יונדאי השיקה בישראל את משאית המימן הראשונה

עם טווח נסיעה לא רע ומשך תדלוק קצר משל משאית או רכב חשמלי, יונדאי משיקה בישראל את משאית המימן הראשונה

גיקטיים | רכב ותחבורה 12.12.2022 | 15:48

תמונה: יונדאי

למרות שהרכבים החשמליים מצליחים לפרוץ היטב לשוק הישראלי בשנים האחרונות והרוכשים שלהם מרגישים שהם מזהמים פחות, רכב חשמלי לא חף מבעיות סביבתיות, בעיקר סביב נושא סוללות הליתיום-יון, הייצור והמחזור שלהן. לכן ישנם רבים שטוענים שהרכבים החשמליים הם בכלל לא הפיתרון הסביבתי שהאנושות מחפשת לניידות, אלא דווקא מימן. היום, ישראל עושה צעד קטן אבל משמעותי בדרך לכניסה של רכבי המימן לישראל – כשיונדאי משיקה בארץ את Hyundai Xcient, משאית המימן הראשונה שתנוע על כבישי ארצנו.

עד 400 ק"מ, ודקות ספורות לתדלוק

יונדאי XCIENT Fuel Cell מוגדרת בתור המשאית הראשונה בעולם המונעת במימן, ועברה לייצור סדרתי, והיום היא עשתה את הופעת הבכורה שלה בתל אביב. במקום מנוע בעירה פנימי המבוסס על בנזין (או דיזל, במקרה הזה), ברכב הזה ישנם תאי דלק מימן של 180 קילוואט המחולקים לשני תאים – ועם 7 מיכלי מימן שמסוגלים לשאת 31 קילוגרם של דלק מימן. כל זה מפעיל מנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3,400 ניוטון למטר. טווח הנסיעה שיונדאי מצהירה עליו הוא כ-400 ק"מ למיכל מלא, ובאחת מהיתרונות החשובים ביותר של רכבי המימן, גם משך התדלוק עומד על 8-20 דקות, תלוי בעיקר בטמפרטורת הסביבה ובעודף המימן שיש במיכלים.

המימן והחמצן יוצרים זרם חשמלי

על קצה המזלג, בתוך תאי הדלק המימניים אגור מימן דחוס אשר מוזרם לשני תאי הדלק ששואבים אוויר, מנקים אותו, ומפרידים את החמצן מיתר רכיבי האוויר. כל זה מוזרם לתוך תא הדלק שמקבל מצד אחד חמצן מהאוויר, מהצד השני מימן, ובאמצע שלו ישנן ממברנות מפלטינה. באמצעות התהליך הכימי, נוצר מעבר אלקטרונים דרך הממברנות שהופך לזרם חשמלי שמניע את המשאית.


השימוש במימן אומר שהמשאיות לא פולטות פחמן לאוויר, וגם לא את הרעש הבלתי נסבל של מנועי משאיות, כיוון שבסופו של דבר מדובר כאן במנוע חשמלי. אם אתם תוהים למה לא פשוט לעשות למשאיות את המהפכה החשמלית שעברה על תחום הרכב הפרטי, ביונדאי טוענים שמשך ההטענה של משאיות חשמליות הוא ארוך מדי, וגם אם היו מספיק תחנות טעינה מהירות, הטעינה עדיין הייתה איטית יותר, ואם הייתם מנסים להטעין במקביל עשרות ומאות משאיות שכאלו – הייתם כנראה מקריסים את רשת החשמל. בנוסף, ביונדאי טוענים שסוללות ליתיום במשאיות חשמליות הן כבדות מדי וגורמות לפגיעה במשקל ובמקום שנותר למשא.

האינטרס הברור

בישראל ינועו בשלב הראשון 3 משאיות מימן שכאלו, שהגיעו לארץ כתוצאה משיתוף פעולה בין כלמוביל (יבואנית יונדאי), סונול שתקים את תחנת התדלוק המימן הראשונה בארץ (בקיבוץ יגור במהלך הרבעון הראשון של 2023) ובזן, שתייצר ותשנע את המימן בישראל. באירוע נכח גם נציג של משרד האנרגיה, ולא במקרה. המשרד העניק לכלמוביל מענק של 2.25 מיליון שקלים להבאת 3 המשאיות.

ביונדאי וכלמוביל, היבואנית הישראלית, ניסו לתת תחושה שהייבוא של המשאיות הוא הצעד הראשון הנדרש להכנסת תחום המימן לישראל, כשלטענתם, סביב המשאיות תיבנה רשת ארצית לתדלוק במימן, ייצור המימן ושינוע המימן, כך שכשהשוק הישראלי יהיה מוכן לרכבים פרטיים ממונעים במימן, ההוצאות הכרוכות במעבר למימן יהיו נמוכות יותר והתודעה הציבורית תהיה שונה. מן הסתם, במסיבת העיתונאים הנציגים של 3 החברות לא התביישו לפנות למשרד האנרגיה ולהפציר בו לצאת בקולות קוראים נוספים להקמת תחנות דלק ורכישת משאיות – כיוון שלכולן יש אינטרס ברור בנושא. עם זאת, לפני שכולנו הופכים לציניקנים, מעבר למימן אכן יכול להיטיב עם ישראל, כיוון שהוא מיוצר בין היתר על ידי התפלת מים, ולאחר השימוש במימן, אפשר להשתמש במים המופקים כדי ליצור שוב מימן לתדלוק – ובכך אולי לא נהיה כל כך תלויים במחירי וזמינות הדלק שנפגעים בכל משבר עולמי.

נזכיר שבמקביל למשאיות המימן, חברת טסלה העלתה לכביש סופסוף את ה-Tesla Semi, משאית הסמי-טריילר שלה שמסוגלת לנסוע עד כ-800 ק"מ בטעינה אחת, ולהיטען כמעט לחלוטין בקצת יותר מחצי שעה – כך שגם לעולם הרכב החשמלי יש מה להציע למשאיות. שהטכנולוגיה הטובה ביותר תנצח.

גיקטיים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום