זה קורה: נהגי המוניות פוקקים צירים ומשביתים נסיעות

הבוקר החלה מחת נהגי המוניות במחאה על עליית תעריפי הנסיעה בכ-30% בנסיעות עירוניות וירידת המחיר בנסיעות בינעירוניות מהירות – כולל נסיעה בכבישים מהירים בתוך העיר • "הדבר יפגע בפרנסתנו" אמרו הנהגים והשביתו את העבודה תוך שיבוש התנועה ברחבי הארץ • הבוקר הם נשאו גם ארונות קבורה לכיוון משרד התחבורה, במחאה על 'קבורת' פרנסתם

רכב ותחבורה 15.12.2019 | 09:48

מחאת המוניות ב-2017 על הורדת התעריפים בנתב"ג ב-12% | צילום: פלאש 90


בסופו של דבר, אחרי תכנונים רבים – המחאה יצאה לדרך. כלומר, המונית לא יצאה לדרכה, והנכים, החולים, הקשישים והממהרים לעבודה נותרו הבוקר בביתם. אלא שבעוד בעבר זאת הייתה תכנית של איגוד נהגי המוניות – כפי שדיווח 'ביזנעס' לראשונה לפני למעלה משבועיים – הרי שעתה האיגוד עצמו נמצא בהליכי מו"מ עם משרד התחבורה ואילו המחאה הנוכחית – הינה עצמאית.

מסע ההלוויה, כפי שהיה נראה מסע המחאה – כשעל גג המוניות היו ארונות קבורה – יצאה בשיירת שכללה עשרות נהגי מוניות, אלה, יצאו הבוקר לעבר משרד התחבורה בירושלים כשהם מעבים את השיירה כל העת. אל עשרות המוניות שיצאו מתל אביב, נוספו בצמתי החיבור עם חולון, שדה התעופה בן גוריון וצומת לטרון נהגים נוספים, שביקשו למחות על עדכון תעריפי הנסיעות לפי צו הפיקוח שנחתם כבר בשנת 2018.

קוברים לנו את הפרנסה, אמרו נהגי המוניות, וחלקם אמרו "אנחנו מרגישים שקוברים אותנו". הנהגים מחו גם על הכנסת שירותי מוניות דוגמת 'אובר' – למרות שכפי שדווח לא פעם ב'ביזנעס', ל'ווייז' יש את אותה תוכנה וכי הקארפול עצמו הוא חלק בלתי נפרד מהנסיעה השיתופית שתצמצם את הצורך במוניות.

הנהגים טענו כי נטל המסים והפיקוח על המחירים מקשים על פרנסתם, וכי ירידת המחירים בנסיעות בינעירוניות מהירות ישפיעו על נסיעות פנימיות במונה החדש שיותקן בכל המוניות החל מינואר הקרוב – בשל העובדה שבתוככי הערים יש נתיבים עירוניים מהירים (כמו נתיבי איילון באזור המרכז, כביש בגין בירושלים ועוד). לפי חשבון שערכו הנהגים המחיר לא יירד בכ-12% כפי שפורסם, אלא בכ-30% לפי תחשיב מדגמי שערכו.

נהגי המוניות דורשים להקפיא את צו הפיקוח החדש ולא להכניסו לתוקף בינואר 2020, בטרם יבחנו במשרד התחבורה מחדש את השינוי. ולא, הם מאיימים להשבית את הכבישים במדינה.

נציין כי כאמור, משרד התחבורה טוען כי בנסיעות בינעירוניות המחירים ירדו רק בכ-12% ואילו בנסיעות עירוניות המחיר יעמוד על 6% יותר. הנהגים חולקים כמובן על החישוב הזה ואומרים כי ההורדה של כ-30% בהכנסותיהם היא כמו קיצוץ של שליש משכרו של כל שכיר אחר במדינה וכי כל סקטור היה יוצא למחאה אם זו הייתה כוונת הממשלה או מעסיקו לקצץ לו בבת אחת סך אחוזים שכזה משכרו.

משרד התחבורה מסר הבוקר בתגובה למחאת נהגי המוניות, כי "עדכון התעריפים מבוצע בהתאם לצו הפיקוח שנחתם בשנת 2018 לאחר עבודה מקיפה שהובילה ועדת המחירים הבין משרדית, המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר, בנושא ולאחר שני סבבים של שימוע. בהתאם לסימולציות שנערכו טרם גיבוש מבנה התעריפים החדש, המחירים בשירות הבינעירוני, הגבוהים מאוד כיום, ירדו בממוצע ב-12% והמחירים בשירות העירוני יעלו בכ-6%".

מול הטענות של הנהגים כי המחירים יעלו ב-30% אומרים במשרד התחבורה כי "טענותיהם של נהגי המוניות מבוססות על מדגם מצומצם של נסיעות ,שלא תואם עם ועדת המחירים, שמצידה הבהירה כי אין כל מידע חדש בטענות ארגון המוניות, שלא עלה בשימועים שבוצעו. עם זאת, ככל שלאחר יישום המבנה החדש ידרשו שינויים והתאמות, הנושא יובא לדיון בוועדה הבין-משרדית".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום