סוף הרב-קו: הפיילוט החל, צמידי המגזר החרדי מתעכבים

פיילוט התשלום באפליקצייה במקום כרטיס הרב קו החל ובאילת יחל פיילוט לתשלום בכרטיס אשראי • פרסום ראשון: מתי יהיו הצמידים שהובטחו לבעלי הטלפונים הכשרים מוכנים? • במשרד התחבורה חושפים את עתיד התחבורה החכמה, עתיד הרכבים האוטונומיים ועוד • וגם: כמה קשה לקצר את השם המסובך והארוך של 'אפליקציית הרשות הארצית לתחבורה ציבורית'?

רכב ותחבורה 5.2.2020 | 16:04

Andrew J.Kurbiko, ויקיפדיה

מהפכת הרב-קו עולה שלב: בימים אלו מופעל לראשונה פיילוט שבו כמה עשרות משתתפים המשלמים בתחבורה הציבורית באמצעות אפליקציה בסמארטפון. הנוסעים המשתתפים בפיילוט מתקפים את הנסיעה באמצעות צילום של ברקוד ורק בסוף החודש תשקלל המערכת רטרואקטיבית את כמות הנסיעות ותחייב את חשבונו של הנוסע, או את כרטיס האשראי,  לפי מספר הנסיעות שבוצעו (בהתאם לטבלת המחירים). 

על פי דיווח ב'דה מרקר' החל מחודש אפריל הקרוב תיכנס האפליקציה לשימוש גורף בתחבורה הציבורית – בכל קווי האוטובוסים וברכבת ישראל. עם זאת, כרטיס הרב-קו צפוי להמשיך להיות בשימוש לעת עתה – אך יהיה פחות משתלם לנוסעים היות שאם נוסע ביצע נסיעות רבות במסלול עירוני מסוים, האפליקציה תחייב אותו על תשלום חופשי-חודשי רק באזור שבו הוא נסע והעלות מופחתת.

במכרז של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לאפליקציית תשלומים שתחליף את כרטיס הרב-קו, זכו שלוש קבוצות: בנק דיסקונט, שיפעיל את השירות באמצעות אפליקציית פייבוקס בשיתוף סלופארק והופ-און; חברת האשראי ישראכרט וכן קבוצה שכוללת את החברות מוביט ופנגו. על פי תנאי המכרז, החברות הללו יפעילו את האפליקציות במשך שנה לפחות, עם אופציה להארכה עד חמש שנים. 

צמיד לתשלום מהיר

בטווח הקרוב מדובר על רווחיות נמוכה, אך החברות בונות על רווחים עקיפים – כדוגמת הצעת שירותים משלימים או הרגל שיפתחו הצרכנים להשתמש באמצעי התשלום המתקדמים, דבר שישרת את החברות בתחומים אחרים. מדובר על ממוצע של כ-3 מיליון נסיעות ביום, 886 מיליון נסיעות בשנה והחברות הזוכות תולות תקווה במיזם לפרוץ דרך למיזמים נוספים.

אורי אפלבום, ראש תחום תחבורה חכמה במשרד התחבורה שהתראיין לאודי עציון ב'כלכליסט' סיפר, כי במקביל תושק גם אפליקציית תשלום ממשלתית שתתחרה בהן. "טוב שתהיה תחרות. אצלנו יהיה מידע אובייקטיבי, אפליקציה שתציע מסלולי רכבות ואוטובוסים, כולל תשלום על הנסיעה, ובעתיד תחבר גם את באבל, שירות הקארפול וחברות להשכרת קורקינטים".

בשיחה שלא לייחוס אמר ל'ביזנעס' בכיר במשרד התחבורה כי הצמידים המיועדים למגזר החרדי כתחליף לאפליקציה (לבעלי טלפונים כשרים שאינם מכשירים 'חכמים') נמצאים בהליכי פיתוח. עוד הסביר הבכיר, כי לאור במשרד התחבורה עלה החשש מתביעה ייצוגית בטענה לאפליה בעלויות הנסיעה בתחבורה הציבורית בין מחזיקי הסמארטפון – שיזכו למחירים נוחים יותר – לבין מי שאינם מחזיקי במכשירים כאלה כלל. לפיכך, במשרד התחבורה מקדמים פיתוחים ופתרונות נוספים כדי למנוע תביעה מעין זו.

במענה לשאלת 'ביזנעס' אם צמידים אלה יהיו מוכנים עד לאפריל הקרוב – אז ככל הנראה יופעל השירות החדש בכל הארץ – התשובה היא כי כלל לא ברור שמפתחי הצמיד יעמדו בלוח הזמנים, וייתכן ובשל כך בוחנים במשרד התחבורה אמצעי תשלום חכמים נוספים שאינם מבוססי טלפון חכם.

שירות 'באבל' מתרחב

לדברי אפלבום, "המטרה היא שאנשים יתרגלו לחפש את פתרון הנסיעה שלהם בסמארטפון, שתהיה להם כתובת אחת. 'האפליקציה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית' – אולי עוד נצטרך לקצר את השם הזה – תאפשר בחירת מסלולים, תשלום על הנסיעות, קבלת עדכונים על תקלות, וגם אפשרות להתלונן ולדרג נהגי אוטובוס. אחד הדברים הכי מתסכלים עבור הנוסע זה לעמוד בתחנה ולא לדעת שהאוטובוס לא יגיע. אנחנו נשנה את זה, וברגע שיש עיכוב באמצעי התח"צ שהוא בחר, נציע לו אלטרנטיבות. האפליקציה תהיה מקושרת למרכז שירות חדש ולמרכז בקרה ארצי על התחבורה הציבורית שאנחנו מקימים. בסופו של דבר עולם התח"צ הולך לכיוון של חבילות שירות, ואנחנו נערכים לכרטיסים שישלבו אוטובוסים ורכבות עם באבל וקורקינטים".

אפלבום שמשמש כסמנכ"ל טכנולוגיה ופרויקטים ברשות לתחבורה ציבורית, ומופקד על התחבורה החכמה במשרד התחבורה דיבר בריאיון בהרחבה על שירות הבאבל של דן ו־VIA, שהושק באפריל האחרון ומספק שירות תחבורה ציבורית לפי דרישה באזור מוגדר בתל-אביב, רמת-גן וגבעתיים. לדבריו השירות יתרחב בחודשים הקרובים: "נשיק בחיפה את השירות עם אגד ומוביט במרץ-אפריל ובירושלים עד יוני, עם אגד ו-VIA. בכל עיר יופעלו 50 מיניבוסים".

הרכב האוטונומי בדרך לישראל

בנושא התחבורה החכמה אמר אפלבום כתוספת למסמך עקרונות התחבורה החכמה שהפיץ משרד התחבורה כי נעשית כעת עבודה במישורים רבים לאפשר פרויקטים כמו ה'רובו־טקסי', של מובילאיי ופולקסווגן, שאמור להתחיל בתל-אביב ב-2022. מדובר ברכבים אוטונומיים כמעט לחלוטין ולדבריו תוטל הגבלה לרכבים אלה לנסיעות שיתופיות, והם יפעלו באזורים מוגבלים. "אדם פרטי לא יוכל לרכוש רכב כזה לעצמו. אנחנו רוצים שלכלי הרכב האלו יהיה אבא", אמר אפלבום ל'כלכליסט'.

בהקשר לחברת 'טסלה' אמר אפלבום כי בפגישה עם נציגי החברה, "הם שמעו ממני כנציג המשרד שאני מאוד בעד רכב חשמלי בארץ". לדבריו "בסוף טסלה היא מותג שחשוב שיהיה כאן, ואני שמח שהם הגיעו, זה יעיר את שוק החשמליות בישראל".

בראיון נחשף כי בקיץ יתחיל פיילוט באילת, לתשלום ישירות בכרטיס אשראי באוטובוס. אפלבום הסביר כי אילת נבחרה לפיילוט, "דווקא בה בגלל השיעור הקבוע של תיירים, שלהם זה מאוד נוח וזמין, וכי אילת, כולל הקו לשדה רמון, היא אזור מחיר אחד, וקשה לשלב תשלום באשראי בשטח שיש בו כמה תעריפים. בהמשך נכניס אפשרות לשלם באוטובוסים גם באמצעות צמידים ושעונים חכמים, אפילו בלי להוציא את הסמארטפון מהכיס".

ולמה בעצם, במקום צמידים או אפליקציות, שהחיוב לא יהיה ישירות בכרטיס אשראי, כשבעת נסיעה תיתפס המסגרת בלבד והחיוב בפועל יתבצע ע"י מערכת חיובים ממוחשבת לפי טבלת המחירים ומספר הנסיעות? לחכמי משרד התחבורה הפתרונים.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום