בשורה רעה להורים: לא יהיה 'בי"ס של החגים' בחנוכה

מיליון ילדים יישארו בלי מסגרת: במהלך דיון מהיר בוועדת הכספים הצהירו משרדי החינוך והאוצר כי אין פתרון לסוגית בתי הספר של החגים בחנוכה של שנת התקציב הנוכחית • לעניין השנה הבאה: "הנושא יבחן במסגרת התקציב, ובהתאם לעמדת הממשלה" • יו"ר ועדת הכספים: "אפנה לראש הממשלה בעניין, לא כך פועלת מדינה מתוקנת"

כלכלי 19.11.2019 | 14:25

אילוסטרציה | דוד כהן, פלאש 90

"אין פתרון לסוגיה בשנת התקציב הנוכחית". הצהירו משרדי החינוך והאוצר במהלך דיון מהיר בוועדת הכספים אתמול (ב'). הדיון עסק בהצעה דחופה לסדר-היום בנושא: "ביטול מיזם "בתי הספר של החגים" והכוונה לבטל את החוגים המסובסדים בצפון". בהמשך טענו נציגי האוצר והחינוך כי לעניין השנה הבאה הנושא יבחן במסגרת התקציב, ובהתאם לעמדת הממשל.

הדיון עסק בביטולו של המיזם הכולל חמישה ימי לימוד ללא עלות בחנוכה, לילדי הגנים וכיתות א' עד ג'. בנוסף עסק הדיון באפשרות של ביטול חוגים מסובסדים לעשרות אלפי ילדים בצפון. 

שר החינוך רפי פרץ שהיה אמור לקחת חלק בדיון ביטל את השתתפותו. במקומו אמר סמנכ"ל משרד החינוך, משה שגיא: "חל גידול  חריג בהיקף ילדי החינוך המיוחד ונקלענו לבעיה תקציבית בגלל המצב והמסגרת הפוליטית של ממשלת מעבר. מה שנדרש כרגע זה לענות על הגידול הטבעי מספטמבר עד דצמבר השנה הוא סכום של 160 מיליון. סוכם בעבר לממן את החינוך המיוחד על חשבון החופשות".

נציגת משרד האוצר, אורלי ליימן אישרה את דברי שגיא ואמרה כי "בעקבות מענה מיוחד שנדרש לחינוך המיוחד וחוסר בלתי צפוי בתקציב, הוחלט להקפיא את התוכנית בחופשת החנוכה. מאחר ששנת 2019 היא שנת תקציב סגורה, אין לנו את היכולת להעמיד תקציב". לעניין תקציב 2020 ציינה נציגת המשרד כי הנושא ייבחן במסגרת דיוני התקציב, וביחס לעמדת הממשלה.

במהלך הישיבה נרשמה התקוממות הח"כים מאוד על הדברים וחוסר התקצוב. ח"כ קרן ברק אמרה בדיון כי "יש למצוא לזה פתרון, ולא למחוק את הפרויקט. אני כהורה ראיתי בפרויקט פתרון משמעותי. מטריד אותי שזה ירד, מודבר במצב אבסורדי". ח"כ יוליה מלינובסקי טענה כי ביטול לימודי חנוכה "זה נטל כלכלי עבור ההורים כאשר הילדים יישארו בבית במהלכה החופשה. המיזם הוא מבורך, הוא נותן להורים את היכולת לתפקד במהלך חופשת חנוכה".

חלק מהח"כים קבלו על כך ששר החינוך לא הגיע לדיון. כך לדוגמה אמרה ח"כ אורלי פרומן: "שוב אנחנו פוגעים במיליון ילדי ישראל. השר לא נמצא כאן, כי הנושא לא חשוב לו ומיליון ילדים והורים לא מעניינים אותו. הנטל ייפול על ההורים וכך גם ייפגעו ילדים הנמצאים באוכלוסיות חלשות". לדבריה, "החלטה זו פותחת פערים, פוגעת באימהות ובזוגות הצעירים, שיאלצו להפסיד ימי עבודה כדי להישאר עם הילדים", דברי פרומן.

ח"כ אבי ניסנקורן התייחס גם הוא להיעדרות של השר: "שר החינוך יודע להיאבק עבור העברות, וכאשר יש נושא קריטי הוא לא נותן את דעתו. גם אם אין לו דרך לפתור את הסוגיה, הוא צריך להתייצב בוועדה כשר חינוך". ואילו ח"כ מאיר כהן אמר: "לצערי הרב, שר החינוך מתעלם ומאפשר לפרויקטים חשובים כאלה לרדת. אם לא יהיה סבסוד ההורים יאלצו לשלם 300 ש״ח על כל ילד".

את הרשויות המקומיות המשתתפות במיזמים ייצג יוסי ברודני, ראש עיריית גבעת שמואל שהסביר כי  "בשלטון המקומי יש תקציב מסודר סגור. מאשרים אותו בסוף השנה לכן לרשות לא תהיה יכולת לממן את ימי הלימודים האלה, בטח לא ברשויות החלשות". הוא הדגיש כי הפגיעה תהיה קשה ותדרדר את המערכת כולה: "מדובר על מיליון ילדים, אנחנו פוגעים בצמצום הפערים בצורה ברורה כי כל הרשויות מאחת עד חמש לא יקבלו את המענה. הילדים יישארו ברחובות ואז מידרדרים וחוזרים למערכת החינוך ולוקחים את המערכת אחורה".

אור גלזר, מיוזמי בי"ס של החגים אמר בדיון כי "הפתרון הוא להעלות את ימי החופשה של העובדים בישראל, אך זה לא ישים. הפתרון הזמני, עולה כ-400 מיליון שקל, כשהמשק מפסיד מיליארד שקל, אם ההורים לא יצאו לעבודה בעקבות החופשות. לכן התוכנית חיובית ונוצר רווח למדינה. ביטול חד פעמי עלול לגרום לתוכנית להעלם".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון והבטיח לקדם את הנושא: "כך לא פועלת מדינה מתוקנת. אני דורש למצוא מימון לתקציב, לא ייתכן שתביאו לנו תשובות כאלה. המשק יפסיד הרבה אם הפרויקט לא יתממש. אני מבקש שתחזרו למשרדים, תדברו עם הממונה על התקציבים. אני אפגש עם רה"מ ואעלה את הנושא. אנחנו רוצים שהפרויקט יתממש".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום