הצצה לעולמם: הצדיקים הצעירים של שושלת בית אבוחצירא נחשפים

אתר 'בחדרי חרדים' בפרויקט נרחב מעולמם של דור המשך הרבנים הצעירים לבית משפחת אבוחצירא, צאצאי האדמו"רים הקדושים שמצליחים לאחד תחתיהם את כלל שבטי ישראל • רבי מאיר, רבי ישראל, רבי ישראל דוד, רבי ישראל יהודיוף ורבי מאיר שלום הראל • פרויקט חג מיוחד

משה ויסברג | חרדים 7.10.2020 | 19:13

הרבנים הצעירים של משפחת אבוחצירא צילום: עיבוד בחדרי חרדים

כנודע בכל תפוצות ישראל שגב קדושתם של אדמו"רי וצדיקי משפחת אבוחצירא, צאצאיו של האדמו"ר בעל ה'אביר יעקב' זיע"א, ודבר פלא הוא ששושלת קדושה זו שמוצאה ממרוקו זכתה לאחד תחתה את כלל שבטי ישראל מכל החוגים והעדות.

זכתה המשפחה הקדושה שרבניה עומדים ראשונה במלכות כשרבבות אלפי ישראל משחרים לפתחם של צדיקי המשפחה הנודעים הם האחים הקדושים האדמו"רים רבי דוד, רבי רפאל, רבי יקותיאל ורבי ישועה ורחמים, בני סידנא 'בבא מאיר' ואחיינם רבי פנחס מבאר שבע. בשנים האחרונות התפרסמו מאוד נכדים נוספים בשושלת - נכדי ה'בבא סאלי' ובפרט הגיסים האדמו"רים רבי משה אבוחצירא מנתיבות ורבי שלמה בוסו מירושלים, לצד רבים מרבני השושלת, מי שמוגדרים כראשי וזקני המשפחה הם האדמו"ר רבי ברוך אבוחצירא, בנו של סידנא 'בבא סאלי' וכן האדמו"ר רבי יחיאל, בנו של ה'בבא חאקי' רבה של רמלה.

לכבוד חג הסוכות 'בחדרי חרדים' מביא בסקירה ראשונית ובלעדית קווים לדמותם של חלק מנסיכי הדור הבא בשושלת, שרבים כבר רואים בהם כמי שימשיכו בדור הבא את דרך האבות הקדושים, כמובן שלא נקיף את כלל הדמויות, אבל נביא כמה מכאלו העומדים באמצע שנות השלושים לחייהם וכבר עיני רבים נשואות אליהם לעצה ותושיה.

הרה"צ רבי מאיר אבוחצירא, בן האדמו"ר רבי רפאל מאשדוד

הרה"צ רבי מאיר אבוחצירא, בנו של האדמו"ר רבי רפאל מאשדוד, המתגורר בעיר בית שמש, ורבים כבר רואים בו הכתובת לקבלת עצה וברכה, רבי מאיר נולד כבן הראשון לאביו האדמו"ר רבי רפאל באשדוד, התחנך בתלמוד תורה 'מאיר עיני ישראל' ובישיבת 'וילקומירר' בעיר, כשבסיום לימודיו בישיבה קטנה עלה לישיבת פוניבז', שם נודע כאחד מבכירי התלמידים בישיבה, חברים מאותה תקופה מספרים ל'בחדרי חרדים' כי הוא לא עשה לא רעש ולא צלצולים, פשוט ישב בפינתו ולמד בהתמדה רבה, שעות על גבי שעות שלא עזב את הגמרא הקדושה, הוא כלל לא התהדר בייחוסו הרם וגם לא היה מרבה לדבר מבית אביו, רק ידידים קרובים ממש שראה שיש בהם ביקוש אמיתי לדרך של צדיקי המשפחה זכו להתקשר דרכו לאביו האדמו"ר.

עם האדמו"ר רבי פנחס אבוחצירא מבאר שבע 

מה שייחד את רבי מאיר בישיבה מספרים החברים מאז, היא הבריחה מהמחלוקת באופן של יאומן, היו אלו הימים הקשים בתולדות הישיבה עם המחלוקת שפרצה בין הפלגים, מתאר תלמיד דאז, בתחילה שם עצמו רבי מאיר כאינו יודע במה מדובר, אבל אחר כך הישיבה נחלקה והוא בשלו לא מתערב, ידעו שהוא קרוב אצל ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, אבל במחלוקת הוא לא התערב, לשיא הגיעו הדברים עת התפלג השיעור לשניים כשראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין מסר שיעור לקבוצה אחת והגר"ש מרקוביץ לקבוצה השניה, רבי מאיר החליט להיכנס לשיעור היומי אצל הגר"ג ומאידך נכנס באותה תקופה לשיעורים כללים אצל הגר"ש מרקוביץ, בתחילה היו משני הצדדים שלא ראו זאת בעין יפה, אבל אם הזמן התאחדה הישיבה על שני פלגיה בהערכה לבנש"ק שלא מוכן להכניס ראשו בין ההרים, אגב גם בשמחת נישואיו הגיעו רבני הישיבה משני הצדדים לחתונה הגדולה.

לצד היותו מתמיד ובן עליה עצום, מציינים מקרוביו שפרק חדש בעלייתו הגדולה החל מייד לאחר נישואיו עם הרבנית בת הגר"א פרץ (המחותנים אף עם ה'בבא אלעזר' זצ"ל וכן עם השר אריה דרעי), רבי מאיר עבר להתגורר בעיר בית שמש ואז החל להתפרסם שמו של הבנש"ק הצעיר, שאין לו בעולמו רק תורה וקדושה, באותם שנים למד בהתמדה שלא נתפסת, ממש מנע שינה מעיניו וקנה שליטה בכל מכמני התורה, עד לפני מספר שנים אף כמעט ולא היה הולך לאירועים ושמחות בלתי להשם ותורתו, אמנם בשנים האחרונות נראה הוא לעיתים בשמחות בשליחות אביו האדמו"ר, ואף בבית שמש רבים פונים אליו לעצה וברכה. אחד ממקורביו מציין בפני 'בחדרי חרדים' כי רבי מאיר מתנגד לכל אדמו"רות סביבו, אבל לא נמנע מלברך ולעיתים אף לייעץ בזכות אבותיו הקדושים.

כאמור אף כי רק מלאו לו ל"ה שנים, רבים כבר נושאים עיניהם לדמותו של בנש"ק הרה"צ רבי מאיר אבוחצירא כמי שעתיד להאיר את ישראל בדור הבא.

בעריכת הכתובה בחתונה אצל האדמו"ר רבי שלמה אמסלם מבאר שבע

הרה"צ רבי ישראל אבוחצירא, בן האדמו"ר רבי יחיאל מרמלה

רבי ישראל אבוחצירא, בנו של האדמו"ר רבי יחיאל וחתנו של האדמו"ר רבי יקותיאל המתגורר בשנים האחרונות בעיר נתניה, שם נהנים ממנו רבים עצה ותושיה,

רבי ישראל נולד לאביו האדמו"ר רבי יחיאל אבוחצירא, רבה של העיר רמלה ובנו וממשיך דרכו של סידנא 'בבא חאקי' זצ"ל, כשכבר בצעירותו נודע כבן עליה בתורה וקדושה וכן כפה מפיק מרגליות, למד בבחרותו אצל הגר"י מאיר מנתיבות כשרבי יששכר זצ"ל מקרב את הבנש"ק הצעיר נצר למשפחת אבוחצירא עימם היה הגר"י זצ"ל בידידות עמוקה.

בהגיעו לפרקו נישא לבת האדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירא (נכד ה'בבא סאלי' הנשוי אף הוא לרבנית נכדת ה'בבא חאקי') לאחר נישואיו החל להתגורר בעיר אשדוד, שם השקיע את כולו בלימוד התורה הקדושה, אחד ממקרוביו מציין כי רבי ישראל ממש ברח מן הפרסום באותם שנים, באשדוד מכהנים חמיו האדמו"ר רבי יקותיאל ודודיו האדמו"רים רבי רפאל ורבי ישועה ורחמים, לצד עוד מרבני המשפחה, והוא רצה להקדיש את שנותיו נטו לעלייה בתורה הקדושה ללא עול הציבור.

אמנם שמעו של הבנש"ק הצעיר החל להתפרסם אף מחוץ לעיר אשדוד, וקבוצת מתחזקים בעיר נתניה ששמעו של רבי ישראל הגיע לאוזנם החלו לבוא באופן קבוע, לפקוד את מעונו באשדוד ואף הוא החל למסור שיעורים בעיר, עד כי לפני שנתיים קבע את משכנו בעיר, שם מתגבשת קהילה חזקה סביבו, כשלצד הקהילה אותה קרא ע"ש זקנו ה'בבא חאקי', השפעתו ניכרת ברחבי העיר ובערים הסמוכות, אין ספק שבשנים הקרובות עוד יישמע שמו אומרים מקרוביו ל'בחדרי חרדים', כשהם מציינים שלצד גדלותו בתורה התברך הרב אף במידות נפלאות ובנעימות כובשת.

רבי ישראל אבוחצירא באירוע של 'שובו' בנתניה

הרה"צ רבי ישראל דוד אבוחצירא, בן האדמו"ר רבי משה ונכד האדמו"ר ה'בבא ברוך' והאדמו"ר רבי יחיאל אבוחצירא

רבי ישראל דוד אבוחצירא, נכדם של האדמו"רים רבי ברוך ורבי יחיאל אבוחצירא ובנו של האדמו"ר רבי משה אבוחצירא, אף כי מדובר באברך צעיר בשנות השלושים המקודמים לחייו, רבים מציינים כי עדיו לגדולות כאחד הכוחות העולים במשפחת אבוחצירא.

רבי ישראל דוד נולד בעיר נתיבות ונקרא על שם זקינו הקדוש סידנא 'בבא סאלי' ודוד זקינו סידנא רבי דוד הי"ד וזיע"א. רבי ישראל דוד זכה לקירבה גדולה אצל זקינו האדמו"ר ה'בבא ברוך', למד במוסדות ה'בבא סאלי' בעיר נתיבות ובישיבות  הליטאיות 'כפר חסידים' ו'אמרי צבי', בהגיעו לפרקו נישא לבתו של הרה"ג רבי יעקב יהודיוף, נכד ה'בבא סאלי'. מסופר כי כשהגיעו המחותנים להזמין את ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך לחתונה (האדמו"ר רבי משה הינו תלמידו של מרן הגר"ש מ.ו.) התבטא מרן הגר"ש זצ"ל כי רואים על החתן חותם של קדושה.

רבי ישראל דוד בקביעת מזוזה 

לאחר נישואיו החל שוקד על תלמודו בכולל של חמיו הגר"י יהודיוף, וכבר שנים ספורות לאחר נישואיו החלו משחרים לפתחו לבריכה ועצה, כמו כן החל במסירת שיעורי תורה במתק לשון, מקורבו הרב יעקב דינר מנכ"ל 'כנסת ישראל' מספר ל'בחדרי חרדים' כי "יש לו מתיקות לשון מיוחדת וענווה גדולה, ממש מתחילת הקמת המוסדות ע"ש 'בבא סאלי' זכינו והוא וגיסו הרה"צ רבי ישראל יהודיוף (ראה להלן אודותיו) משפיעים אצלנו במוסדות, אנחנו מכנים אותם הגיסים הקדושים, כמו כן רבי ישראל דוד עורך אצלנו במוסדות מידי שנה כבר קרוב לעשור הילולא לזקנו ה'בבא חאקי' ומרגישים שם אור וקדושה עצומים".

מקרוביו מציינים כי בהוראת אביו האדמו"ר רבי משה, החל רבי ישראל דוד לערוך הילולות, ומפעים שעל אף גילו הצעיר שועי עולם מגיעים להשתתף בהילולות אותם עורך, גם השר אריה דרעי מגיע לכבד את ההילולות לצד אישי ציבור נוספים, ומה שיותר מפעים זה לראות את היחס השווה אותו נותן הרב לכל הבאים, מקרוביו מציינים כי רואים בחוש שברכותיו נושאות פרי ורבים כבר משחרים לפתחו.

רבי ישראל דוד בסעודה עם אביו האדמו"ר רבי משה אבוחצירא 

הרה"צ רבי ישראל יהודיוף, בן הרה"ג רבי יעקב יהודיוף, נכד ה'בבא סאלי'

רבי ישראל יהודיוף הינו בנו הרה"ג רבי יעקב יהודיוף, ראש מוסדות 'מדרש דוד', בן הגה"צ רבי דוד יהודיוף וחתנו של סידנא 'בבא סאלי', רבי ישראל למד בבחרותו בישיבת 'עטרת ישראל', שם התחבב עד מאוד אצל המשגיח הגה"צ רבי חיים וואלקין. תלמיד מאותה תקופה מספר כי על אף שהמשגיח דרכו מאוד לקרב את תלמידיו, אצל רבי ישראל הרגישו בחוש שיש לו קשר מיוחד ונדיר, כשהתארס ערך לו המשגיח שמחה מיוחדת בביתו ודיבר בשבחו באופן נדיר, ועד היום קשור רבי ישראל לרבו המשגיח בלב ונפש.

מחזק את ילדי הקירוב

לאחר נישואיו התגורר בשכונת פסגת זאב, ומהר מאוד התקבצו סביבו רבים מתושבי השכונה, כיום הוא מתגורר במרכז ירושלים, סמוך לקהילה אותה הקים סבו חכם דוד יהודיוף, ומוסר שיעורי תורה בכל רחבי ירושלים בשיעוריו משתתפים מאות.

מנכ"ל מוסדות 'כנסת ישראל' הרב יעקב דינר מספר ל'בחדרי חרדים': "קרוב לעשור שזכינו שרבי ישראל משפיע במוסדותינו, קשה לי לדבר עליו כי אני יודע כמה קשה עליו הפרסום, רק אספר כי במשך שנים האדמו"ר רבי דוד הגר מויז'ניץ לונדון מגיע לערוך טיש אצלנו במרכז המוסדות במבשרת ציון (עוד טרם עלה לכס האדמו"רות) ובפעם הראשונה פגש ברבי ישראל ומאז בכל פעם שמגיע, מייד שואל "איפה ה'בבא סאלי' איינקיל" (הנכד), באחד הפעמים בסיום הטיש הוא פנה לרבי ישראל והציע לו לבוא עמו לאדמו"ר מבעלזא כשבקודש פנימה אמר הרבי מויז'ניץ מלונדון לרבי מבעלזא; 'יש כאן מישהו שרציתי להכיר לכם' והאדמו"ר סיפר מהקשר שהיה לו עם בבא סאלי, וכשרואים את ההערכה אצל הצדיקים, מה יש להוסיף".

בריקוד עם הרבי מויז'ניץ לונדון

מכריו מציינים את העובדה כי הרב בורח מפרסום ואף לא מפתח מוסדות לעצמו, הרב מכהן כראש כולל במוסדות המשפחה, ורואה עיקר ייעודו בללמוד וללמד, רבים מרבים לבוא ולהתברך והרב בעינו הטובה מברכם, בעת ההילולות הרב אכן משפיע שפע ישועות הנראות בחוש, כמו כן רבי ישראל מוערך מאוד אצל שארי בשרו צדיקי המשפחה בפרט אצל האדמו"ר רבי דוד מנהריה, וכן אצל האדמו"ר רבי שלמה בוסו שמדבר עליו דברים גדולים מאוד, לדברי מקרוביו מדובר באחד הצדיקים שעוד יאירו את עם ישראל

הרה"צ רבי מאיר שלום הראל, נכד ה'בבא סאלי'

ונחתום באחד הנכדים הצעירים של סידנא בבא סאלי רבי מאיר שלום הראל, נולד לאביו הגרי"א הראל חתנו של סידנא 'בבא סאלי' ומראשי ישיבת קול יעקב. 

בבחרותו למד בישיבת קול תורה לצעירים ולאחר מכן בישיבת פוניבז' ובישיבת מעלות התורה שם התחבב מאוד אצל מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך זצ"ל, כבר בהיותו בחור היה מתבודד שעות בלימוד התורה בקדושה וטהרה, היה מרגש רק לראות אותו שקוע בלימודו.

 לאחר נישואיו עם הרבנית (נינת ה'בבא סאלי' בעצמה) השקיע עצמו רבות בתורת זקינו הקדוש מרן ה'אביר יעקב' ואף הוציא מספר ספרים מתורת זקינו וכן מתורת השל"ה הקדוש.

בעיקרון הוא רואה עצמו כאברך לכל דבר אומרים מכריו, יש לו אחים גדולים ששמם התפרסם אחיו הגדול הגאון הנודע רבי אוריאל יצחק ועוד מאחיו, והוא רואה תפקידו רק בללמוד בקדושה וטהרה, אבל בשנים האחרונות הוא מסכים מעט יותר לצאת בציבור, אין ספק כי אם יצא יפרוץ ימים יגידו מה יהיה מהלכו ודרכו, כך לדברי מקרוביו.

ולסיום כמובן יש עוד צאצאים רבים לשושלת הקודש שעדיים לגדולות, ולא הספקנו בבמה להקיף כמה מדמויות ההוד, ולראות בחוש את התקיימות הברכה "לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר השם".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום