לאחר ההכרזה: הפלסטינים והירדנים מזהירים

לאחר הכרזת הממשל האמקריני על חוקיות ההתנחלויות ברשות הפלסטינית, בירדן, בשלום עכשיו ובבצלם החליטו לתקוף את ההחלטה ואת הנשיא טראמפ במילים חריפות

מדיני 18.11.2019 | 23:33

פלאש 90

לאחר ההכרזה של מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו על חוקיות ההתנחלויות, הרשות הפלסטינית וירדן מזהירים הערב (שני) כי יהיו השלכות על ההחלטה החד צדדית הזו, 'שלום עכשיו' גם הצטרפו לגינויים.

דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודינה, הגיב בזעם על ההחלטה האמריקנית ואמר: "מלבד שזו החלטה בטלה ומגונה, זה מנוגד גם לחוק הבינלאומי".

"הנשיא טראמפ והממשל שלו לא מוסמך לבטל החלטות שנקבעו בחוק הבינלאומי, מלבד כך הוא לא יכול ולא מוסמך לתת לגיטימציה להתנחלויות בישראל".

גם בירדן הגיבו בזעם להחלטה ושר החוץ הירדני, איימן ספאדי שיגר אזהרה מפני ההשלכות המסוכנות שיקרו בעקבות ההחלטה הזו.

 "ההתנחלויות הישראליות בפלסטין הכבושה הם הפרה של החוק הבינלאומי, ומהלך שמחסל את פיתרון שתי המדינות, ואת הסיכוי לשלום בין המדינות".

בארגון "שלום עכשיו" אמרו על ההצהרה: "שום הצהרה לא תשנה את העובדה שההתנחלויות נבנו על שטח כבוש בניגוד לחוק הבינלאומי ומהוות מכשול לשלום. טראמפ היה ונותר מתווך לא הגון שמשרת את החזון של הימין הקיצוני על חשבון הרוב המתון של הציבור בישראל".

ב"בצלם" אמרו: "עמדתו המופרכת של ממשל טראמפ אינה רק אור ירוק למפעל ההתנחלויות הבלתי חוקי, אלא גם להפרות נרחבות של זכויות האדם בכל רחבי העולם באמצעות מחיקת המשפט הבינלאומי. בכך, מחזיר ממשל טראמפ את העולם יותר משבעים שנה לאחור, לימי סוף מלחמת העולם השנייה, שרק אז - ובעקבותיה - הבין העולם מה יכול להתרחש בהעדר הגנות כלשהן".

כזכור, מוקדם יותר דווח, כי לאחר עשרות שנים בהן ארצות הברית החשיבה את בת בריתה - ישראל, כמפרת החוק הבינלאומי בשל ההתנחלויות, הממשל האמריקני הכריז על הקלה בגישה שלהם.

בשינוי המדיניות הנוכחי, ארה"ב תדחה את חוות הדעת המשפטית של מחלקת המדינה מ-1978, שקבעה כי היישובים היהודים הנמצאים מעבר לקו הירוק ביהודה ושומרון הם התנחלויות אזרחיות בשטחים כבושים.

לפי כך, הן אינן תואמות את החוק הבינלאומי. לפי טיוטה שהגיעה לסוכנות הידיעות, ממשל טראמפ סבור ששאלות משפטיות על ההתנחלויות הן עניין של בתי המשפט בישראל.

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום