עולם התורה בבידוד: אלו שנסגרו ואלו שלומדים במלון

משרד הבריאות הנחה אמש על איסור התקהלות של למעלה מעשרה אנשים • הגר"ח קנייבסקי הורה לאחר ששמע את כל הצדדים להמשיך ללמוד בתלמודי התורה תוך כדי הקפדה על כללי הזהירות של משרד הבריאות • בעולם הישיבות החלו הבוקר את סדר היום כרגיל, אולם לאחר שהמשטרה החלה לפקוד את היכלי הישיבות, חלקן סגרו את הישיבה • סקירה

חרדים 15.3.2020 | 19:56

חזית ישיבת מיר ברכפלד צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

בעקבות התפרצות הקורונה בישראל, הנחה אמש (מוצ"ש) משרד הבריאות על איסור התקהלות של למעלה מעשרה אנשים. הבוקר הגיעו פקחי משרד הבריאות למספר ת"תים וישיבות, כשברובם המוחלט הגיעו מנהלי המוסדות להסדר עם השוטרים והלימודים נמשכו. עם זאת, ישנן ישיבות שסגרו את שעריהן בעקבות הגעת המשטרה לישיבה.

'בחדרי חרדים' יצא לבדוק מה עשו חלק מהישיבות הגדולות בעולם התורה, וזה מה שהעלנו בחכתנו:

ישיבת שערי שמועות בבית חלקיה: אחרי שביקרו אותם שוטרים שוב ושוב במהלך היום, שכרה הנהלת הישיבה את מבנה בית המלון ׳ציפורי׳ בחפץ חיים, וחילקה את החדרים לבתי מדרשות קטנים שם ילמדו עשרה בחורים בחדר. הבחורים יחזרו לאחר מכן לישון בפנימיית הישיבה במושב הסמוך.

חלק מבחורי 'שערי שמועות' לומדים במלון בחפץ חיים. צילום: באדיבות המצלם

ישיבת אור ישראל (הגדולה): לאחר שמשטרה הגיעה פעמיים לישיבה להפסיק את הלימודים, הורה ראש הישיבה הרב יגאל רוזן לסגור את הישיבה. ואכן, בשעות אחר הצהריים נסגרה הישיבה והבחורים חזרו לביתם.

ישיבת קול תורה בבית וגן: המשטרה הגיעה במהלך היום פעמיים לסגור את הישיבה. לאחר דין ודברים החליטו כי הישיבה תיסגר, והתלמידים ילכו לביתם הערב לאחר שיחה בהיכל הישיבה.

ישיבת מיר ברכפלד: בשעות הבוקר הגיעה משטרה למקום וביקשה לסגור. לאחר דין ודברים עם הנהלת הישיבה חזרו השוטרים כלעומת שבאו ולעת עתה הישיבה ממשיכה כרגיל. עם זאת, ככל הנראה בשעות הקרובות הישיבה תיסגר.

ישיבת חברון: הישיבה ממשיכה כרגיל תוך שמירה על הנחיות הבידוד. הבחורים לומדים בקבוצות קטנות ומקבלים את האוכל בחמגשיות לחדרים. ככל הנראה בשעות הקרובות הישיבה תיסגר. בשיחה ל'בחדרי' אמרו מספר בחורים כי ראשי הישיבה לא הגיעו היום, מה שמקשה עליהם לקבל הנחיות ברורות כיצד לנהוג.

ישיבת עטרת שלמה (סורוצקין): לעת עתה הבחורים לא קיבלו הנחיות מיוחדות והלימודים בישיבה ממשיכים כסדרם. עם זאת, ברחבי הישיבה נתלו מודעות המבקשות מהבחורים שלא לצאת מחוץ לקריית הישיבה.

בישיבת פוניבז' הסיפור מורכב הרבה יותר. את האוכל מקבלים הבחורים בחמגשיות לחדרים, אולם הלימודים בבית המדרש ממשיכים כרגיל. הסיבה לכך היא שבית המדרש מחולק בין ישיבתו של הגר"ש מרקוביץ' לישיבתו של הגרי"ג אדלשטיין, כך שאף צד לא יסכים לצאת. יתירה מזאת, במצב שבו ישנן שתי ישיבות בבית מדרש אחד, לא יכולה לצאת הוראה גורפת. משום כך, הלימוד בבתי המדרש השונים ממשיך כסדרו.

ישיבת היכל יצחק (לנדא): הישיבה נשארת פתוחה לעת עתה, ונתלתה בישיבה מודעה שאחרי שבת הישיבה תיסגר. עם זאת, בשיחות לבחורים נאמר כי ככל הנראה הישיבה תמשיך כרגיל, אלא אם כן תתקבל הוראה מיוחדת מהמשטרה.

ישיבת אורחות תורה: ראש הישיבה הגרצ"י אדלשטיין בפתח שיעורו הביא מאביו ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין כי ההוראה היא שכשמגיע משטרה לישיבה יש לסגור את הספרים וללכת הביתה. ראש הישיבה הגאון רבי איתמר גרבוז מסר היום את שיעורו בגג הישיבה תחת כיפת השמים. 

בישיבת 'בית מתתיהו' למשל לומדים בקבוצות של עשר עשר בחדרי שיעורים ובבית המדרש במרחק אחד מהשני, לדברי ראש הישיבה הגר"ב ויסבקר מי שיכול ללמוד כך יבורך ומי שלא יכול ללמוד בביתו, בנוסף הגר"ב ויסבקר מסר שיעור כללי היום אך באורח נדיר עמד בגלריה ולא במקום הקבוע.

ישיבת אור ישראל (הקטנה): הישיבה נסגרה והבחורים יצאו לביתם לאחר שמשטרה הגיעה פעמיים לבקר בישיבה. ראש הישיבה הרב רבינוביץ' הורה על סגירת הישיבה והבחורים חזרו לביתם.

ישיבת צעירים אלעד: בשעה 12:00 בצהריים הגיעה למקום משטרה והורתה על סגירה של הישיבה. לאחר דין ודברים עם ראש הישיבה הגר"ש בורנשטיין, הם הסכימו לחכות לסוף סדר א' בשעה 13:15, ואז נסגרה הישיבה והבחורים חזרו לביתם.

ישיבת בית מדרש עליון: לעת עתה הישיבה נשארת פתוחה. לבינתיים לא התקבלה שום הוראה בנושא מצד הצוות, והלימודים ממשיכים כסדרם בבית המדרש. עם זאת, הבחורים מקבלים את האוכל לחדרים וחדר האוכל סגור. בכניסה לבית המדרש נכתב כי "הישיבה מודיעה שאין להתייחס להודעת משרד הבריאות והישיבה מתנהלת כסדרה. באם יגיעו הוראות אחרות הם יפורסמו לבחורים".

ישיבת 'נר זרח' במושב עוצם: ברחבי הישיבה נתלו מודעות שיש להשמע להוראות משרד הבריאות, אולם הלימודים בישיבה ממשיכים כסדרם. 

כזכור, הוראת שר התורה הגר"ח קנייבסקי לתלמודי התורה הליטאים באשר להמשכת הלימודים נמשכת. כך פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים'.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי לאחר פרסום הצו של משרד הבריאות, האוסר על קיום לימודים במוסדות החינוך, אחד ממנהלי החיידרים הגיע היום לבית הגר"ח ושאל שוב האם להודיע מחר על הפסקת הלימודים. המנהל נענה: "להמשיך ללמוד כרגיל". 

המנהל חזר ושאל אם ההוראה היא חד משמעית גם במידה שפתיחת הת"ת תגרור קנסות וביקורי פקחים, וקיבל תשובה חד משמעית שלמרות הכל להמשיך בשגרת הלימודים.

אתמול הורה הגר"ח קנייבסקי לאחר ששמע את כל הצדדים להמשיך ללמוד בתלמודי התורה תוך כדי הקפדה על כללי הזהירות של משרד הבריאות. בכל תלמודי התורה נערכו הלימודים כרגיל מלבד כיתות הגנים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום