תחקיר: בזמן שליברמן הסית - דלתו הייתה פתוחה לבכירים חרדים

תחקיר 'הארץ': בזמן שליברמן הציג את עצמו כנושא דגל הגיוס והשוויון - יועצו הבכיר אבי אבוחצירא סייע לבנים של בכירים חרדים בתיווך נציגי המפלגות • מאות עריקים בפלג הירושלמי קיבלו פטור גורף בתקופה זו • בלשכת ליברמן מכחישים: "שר הביטחון לשעבר מעולם לא התערב בפטור מגיוס"

פוליטי 3.2.2020 | 08:02

אביגדור ליברמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אין גבול לציניות: תחקיר 'הארץ' מגלה כי בזמן שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הציג את עצמו כנושא דגל הגיוס והשוויון והיה אחראי לשלל אמירות בוטות בנושא זה כנגד החרדים - יועצו הבכיר אבי אבוחצירא סייע לבנים של בכירים חרדים בתיווך נציגי המפלגות.

תחקיר "הארץ" מגלה כי מאחורי ההצהרות הלוחמניות היתה כהונתו של ליברמן כשר הביטחון, בשנים 2016–2018, מעין "תור זהב" של חרדים מקושרים שלא היו מעוניינים ללבוש מדים.

ממסמכים ומעדויות עולה כי מאז מונה יו"ר ישראל ביתנו לתפקיד זכו לשכות הח"כים החרדים לדלת פתוחה ולערוץ ישיר למשרד בקומה ה–14 בקריה בתל אביב, וכך זכו מאות צעירים חרדים — בהם בנים של פוליטיקאים, אדמו"רים ודמויות מוכרות אחרות — לפטורים והקלות לאחר התערבות לשכת השר.

מהתחקיר עולה כי הפניות הגיעו מכל הזרמים, כפי שאפשר להסיק מרשימת חברי הכנסת שלשכותיהם היו עמו בקשר מתמשך: שר הבריאות יעקב ליצמן (חסידים), יו"ר ועדת הכספים משה גפני (ליטאים), חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס (ספרדים) - וגם אורי מקלב.

עוד עולה מהתחקיר כי זו לא הייתה הסתירה היחידה בין הצהרות למעשים: באותה תקופה זכו מאות מאנשי הפלג הירושלמי לפטור גורף מגיוס, וניתנה שורת הקלות בפיקוח על מערך הדחיות של תלמידי הישיבות. יותר משנה לאחר שהתפטר מהתפקיד, לשכת ליברמן מכחישה בתוקף את הטענות.

מהלשכה נמסר: "שר הביטחון לשעבר מעולם לא התערב בשום מקרה הנוגע לפטור מגיוס, אפילו לא ברמיזה. פניות מהמגזר החרדי בענייני גיוס, כמו פניות משאר הציבור, מטופלות ללא התערבות ובהתאם להחלטות הדרגים המקצועיים".

כזכור, ליברמן הביא לסיכול שתי ממשלות בשל חוסר הסכמה לגבי חוק הגיוס עם המפלגות החרדיות. פעמיים בשנה החולפת הוא נימק את החלטתו לסכל הרכבת ממשלה בסירוב להתפשר על חוק הגיוס שגיבש. בשעה שהסקרים חוזים שוויון בין הגושים, נדמה שסוגיית גיוס החרדים ועמדתו הפומבית הנוקשה בנושא יעמדו במוקד תשומת הלב גם בבחירות בחודש הבא ובימים שאחריהן.

את התדמית הזאת מקפיד ליברמן לחזק בהתבטאויות תכופות ברשתות החברתיות נגד חרדים שאינם מתגייסים, ונגד ארגונים ופוליטיקאים המייצגים אותם. אתמול, למשל, כתב בטוויטר על חבר הכנסת אורי מקלב מיהדות התורה כי הוא "מנסה לחפות על המשתמטים ועל מסחטת הכסף של המפלגות החרדיות מתקציב המדינה על חשבון מערכת הבריאות, הזוגות הצעירים והחיילים". בתחילת השבוע שעבר כתב: "ראיתי עכשיו את ההתפרעות של החרדים מהפלג הירושלמי בכניסה לירושלים. בקואליציה הבאה נדאג שתקציבים יגיעו לבריאות ולחיילים ולא לישיבות ולאברכים".

שחקן המפתח בפעילות הזאת היה אבי אבוחצירא, יועצו של ליברמן לענייני חרדים ואיש אמונו הוותיק. אליו התנקזו הבקשות השונות של האישים החרדים, והוא פעל באופן כמעט יום־יומי להשגת הפטורים. מקורות ששוחחו עם "הארץ" הציגו תמונה שממנה עולה כי בעת כהונת ליברמן העבירה כל אחת מלשכות חברי הכנסת עשרות רבות של פניות, ואת מרביתן הצליח אבוחצירא לפתור. "חברי הכנסת עצמם או עוזריהם בלשכה היו יוצרים קשר עם אבוחצירא באמצעות שיחה ישירה, הודעה או מייל, והוא היה נרתם מיד לנושא", הסביר אדם המעורה בעניין. "זו היתה שגרה, אף אחד לא הסתיר את זה". על פועלו בתקופה האמורה אמר מקור: "כשליברמן היה שר ביטחון היה לחרדים מה שנקרא 'אחות בבית המלך'", ואחר הוסיף בפשטות: "אבוחצירא היה ממש כמו חלק מהמפלגות החרדיות".

בין השאר סייע אבוחצירא לבן של פוליטיקאי חרדי בכיר ולאדם מוכר בציבור החרדי שהציג לצה"ל מסמכים כוזבים. אחרי התערבות היועץ הוא קיבל פטור משירות מטעמים רפואיים. "התיקים בטיפול אבוחצירא שנחשפתי אליהם היו סבוכים מאוד", אומר מקור מחוץ לצבא שנחשף לנושא בזמן אמת. "מדובר בתיקים שהסיכוי להשיג בהם פטור ללא התערבותו היה אפס". בסביבת אבוחצירא הסבירו כי הוא קיבל אישור לעבוד מול לשכת ראש חטיבת התכנון ומינהל כוח האדם (תומכ"א) בצה"ל, ושם שלחו אותו לעבוד ישירות מול מפקדת מיטב. אולם מקורות המעורים בפרטים דוחים את הדברים: "אבוחצירא קיבל אישור לפעול ישירות מול מיטב פעם או פעמיים בסך הכל, וגם על כך הוא היה צריך להעביר דיווח מלא לדרגים הגבוהים", אמר אחד מהם, "אם אבוחצירא ישב ימים שלמים במפקדת מיטב בניגוד להנחיות, זו תקלה חמורה".

אדם ששימש בתפקידים בכירים מאוד בצה"ל סיפר כי אמנם לא היה מודע בזמן אמת למעשי אבוחצירא, אך שם לב שהיה פעיל בענייני גיוס חרדים. "הוא הוזהר כמה פעמים לעבוד בצורה מסודרת ובשקיפות", אמר, "בסגל הבכיר היו ערים לדומיננטיות שלו בתחום החרדים, וההנחיות היו שהוא יעבוד רק מול בכירים ולא מול המפקדים למטה. הוא הוזהר על כך כמה פעמים. אבוחצירא לא אמור להתקרב בכלל למפקדת מיטב, ואם עשה זאת זה חריג מאוד".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום