בצל השמים הסגורים: היכן יקוננו האדמו"רים על חורבן הבית

תשעה באב תש"פ בצל התפרצות הנגיף והשמים הסגורים הובילו לשינויים גדולים בעולם החסידות והאדמו"רים שהחליפו את מקומות הנופש. ערב ט' באב יצא 'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד על הרבי שישהה לראשונה בצפת, הרבי שישהה לראשונה בארה"ב, והרבי שיגיע לבית מדרשו בב"ב

חרדים 29.7.2020 | 15:29

הרבי מויז'ניץ בקינות בחלדודנא בשנה שעברה צילום: באדיבות המצלם

בכל השנים היו חלק נכבד מהאדמו"רים טסים לרחבי אירופה ל'נאות דשא' ולמנוחה מהעבודה הקשה של השנה. השנה בצל השמים הסגורים בעקבות המגפה, נשארו האדמו"רים בארץ הקודש ומקומות הנופש בחלדודנא, מלויה, אוסטריה נשארו סגורים ומסוגרים.  

צריך להסביר, אלו הסבורים שתשעת הימים בהרים הממוזגים של אירופה הם תענוג גדול, בכל הקשור לדרכם של גדולי האדמו"רים - הם טועים. ימים אלו מוקדשים אך ורק לחורבן, ולצער השכינה.

ישנם אדמו"רים שמעדיפים להתבודד, עם בני המשפחה, ויש כאלו שמבכרים דווקא את הקרבה לקהילה קטנה, לאיזו פינת חמד יהודית בלב השיממון הגויי.

אדמו"רים רבים אוחזים במסורת הקדומה, במנהג המושרש עוד מתקופת השטעטל במזרח אירופה, ויוצאים בחודשי הקיץ אל העיירות השקטות הפזורות ברחבי הגלובוס. אלו ממוקמות בנקודות שונות, נושאות אווירה שונה זו מזו, ובעלות מאפיינים שונים.

מכשירי הפקס בחדריהם של הגבאים עובדים שעות נוספות, והם פולטים ללא הרף שאלות של חסידים מכל רחבי העולם. שאלות המופנות מכאלו שאינם מוכנים לקבל את דבר היעדרו של הרבי. כך גם השנה כשהאדמו"רים יצאו למנוחה בארץ זה אותו דבר.

ערב תשעה באב והשינויים השנה יצא 'בחדרי חרדים' ובדק היכן ישהו האדמו"רים בתשעה באב תש"פ בצל השמים הסגורים.

האדמו"ר מגור שהיה אמור השבוע לצאת למנוחה במושב בית חלקיה ביטל את היציאה עקב החום הכבד, כפי המסתמן כעת הרבי יצא למנוחה בשבוע הבא אך בגור כמו בגור שום דבר לא סופי. בתשעה באב יתפללו בחסידות גור כפי ההנחיות וחלוקת בית המדרש לקפסולות.

האדמו"ר מבעלזא ישהה בקרית בעלזא בירושלים, בשנים עברו היה שוהה הרבי למנוחה במעונו בקרית יערים טלז סטון והיה חוזר לט' באב לבית המדרש הגדול, השנה לא יצא הרבי לקרית יערים ודובר כי הרבי ישהה למנוחה בדירה מיוחדת בעיר העתיקה אך עקב המצב נשאר הרבי בביתו ברחוב דובר שלום.

האדמו"ר מויז'ניץ שהיה אמור לצאת לחיספין או לחילופין בטלז סטון שוהה בצפת בבית האכסניה של הנגיד הרב ישראל ברוך וידר בעיר, שם היה שוהה בעבר בימות החורף. עם האדמו"ר שוהה ביחד חתנו האדמו"ר מויז'ניץ בית שמש.

האדמו"ר מצאנז יאמר את הקינות בבית המדרש הקטן בביתו בקריה בנתניה יחד עם בניו ונכדיו ולא כמידי שנה בבית המדרש הגדול. הרבי מצאנז לא יוצא אף שנה למנוחה בימים אלו, בעבר היה נוסע בין פסח לשבועות למנוחה בקיסריה.  

האדמו"ר מבאיאן שהיה יוצא בכל שנה לתירוש אחרי תשעה באב יישאר בירושלים, הרבי יקונן על חורבן הבית בקלויז הגדול של החסידות ברחוב מלכי ישראל בירושלים שם בית המדרש הגדול חולק לקפסולות מיוחדות.

האדמו"ר מביאלא זקן חברי מועצת גדולי התורה שוהה בצפת בכל השנים עברו היה שוהה בבית מדרשו בירושלים.

האדמו"ר מויז'ניץ שבכל שנה היה שוהה למנוחה במלויה שבשווייץ והשנה שהה למנוחה בערד יצא לנסיעה לא מתוכננת לארה"ב לרגל שמחת הברית לנינו הבכור בן לנכדו הרב שמחה שלום הגר. האדמו"ר יקיים את התפילות ואת הקינות במתיבתא של חסידות באבוב – 45 בשכונת בורו פארק בברוקלין שם יתקיימו כל השמחות ובשבת הקרובה ישבות בלייקווד שבניו גרז'י יחד עם תלמידי הישיבה ללא גבאים.

האדמו"ר מסערט ויז'ניץ שהיה שוהה בכל השנים באכסניית אביו בהר כנען בצפת ישהה ברמת ויז'ניץ בחיפה. ברמת ויז'ניץ, חזרו החל מהיום לשגרת קורונה רגילה, עם חובת הזהירות המתבקשת מכל אחד ואחד ובית המדרש נפתח לתפילות.

האדמו"ר מסאדיגורה ששהה עד לפני שבועיים במשך חצי שנה בלוס אנג'לס ישהה במעונו בחצר הקודש סאדיגורה בשכונת שיכון ה'ק בבני ברק. 

האדמו"ר מתולדות אהרן שהיה שוהה בכל השנים בהינטגרלם שבאוסטריה והיה אמור השנה לשהות בחלדודנא שבבריטניה שוהה בצפת בבית הנגיד ר' יצחק  משה יאגודה שם יקונן האדמו"ר על חורבן הבית.

האדמו"ר ממודז'יץ ששהה בשבוע האחרון בבית שמש יחזור לבית מדרשו ברחוב חבקוק בבני ברק שם יאמר את הקינות עם החסידים תוך שמירה על ההנחיות. לאחר ט' באב ישוב הרבי שוב לדירה שנשכרה עבורו בעיר בית שמש להמשך מנוחה. 

האדמו"ר מנדבורנה שבמשך כל השנים היה שוהה למנוחה בעיירת הנופש הינטרגלם שבאוסטריה שהה השנה באכסניה ברחוב אגרון בירושלים, לתשעה באב יגיע האדמו"ר לקונן על חורבן הבית לראשונה בקרב חסידיו בבית המדרש הגדול של החסידות בקרית נדבורנה בבני ברק.

האדמו"ר מביאלא בני ברק השוהה בניו יורק לשם יצא בשבוע האחרון, ישהה בתשעה באב בקהילת חסידי ביאלא בלורנץ.

האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק ישהה בקרב חסידיו ובני קהילתו בהר יונה שבנוף הגליל שם מתפתחת קהילה של בני החסידות. הרבי שהיה שוהה כמידי שנה בשווייץ לא נסע השנה למנוחה והשנה כאמור שוהה מספר שבועות בהר יונה.

האחים האדמו"רים מלעלוב שוהים בצפת למנוחה ויקיימו את התפילות ואמירת הקינות בבית המדרש של החסידות ברחוב הנשיא פינת רימונים.

האדמו"ר מקוסוב ויז'ניץ יצא ממעונו בבית שמש לארה"ב ושוהה בקאנטרי פארסייט שבמאנטיסלא.

האדמו"ר ממעזיבוז יצא לעיירה ביטשנא שבאוקראינה שם ישהה בתשעה באב וכן בשבת יחד עם חסידיו על ידי ציונו של זקנו האדמו"ר רבי מרדכי מנדבורנה זצ"ל הידוע כמקום מסוגל לישועות בתשעת הימים.

בחצרות הקודש ברחבי העולם:

האדמו"ר מפשעווארסק גדול אדמו"רי אירופה שוהה למנוחה בצרפת שם היה שוהה כמידי שנה. 

האדמו"ר מהר"א מסאטמר ישהה יחד עם מקורביו בניו העמפשיר.

האדמו"ר מהרי"י מסאטמר ישהה במחנה דברי יואל בסוואן לעיק. יחד עם מחנה הישיבה.

באבוב: האדמו"ר מבאבוב ישהה בהרים בווייט לעיק.

האדמו"ר מבאבוב-45 ישהה במחנה מתיבתא של באבוב-45 בקאנטרי.

האדמו"ר מסקולען שהיה שוהה בקאנטרי כבכל שנה שוהה בקרית יואל מונורו בחודשיים האחרונים שם ישהה גם בתשעה באב. 

האדמו"ר מויז'ניץ וויליאמסבורג בקעמפ בליבערטי.

האדמו"ר מויז'ניץ בורו פארק במחנה בנות ישראל ויז'ניץ בסאוט פלוסברג.

האדמו"ר מפאפא בקרית פאפא שוהה יחד עם תלמידי הישיבה שם שוהים למנוחה בקעמפ.

האדמו"ר מאלכסנדר ארה"ב ישהה במחנה ישיבת אלכסנדר בסוואן-לעיק.

האדמו"ר מקאסוב מארה"ב השוהה בביקור בארה"ק, ישהה בקרב קהל חסידיו בירושלים.

האדמו"ר מסקאליע במחנה סקאליע בפאלסבורג.

האדמו"ר מוויען במחנה וויען בהרים.

האדמו"ר מתולדות צבי ספינקא בקרב חסידיו בקרית יואל.

בחדרי חרדים

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום