מבזקים

2019: שנה קטלנית לרוכבי האופניים

שנת 2019 הייתה קטלנית לרוכבי האופניים (הרגילים. לא החשמליים) שנהרגו בתאונות דרכים: 17 רוכבי אופניים נהרגו בשנה זו לעומת 16 בשנה שקדמה לה • למעשה זהו מספר רוכבי האופניים ההרוגים הגבוה ביותר בעשור החולף (2010-2019) • כך למשל, בבני ברק נפגעו 73 רוכבי אופניים בעשור החולף (2010-2019), מהם שני רוכבים נהרגו • ובשנת 2019 נפגעו בעיר בני ברק שישה רוכבים

רכב ותחבורה17.2.2020 | 09:24


חניית אופניים בתחנות הרכבת. אילוסטרציה | צילום: דוברות רכבת ישראל

 

בימיה האחרונים של שנת 2019 (16 בדצמבר) רכבו לפנות בוקר יניב לוגסי ותומר ויינשטיין, שני רוכבי אופניים מקצועיים כבני 40 בכביש 5511 הסמוך למחלף הדרים שבשרון כאשר רכב שנסע במקום במהירות מופרזת פגע בשניים. מפגיעת הרכב נהרגו יניב ותומר, שניהם אבות לשלושה ילדים שהתגוררו בשכנות בקדימה-צורן. יניב לוגסי ותומר ויינשטיין ז"ל הם חלק מ-17 רוכבי אופניים רגילים שנהרגו בשנת 2019 – מספר ההרוגים הגבוה בכל העשור החולף.

מכל מקום שמביטים בנתונים, שנת 2019 הייתה קטלנית  לרוכבי האופניים (הרגילים) שנהרגו בתאונות דרכים: 17 רוכבי אופניים נהרגו בשנה זו לעומת 16 בשנה שקדמה לה, למעשה זהו מספר רוכבי האופניים ההרוגים הגבוה ביותר בעשור החולף (2010-2019). ההערכה היא שיש כמיליון רוכבי אופניים בישראל הנמצאים בסכנה יומיומית בכבישים. התשתית במקומות רבים בארץ אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרכם לעבודה, לסידורים, לפעילות ספורטיבית או ללימודים.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים 183 רוכבי אופניים, 59 מהם נפצעו באורח קשה. רובם הגדול של הרוכבים שנפגעו בשנה זו, 150 מתוכם, נפגעו בתאונות בתחום העירוני, בתוך הערים והישובים. רוב הרוכבים ההרוגים, תשעה מתוך 17, בשנה זו נהרגו בכבישי הערים והישובים, שישה מהם נהרגו בתל אביב – מספר הרוכבים ההרוגים הגבוה בעיר בעשור החולף. בבני ברק נפגעו 73 רוכבי אופניים בעשור החולף (2010-2019), מהם שני רוכבים נהרגו. בשנת 2019 נפגעו בעיר שישה רוכבים.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רוכב האופניים אינו יכול להתגונן מפני פגיעת רכב, בוודאי כשהרכב מגיע במהירות גבוהה, ובשל כך במקרים רבים נפגעים הרוכבים באופן קשה וקטלני. חייבים להגן על רוכבי האופניים ולאפשר להם לרכוב בבטחה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדאוג לתשתיות מתאימות ובטוחות לרכיבה, לסלילת שבילי רכיבה יעודים כפי שקורה בערים ובמדינות רבות בעולם. כאשר רוכב האופניים נמצא על הכביש בין משאיות, כלי רכב ואוטובוסים הוא מצוי בסכנה של ממש ועל כן חייבים לדאוג להפרדה של הרוכבים מכלי הרכב שבכביש עוד היום לפני שיפגע הרוכב הבא".

שיתוף הפעולה בין עמותת 'אור ירוק' וקהילת 'שים לב לרוכב' נרקם תודות לקרן השקעות האימפקט 2B Community ומשפחת חשין, אשר בטיחות רוכבי אופניים הוא נושא היקר לליבה. במסגרת מגוון הפעילויות, נערכות גם הדרכות בבתי ספר, בהן מתנדבי 'אור ירוק' משוחחים עם בני הנוער על החשיבות בציוד מגן – קסדה, מגנים, בגדים זוהרים, רכיבה ע"פ החוק ובמקומות הבטוחים וכמובן על הסכנות שברכיבה על אופניים חשמליים. בנוסף מבצעים המתנדבים הסברה גם לציבור הנהגים כיצד להתייחס לרוכבים, לחפש אותם ולהיות ערניים אליהם.

ביזנעס

שתף כתבה זו