זאת, טענה זו לא מתיישרת במיוחד עם נתוני המסירות של טסלה רק מהחודש האחרון בישראל, כשהחברה מסרה 2,300 רכבים במשלוח ענק. יתכן ואותו משלוח ענק הוא תוצאה של אותה עליית מס, כשרוכשים רבים שהתלבטו בנוגע לרכישת רכב חשמלי חדש רצו להספיק לעשות זאת לפני תחילת השנה החדשה – אבל מה שבטוח הוא ש-2023 תהיה שנה מעניינת מאוד עבור טסלה, מאסק ושאר פרויקט הצד שלו.

גיקטיים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום